isolering af sommerhusloft

Hej.

Jeg har et sommerhus ved den jyske vestkyst fra 1973.

Min varmeregning når vi bruger det i vinterhalvåret er meget høj ( elvarme ).

Den væsentligste grund er at isoleringen på loftet er beskadiget/ødelagt efter mange besøg af husmår - huset er nu mårsikret - men for sent.

Nu er det sådan at jeg ikke kan komme på loftet uden at pille taget af - den option er udelukket - jeg har i år fået taget renoveret af et professionelt tagrenoveringsfirma ( afrenset og malet ), en udskiftning af taget har jeg udsat indtil videre.

Mit spørgsmål går på om det er forsvarligt/lovligt at pille rygningspladerne af og blæse papir- eller stenuld ind, udluftning bliver jo så begrænset væsentligt.


Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
For at svare på dit spørgsmål først: et rungende NEJ!

Som jeg ser det har du taget tingene i en lidt forkert rækkefølge. Du burde nok have tænkt på den mangelfulde isolering før du fik renoveret taget.
Er der ikke en mulighed for at lave en lem op på loftet, enten nedefra eller i en af gavlene?
Hvis det ikke er en mulighed, så pil dog et par tagplader ned, det er såmænd ganske let, også at få dem lagt op igen.
Hvad med dampspærre? Er der en? Hvis der en, er den så i orden?
Det bedste er ihvertfald at få adgang til loftsrummet, så isoleringen kan placeres korrekt. Og sørg også for at loftsrummet er korrekt ventileret.

mvh

BS

 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Ok - tak for svar.

Jeg udtrykte mig nok ikke klart nok - der er intet loftrum - kun et mellemrum mellem taget og det indvendige loft, som følger tagets hældning - derfor er det ikke blot et par tagplader, der skal af, men det meste af taget for at lægge ny isolering.

Dampspærre er der - hvor god den er ved jeg ikke

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Du kan da sagtens afmonterer pladerne - mon malingen ikke forlængst err tør!!!
Jo - tørt er det da forlængst

Blot et stort arbejde ( der er mange - det er B6 halvplader ) at pille dem af og montere igen - men jeg må jo tage det bid for bid til foråret.

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Eller lav det fra indvendig side.
Ned med loftbrædderne og dampspærre, op med nogle lægter eller regler - så du måske fordobler isoleringstykkelsen.
Ny dampspærre og op med de gamle brædder igen. (Evt. nymalede)
Det er rigtig godt GDS-arbejde - endda indendørs ved vintertide.
Måske - jeg havde alligevel planlagt at male loftbrædderne med trip-trap panelhvid her i vinter. Gør jeg som du foreslår vil jeg helt sikkert sætte nyt loft op.

Skiftede vinduer og døre for 7 år siden,stern hele vejen rundt for 3 år siden - tag ( som nævnt ikke mig selv, det er asbestholdige plader ) og hus malet og ny underbeklædning op i år.

Den indvendige del er godt i gang - nyt køkken og bad lavet indenfor den samme periode - og jeg ville som nævnt have malet loftet - men det kan da godt være det ender med at blive skiftet. Mere isolering er nok svært - der er ret lavt ved ydervæggene, ca. 2 m.


Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også