SAE 30 olie

Jeg har en Volvo Penta diesel MD21 som ligger i en Rasmus 35 fra 1973.

I instruktionsbogen står der at den skal køre på Service DS SAE 30 olie. Der skal bruges 5,5 liter til motoren og yderligere ½ liter til gearkassen.

Hos min lokale olie biks har de kun SAE 30 olie (plæneklipper olie??) i 1 liters flasker til 59 kr stykket. Andre steder tager de op imod 100 kr pr. liter og det fåes tilsyneladende kun i liter-mål..

En anden båd mand sagde at jeg blot kunne køre på alm 15/40 olie til biler hvilket jo er væsentligt billigere da man kan få det i 4-5 liters dunke.

Er det korrekt at man kan køre på alm. auto olie og er det normalt at det koster mellem 60-100 kr literen for en SAE 30 olie?
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er muligt at der kan anvendes andre typer olie, men jeg villle vælge det der anbefales i instruktionsbogen.
Det kan være meget dyrt at spare - olie til marinediesler indeholder formodentlig andre stoffer end en alm. autoolie. Der er jo også forskel på om det er mineralske eller syntetiske olier.

Hvis jeg kigger på mit årlige motorbudget er det under 1.000,-, hvilket dækker oliefilter, motorolie, evt. pakninger og andre småting - det syntes jeg ikke er galt, når man tænker på at det hele er originalt Volvo Penta dele.

Min er en MD 2010
Hej Michael,
Jeg har en volvo md 17.
og har altid brugt 15-40 olie
også på gearet
min skal også køre med 30 olie men igen problemer efter 6 år

Hitman
Alt er let.( hvis man ka )
Du kan købe den her ;-) http://motorolieshoppen.dk/product.asp?product=112

Alternativt kan bruger en 20w 50 også fra castroel

Olierne kan også købes her men er billigere hos motorolieshoppen (hos castrol fåes de dog i 1 L)
http://www.castrolshop.dk/shop/frontpage.html

Det er VIGTIGT at bruge den rigtige olie og viskusitet 15:40 er for lidt til en motor med den alder derud over er der for mange adjetiver i almindelige olier den er simpelhen for god til din motor ;-)

Mvh. Anders -

Hvorfor sidde inde når alt håb er ude?

Ejer af kragejollen "Shakti" - 1936- Tsa Århus.

www.Shakti.dk    - Kig forbi -
Men vil det sige at en MD21 kører på plæneklipperolie?

Jeg har nu købt 6 liter af den olie hvor der er et fint billede af en plæneklipper på. Det er SAE30 men jeg er nu lidt nervøs ved at smide plæneklipper olie på en båd motor... Men det er måske normalt?
Der er jo også nogle bogstaver og/og eller tal der siger noget om kvaliteten.

Men ellers har mmc.dk en original VP olie på side 334 i kataloget.. og der koster 5 liter 323 kr.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Altså en sae 30 er en sae 30 ved dog ikke om der er tilføjet adjetiver der ikke dur til din motor men det tror jeg ikke så i princippet kan du vel sagtens bruge den. MEN den bedste olie du kan få er den jeg har sendt et link til (i forrige svar) den er som du kan se også billigere.

Mvh. Anders -

Hvorfor sidde inde når alt håb er ude?

Ejer af kragejollen "Shakti" - 1936- Tsa Århus.

www.Shakti.dk    - Kig forbi -
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis