Vandbåren gulvvarme - vintersikring af sommerhus

ved nogen, hvordan jeg sikrer mig mod frostsprængning i sommerhusets vandbårne gulvvarme-system?
Umiddelbart kan jeg ikke se, hvordan jeg kan tømme rørene for vand...
Er der nogle særlige fif, jeg ikke kender til?

Ellers er vandet "pumpet" ud af vandledningen mellem hovedhanen og huset med brug af en cykelpumpe sat på ventilen og vandhaner står åbne, ligesom cisternen er nogenlunde tømt for vand.
Strømmen er slukket og huset står koldt hen i vintersæsonen, når vi ikke er der.

Gode råd modtages med glæde :-)
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja det er så minusset ved vandbåren gulvvarme, ville det være muligt for dig at tilsætte glycol skulle det jo være frost sikret et stykke hen af vejen. Vil du have vandet ud, skal der altså mere end en cykel pumpe til, du skal have fat i en lille kompressor. Det er muligt du ikke i hverdagen har behov for en sådan, på den anden side så holder sådan en i rigtigt mange år, hvis du blot husker at tømme beholderen for luft igennem bundskruen på beholderen.
Og Onkel Harald har da kompressorer til omkring en 5-600,00 kr.

V.h.  Håndværkeren
Nu er det generelt en god ide at holde selve huset frostfrit - der kan komme problemer med fugt/kondens og andet skidt hvis du lader huset fryse til is - en god solskinsdag hvor solen brænder ind igennem vinduerne og så sejler det hele i kondens

Jeg ville sørge for at huset er frostfrit ved at opsætte en lille elradiator ell. lign det kræver så self strøm... alternativt så skal du have vandet tømt ud, der må være et sted ved fyret eller der hvor rørene til gulvarmen er tilsluttet hvor du kan komme til at tømme af
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Jeg ville helt sikkert ikke begynde at tømme et gulvvarmeanlæg for vand, - det er slet ikke sikkert at det kan fyldes igen, så al luften kommer ud, uden at det skal gøres med vandværkstryk på, - hvilket oftest kræver diverse adskillelser for at kunne koble vandet på gulvvarmeslangerne én efter én.

Der er ingen garanti for at gulvvarmeslangerne ligger så perfekt, at cirkulationspumpen kan trykke luftlommerne ud, selvom den kører på fuld skrue.
Og så er det iøvrigt en rigtig dårlig ide, udfra et tæringsmæssigt synspunkt hvis der bare er lidt af rørene i hele anlægget, som er lavet i alm sort jern, - det med at skifte alt vandet en gang om året med nyt og iltholdigt, det forlænger ikke levetiden, - plus de helt síkkert også vil ruste fint indvendigt, når de er "tømt" - helt tomme og tørre bliver de jo ikke.

Jeg ville helt klart lade gulvvarme køre på et minimum, også fordi det har huset meget bedre af.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis