Radiatorskuljer / vindueskarm

Jeg skal til at male vinduer og vindueshylde og radiatorskjuler. Ved den lejlighed er jeg blevet meget i tvivl om den hylder og skjuler tager for meget af varmen fra radiatoren. Mange der har boet længe i bebyggelsen siger man ikke skal bruge denne radiator til at varme stuen op med da den tæller for mange enheder. Så det bedre kan betale sig at lukke den og lade varmen komme fra værelserne omkring.

Hvad siger I ?? Er det en dårlig idé med de plader??

2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har selv en radiator, af samme type, men dobbelt så lang, under et helt vinduesfag.
Der ligger en limtræsplade over radiatoren. Foran er der åbent.
Jeg påtænker at lave et "gitterværk" i træ, til at sætte foran. Malet hvidt. Bare for at skjule indkigget til radiatoren.

Hvis du vil arbejde videre med de plader du har, mener jeg, at du skal læggen en liste på 10mm på de 3 tværstivere. Ovenpå lægges pladen. Det giver 10 mm luft, i hele pladens længde, hvor varmen kan komme ud i stuen. Man ser ikke revnen, da din plade stikker lidt ud over forkanten.
Du skal naturligvis også have en plade, der dækker hele radiatoren foroven. Den enkelte du har nu, virker underlig. (Læs, ikke særligt pænt) Når du monterer en plade ekstra, eller allerbedst en hel, ny plade, så lad 10 mm være frit op mod vinduets bund. Så kommer der også varme op ad det kolde vindue...
Til sidst ville jeg lukke det hele af i siden, for køn er den jo ikke, sådan en radiator.

Om det økonomisk kan svare sig at køre med den, ved jeg ikke. Jeg ville nok vælge en kombination af den og åbne døre, således at varmen er fordelt i hele huset. Det tror jeg giver den bedste økonomi. Så er der ikke én radiator der skal "drøne" afsted for at varme det hele op.

Og lige et tip. Kan se, at du har en termostat siddende lige inden for døren. Det betyder at radiatoren "går amok" når du lufter ud, ved vintertide.... husk at slukke for radiatoren inden udluftning.

 " Hvis alt ser ud til at være i orden, så er der noget du har overset "


Med venlig hilsen

Jan

Solus 24 "Ofelia"   ___/)__/)_            www.solussiden.webs.com

Du har helt ret i at det er en dårlig ide med den skjuler, den stopper varmeafgivelsen fra radiatoren, men den måler der sidder på radiatoren ved ikke at varmeafgivelsen er nedsat så du afregner altså som om der ikke var en skjuler.

Det er også en dårlig idet at prøve at varme boligen op ved ikke at bruge alle radiatorer idet det kan betyde at anlægget skal køre med høje fremløbstemperaturer for at dette kan lade sig gøre. Så opfordringen skal være at I alle sammen fjernede skjuleren brugte alle beboere alle radiatorer ville fremløbstemperaturen kunne nedsættes, og i alle ville få en lavere varmeregning.

allan
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også