God hånkikkert

Hej

Jeg er på udkig efter en god hånkikkert til en rimelig pris. Er der nogen der kender nogle gode test, hvor der er foretaget en uvildig vurdering af håndkikkerter. eller er der nogen der har nogle erfaringer de vil dele? 

Jeg skal bruge den til se på dyreliv fra vinduet hjemme i stuen, have med på pürch efter sommerbukken, have med på gåture i naturen. 

Jeg forestiller mig derfor noget i retning af:
8-10 x forstørrelse 
Semi-kompakt, men alligevel rimelig lysfølsom måske 32-40 mm fronlinse
Robust
Vandtæt
Stor synsvinkel

Jeg har desværre ikke så mange penge, men kan man ikke få en rimelig kikkert til 1500-2000 kr.?

Venlig hilsen

Jens

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kan sagtens få en luxus kikkert til den pris, men jeg vil nu anbefale dig at vælge en 8 x 50 den anden vil du have besvær med at holde focus med.

V.h.  Håndværkeren
Vandtæt så skal du kigge efter en marine kikkert..

Den her er billigere.. men nok ikke på lager lige nu fordi prisen mangler.. men den står til 699 kr. i kataloget.

og skal du holde den i hånden så er det jo 7x50 du skal kigge efter. andet kan du ikke holde stille.. men så er der jo plads til et stativ.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Det er da også mig der har skrevet forkert, det skulle være en 7 x 50
Tak for svarene.

Jeg har en gammel Nikon 10x42 som desværre er blevet uklar. jeg synes ikke jeg har problemer med at holde den stille, men synsviklen er lidt snæver når man skal afsøge terrænet under jagt. En forstørrelse på 8 elelr 9 er nok mere pasasende. 7x synes jeg er for lidt, men egner sig rigtig godt om bord på en båd hvor der altid er bevægelse.

Grandoldman: De linkede kikkerter ser gode ud, men jeg havde nok noget mere kompakt i tankerne. Så må jeg gå lidt på kompromis med lysstækheden.

Måske noget i retning af denne:

http://www.opticswarehouse.co.uk/proddetail.asp?prod=vortex%5Fdiamondback%5F9x36
eller
http://www.opticswarehouse.co.uk/proddetail.asp?prod=vortex%5Fdiamondback%5F8x42

Er der nogen der kender Vortex? De er vandtætte og rimelig kompaktte.

Venlig hilsen

Jens

jeg har selv en sejler kikkert.
voyager 7*50. som er vandtæt og nitrogeen fyldt.
undgå dukken i kikkerten.!
en meget lysstærk kikkert.
og jeg bruger den til at kigge på stjerner (mælkevejen)
med bordtvendt blik. "brug øjenkrogen". fot bedre detaljer.
brug af den ene okular.?
og hæderlige ved skumringen. med at kigge på dyr.
den gade jeg 698 kr. for den. i marinen i assens.!
med indbygget kompass og skallaer.!
og batteriet er pillet ud hvis den ikke bruges i længere tid.
til oplysning af kompasset.!
og den har vært med til søs.!
Annonce
Hansen: Tak for dit indlæg. Det er tæt på at være volapyk, mrn jrg tror jeg forstår hvad du mener.

Venlig hilsen

Jens

Du er jo ikke en bønne bedre ! Læs lige dit svar en gang
Men det er Hans måde at skrive på, og vi der ofte skriver sammen med Hans har lært at læse imellem hans linier.
Hans er alletiders mand, når han ikke har indtaget for meget slinrebenzin.
Hehe!!

Volapyk skal svares med volapyk. ;o)

Venlig hilsen

Jens

æblebjerg.

svar du med kypalov.

det er en fordel at købe en sejlerkikkert. til dit brug
i de våde dage. ud over de solskindsdage?

skal det være det yberste af kikkerter så kan det være en stejners top
model af håndkikkert.!

håndværkeren.

tak.
Æblebjerg, hvis du vil have uvildige test af kikkerter er det nemmeste jo bare at skrive kikkerttest i google. Så kommer bl.a. denne her .

Hvis du skal bruge den til jagt er jeg enig med dig i dit valg af forstørrelse. Optikdiameteren behøver heller ikke at være over 42mm, hvis det primært er til jagt i Danmark, da den så kun skal bruges mellem solopgang og nedgang. Skal du bruge den i mørke bør du op i 50 mm til 7 gange forstørrelse eller 56mm til maks. 8 gange forstørrelse. 

Men jo større objektivdiameter jo tungere, og derfor mindre egnet til jagt hvor man bevæger sig. 

Derudover bør du tænke på om du har behov for at kunne justere fokus. Langt de fleste kikkerter har justerbar fokus, hvilket næsten konsekvent medfører, at når man tager kikkerten op er den ude af fokus.

Hvis ikke kikkerten skal bruges til at se på noget under 20-30 meter er det fuldstændig unødvendigt med justerbar fokus. Det har forsvaret gennemskuet, så deres kikkerter til observatører og kampvognfolk har ikke justerbar fokus. 

Prisen på kikkerten hænger almindeligvis sammen med kvaliteten. Jo dyrere jo mere randskarpt (altså at billedet ikke kun er skarpt i midten, men helt ud til kanten),  mere lysgennemgang (anvendelse i mørke og nedsat lys) mere tæthed (så der ikke kommer fugt/dug på indersiden).

Hvis du fokuserer på kun at købe det du har brug for er jeg sikker på du kan finde en at tilfredsstillende kvalitet inden for dit budget. Men at købe en kikkert man ikke først har kigget igennem og haft i hånden vil jeg betragte som en betænkelig affære.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis