Indvendig isolering - uden hulmur

Hejsa folkens

Efterhånden nogle år siden jeg sidst har været aktiv herinde, og hvor er der sket meget! Rart at se :-)

Er ved at have afsluttet det sidste vedr. køb af nedlagt landbrug med stuehus fra 1880.
Murene i halvdelen af huset er uisolerede, og med en dyr fjernvarmeregning, er indvendig isolering et af de første ting, der skal laves. Er på bar bund, ud over hvad jeg kan læse mig til på nettet, og da det er jo ikke alt man kan læse sig frem til, så der for spørger jeg eksperterne – jer:

1. Hvor mange mm isolering sætter man normalt op?

2. Træ-skelettet – hvilke dimmensioner laver man det i normalt? Det afhænger selvfølgelig af, isoleringens tykkelse, men hvis vi f.eks. snakker 100 mm isolering, så skal der jo nogle kraftige lægter til?

3. Er det kun bund- og toprem, man fæster til muren, eller er det også de lodret gående lægter? Bruger man skruer eller vinkelbeslag?

4. Hvilken afstand sætter man normalt mellem de lodrette lægter – bredden af isoleringsmåtterne? (Har nemlig læst 40 cm, og synes det er frygtelig meget træ, der skal sættes op – foruden isoleringen bliver mere besværlig at tilpasse.)

5. Yderst regner jeg med der skal en gipsplade på – men nogle sætter vist også en træplade før gipspladen, for have noget at hænge ting på væggen i – hvad er normalt? Hvad ville I gøre?

6. Hvad er forskellen på billig (Jem&Fix) og dyr (Rockwool) isolering  - k-værdien er vel ca den samme. Er der nogle med praktiske erfaringer?
Og hvilken slags isolering vil I anbefale til projektet?

Jeg ser frem til at høre fra jer :-)
På forhånd tak
Andreas

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
1. Jeg mener at du bør leve op til bygningsreglementets krav til isolering ved ombygninger - hvilket osse er økonomisk fornuftigt.
6. Det er ingen isoleringsmæssig forskel, men rent håndteringsmæssigt foretrækker jeg glasuldsprodukterne.
Endeligt skal du være opmærksom på at j&f vist kun har beskedne lagre af "Prima" - ihvert fald de 2 butikker jeg har været i.
De kan slet ikke levere i rette dimensioner til et helt - eller halvt - hus.
Hej

Skal have lavet det samme:

1. Har læst mig frem til, at man jf. reglerne kan/skal sætte mellem 50 og 100 mm. Jeg har valgt 100 mm eller 115 (se 2.). Men har du plads til mere/kan acceptere at der tages mere plads kan du overveje en tykkere isolering.

2. Jeg vælger også et træskelet. Jeg bruger reglar af størrelsen 45x70. Disse placerer jeg 30 eller 45 mm fra væggen, således at reglarne ikke rører ydremuren. Mellem reglarne montere jeg 70 mm rockwool batts, og mellem ydremuren og bagsiden af reglarne placerer jeg 30 eller 45 mm rockwool. I de to lag isolering sørger jeg for, at samlingerne er forskudt.

3. Jeg vil bruge vinkelbeslag, men man kan sikkert også undlade det. Jeg planlægger på at fastskrue topremmen i loftet, og bundremmen i betongulvet med tagpap mellem gulv og lægte - skal dog lige have undersøgt, om det er helt korrekt. En ting er sikkert, at du skal undgå kontakt mellem lægter og ydremur for at undgå en eventuel kuldebro (denne kan give sorte afskygninger i den færdige væg).

4. Centerafstanden mellem lægterne afhænger af bredden på dine gipsplader. Er det 90 cm brede plader sættes de med 45 cm afstand, og ved 120 cm plader sættes de med 60 cm. Skal den færdige væg beklædes med klinker, skal du nok ned på 30 cm afstand mellem lægterne for at få en stabil væg.

5. Man kan montere en træplade bagved gipspladen, hvis man ved væggen skal bære noget meget tungt, ellers skulle det ikke være nødvendigt. Det er jo også dyrt. En god ide kunne være at placere træplader, der hvor dine radiatorer skal hænges op. Og der hvor du påtænker at ophænge et fladskærms TV eller andet tungt på væggen.

