Murer spørgsmål

Tjah det er sådan lidt en viderebyggelse af en tråd jeg tidligere lavede omkring et skoleprojekt Denne gang omhandler det dog murens håndværk og dertil har jeg et par spørgsmål som jeg håber nogle kan gøre mig klog på Inden opmuringen kan starte lægger man murpap/murfolie ud som jo har den funktion at fugten fra undergrunden ikke kan komme op til vægkonstruktionen. Det er vel også det man kalder en fugtspærre. som viderebyggelse af fugtspærre ligger man så en radonsikring, hvorvidt det også er en del af murens job eller om det går lidt ind under struktøren er mig lidt uvist. Efter klargørelsen og sikringen for fugten kan man så gå igang med opmuringen. Her har vi valgt at beskæftige os med "dansk normal musten". Her kommer jeg dog lidt i tvivl om hvordan denne del foregår. for hver 3. skifte skal der være 20 cm af henhold til murbatts og murbindere. Men hvilken en slags mørtel skal der bruges til opmuring og hvilken til fugning? og hvorfor overhovedet 2 slags mørtel? Har selv kigget lidt i en bog hvor jeg er kommet frem til KC 50/50/700 eller KC 35/65/650 da jeg går ud fra en skalmur som er det jeg skal lave befinder sig i et moderat miljø. Det ville dog være rart hvis nogle kunne give mig en forklaring på disse tal er og om hvorvidt min type er korrekt
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er omvendt med de 20 cm. 3 skifter skal fylde 20 cm i højden. Det er vedtaget forlængst og passer med en dansk normalsten.. Alt andet retter sig ind derefter.
Man forsøgte i 70-erne og 80-erne at mure uden efterfølgende fugning. Og det duede bare ikke.
Så derfor er metoden nu opmuring, udkradsning og fugning.
Slutfugning hindre i nogen grad indtrængen af fugt/vand i murværket - og dermed også ødelæggelse i kraft af frostsprængning.
Der findes mange slags mørtler, forskellen ligger i tryk styrke, bøjningstrækstyrke, og vedhæftningsstyrke.

Har du mulighed for at låne bogen "Materialelære" der kan du finde mange nyttige oplysninger i.

35/65/650 er beregnet til aggressivt miljø, den du skal bruge til moderat miljø, hedder 35/65/500
50/50/700 kan bruges i både moderat og aggressivt miljø.

Mvh Thomas Hansen

Skrevet af hpox på 08 nov 2010 21:00
Det er omvendt med de 20 cm. 3 skifter skal fylde 20 cm i højden. Det er vedtaget forlængst og passer med en dansk normalsten.. Alt andet retter sig ind derefter.
Man forsøgte i 70-erne og 80-erne at mure uden efterfølgende fugning. Og det duede bare ikke.
Så derfor er metoden nu opmuring, udkradsning og fugning.
Slutfugning hindre i nogen grad indtrængen af fugt/vand i murværket - og dermed også ødelæggelse i kraft af frostsprængning.


Det passer ikke helt, hovededelen af de huse der bliver bygget i dag, bliver udført med en trykket fuge, under opmuringen. Som regel bliver den trykket med en kugle. Nogen vælger dog at få trykket/fyldt fugen og derefter udkradset 1-3 mm. Og til slut glittet fugen. En fuge der er udført af en gang, er stærkere end en der bliver efterfyldt, en efterfyldt fuge har større tendens til at frostsprænge, på grund af tryk/styrke forskelle, som kan give et lille mellemrum i samlingen, hvor der kan komme fugt i.

Mvh Thomas Hansen

OK. Man kan ikke gætte rigtigt hver gang. :o)
Hmm det vil sige grunden til man udkradser og fylder fugen med en andne type mørtel (FINERE) er pga udsendet?.

Angående at fugen skulle holde fugten ude er det ikke meningen at murstenen suger fugt/vand mens fugen leder vandet ud af konstruktionen igen?

Hansen7717 tak for svaret angående blandingsforhold.
Er dog stadig lidt i tvivl om talenes betydende . Nogle der kan forklare hvad 50/50/700 feks betyder?
Hvad med til efterfugning hvad ville du her bruge af blanding?

Annonce
Ja, eller ved renovering, hvor man fræser fugen ud.

Jeg kan ikke svare dig på hvad jeg vil bruge til at fuge med, der findes nemligt ikke et endegyldigt svar på det. Alt efter underlaget, skal det du påføre have en mindre styrke. Er huset eks. muret i 1: 11 med bakkemørtel, så må der ikke fuges med noget der har højere styrke end det.

Stenene holder det værste vand ude, men der trænger vand igennem, derfor har man opbukket mure pap bagved, som på den måde kan lede vandet ud.

KC 50/50/700 betyder -

50 kg kalk, 50 kg cement og 700 kg tilslagsmateriale udmålt efter vægt, tilslagsmateriale, er som regl sand af en bestemt art, eks. strandsands mørtel.

Mvh Thomas Hansen

Siger tak for hjælpen hpox og Hansen 7717
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis