Fine revner i pudset loft, hvordan fixer man det?

I min nye lejlighed er der i den ene stue en masse små fine revner i det pudsede loft.
Da loftet er malet, er revnerne ikke "åbne" de fleste steder og jeg er i tvivl om hvordan man nemmest får loftet pænt igen.

Jeg havde tænkt at bruge sandspartel, få sat glasfilt op (så revnerne ikke kommer så let igen) og så male loftet.

Men inden jeg begynder at spartle, ville jeg lige vide om det f.eks. er en god ide at slibe hele loftet en let omgang, så malingen kommer væk fra revnerne og spartlen kan komme op i dem og lukke til, eller er der nogen smarte tricks nogen kender til?
Skal man bruge et fugebrædt eller en almindelig spartel?

Loftet er pænt jævnt generelt som det er, det er faktisk kun de små revner der ikke ser super fint ud.
Nogen af revner er fortsat ud i stukken (som er en enkel stuk med glatte flader), hvordan fixer man dem?
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du ska lgøre ,som du selv er inde på - krads revnerne ud og spartel dem - også dem i stukken. Slib efter og spartel igen, det synker  lidt første gang. Du kan ,som du også skriver, sætte væv op herefter, men vær omhyggelig. Hvis det ikke sidder pænt og bliver sammenskåret korrekt, er det pænere uden.
Hvis overfladen iøvrigt er hel og pæn, kan du blot vaske først med grundrens uden at slibe.
Jeg går ud fra, at det er malet tidligere - hvis det er kalket, skal du vaske kalken ned, før du maler/sætter væv op.

mvh
gug
Tak, gug, er rart at vide at jeg ikke er helt på skævt spor
Har tænkt at få en maler til at sætte filt op, ser nemt nok ud, men..... det er det vist kun når man har prøvet det nogen gange!

Er det et fugebrædt eller alm. spartel man skal bruge til at fylde revnerne ud med?
Der står i øvrigt flere steder at kan skal børste overskydende sandspartel væk med en pensel mens det stadig er fugtigt og altså ikke slibe. Men hvis der skal filt på er det så ikke bedst at slibe også?
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Nu er "små fine revner" jo et relativt begreb, men baseret på de sidste år renovering af vores gamle stuehus - hvor alle lofter er gips beklædt med glasvæv - kunne jeg da godt finde på at løse opgaven blot ved at finslibe det nuværende loft, grunde det omhyggeligt og efterfølgende beklæde det med glasvæv... Men som sagt, er det svært at rådgive uden at have set loftet med egne øjne.

"Efter bogen" løsningen: Slibe - spartle - slibe - spartle - slibe - spartle.... grunde med vævgrunder - påføre lim - opsætte væv - (spartle evt. småfejl) male - male. 

Du skal ikke være bange for at arbejde med glasvæv. Hemmeligheden hedder gode materialer, en skarp hobbykniv og et par ekstra hænder til at holde banerne.
De småfejl der evt. kommer under opsætning , kan efterfølgende spartles/slibes med fint sandpapir før det hele males.

Mvh.
Svend
Du kan blot bruge en spartel og evnt tørre overskydende spartelmasse af med en fugtig svamp første gang du spartler, men som Svend siger - er revnerne ganske fine kan du jo nøjes med en slibning inden vævet sættes op - og det er som han også siger ikke særligt svært at sætte vævet op hvis man er et par stykker om det.

mvh
gug
okies, jeg sliber først og ser hvordan det ser ud, kan jo være nogen af revnerne er større under laget af maling, end de umiddlebart ser ud nu. Det skal nok blive pænt med lidt god vilje.
Tusind tak for svar, det er altid fedt at få noget respons når man sådan er lidt grøn
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også