6. Jeg vil gå efter Rockwool Flexi A-batts, men har ingen ide, om de er bedre. Jeg stoler bare mere på kendte mærker end no-name produkter. Har absolut intet at have det i.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Jf. Videnscenter for energibesparelser i bygninger: http://www.byggeriogenergi.dk/28947 anbefales det ved indvendig efterisolering at anvende 50-100 mm.
Det er rigtig hvad du skriver - Mr Calle.
Men en anbefaling på kun 50mm isoleringstykkelse ved indvendig isolering af en i forvejen uisoleret tung væg.
Det ved jeg ikke hvordan "videncentret" er kommet frem til. Det er i hvert fald økonomisk og isoleringsmæssigt det rene pip.
Indvendig isolering koster stort set det samme uanset isoleringslagets tykkelse.
Malerarbejder, gipsplader, installationsflytning og (arbejdsløn).
50 mm mineraluld koster 12,50 kr./m2. Resterende omkostninger måske 100 kr./m2. (ekskl. arb.løn)
200 mm mineraluld koster 50 kr./2, resterende omkost. Måske 120 kr./m2.

Det vil jo nærmest være kriminelt kun at proppe 50 mm isolering ind bag de gipsplader. Det er alt for dyrt.
100 mm må være minimum.
200 mm er stadig en god forretning.
200 mm tager bare meget plads af rummet. Har du et rum på 4x4 meter (16 m2), så er rummet reduceret til (regner med 1 lag gips af i alt 3 cm tykkelse - ved godt gips er 12-13 mm tyk):

Ved 50 mm: 14,97 m2 (3,87x3,87 m)
Ved 100 mm: 14,21 m2 (3,77x3,77 m)
Ved 200 mm: 12,74 m2 (3,57x3,57 m)

Tror de 50-100 mm anbefalet isolering er formentlig også ud fra en betragtning om, at der ikke skal tages for megen plads. Så det er jo et kompromi mellem den mest effektive isolering og en bevarelse af m2.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Eller sagt på en anden måde - Ved et hus på 8x20 meter = 160 m2, hvor alle vægge isoleres med 200 mm reduceres de indvendige mål til 7,57x19,57 meter = 148 m2. Altså 12 m2 mindre indvendigt.

Til en m2 pris på 10.000 kroner koster det således 120.000 kr at isolere med 200 mm. Isoleres der kun med 100 mm ender man på 153 m2, altså et tab på 70.000 kroner. Der er således en forskel på 50.000 kroner mellem 100 og 200 mm isolering, som man også må tage med i betragtningen.

Det optimale må være at isolere udvendigt. Men det er jo også en del dyrere end i forhold til den indvendige.
Vel er det et kompromis.
Men kuse på kun 4x4 meter er nok relativt sjældne. Og alene på grund af størrelsen i forvejen billige at varme op. :o)
Men din betragtning om 160 m2 huset er noget teoretisk.
Hvad så med skillevæggene i huset, de tager jo lige så meget plads!!! Osse fodlisterne.
Og jeg kender ikke mange der laver en nettopmåling af rummene og dernæst udregner husprisen på grundlag heraf.
Huse handles ganske rigtigt osse på m2-priser - men det er udvendigt mål. Principielt efter metoden som fremgår af bygningsreglementet.
Hviklet iøvrigt betyder at hvis du isolerer udvendigt bliver huset større. Lige præcis stiger salgsprisen 120.000 kr hvis vi holder os til dit eksempe. :o)

Efterisolering er som så meget andet et valg - som kar nogle konsekvenser.
Jeg takker for de mange overvejelser - rigtigt fint!
Det med ikke at sætte lægter op ad muren, men i stedet få isolering i mellem væg og træ lyder fornuftigt!
Jeg regner med mindst at sætte 100 mm op - men må vist have kigget nærmere på rummene først - overtager først huset i april, men der er skrevet under :-)

Mvh. Akaup
Helt enig med hpox, ville være åndsvagt ikke at lægge den isolering i der er muligt, og som minimum 100mm isolering.

Energipriser stiger og stiger, det kan vi ikke ændre på, men vores forbrug kan vi jo selv regulere ved boligforbedringer, og her er altså mange penge at spare fremover.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også