udvendige gibsplader der har stået for længe

Hej.
Jeg er kommet i problemer.

Jeg fik for godt 3 år siden bygget til mit hus.

Desværre kom jeg i en trafikulykke inden jeg fik beklædning på, så de udvendige gipsplader har været ubeskyttet for vind og vejr de sidste år.

Der er derfor kommet sorte pletter på og 2 steder (ca. 2m2 i alt) har papiret løsnet sig fra gipsen. Jeg har isoleret med papirisolering så en udskiftning af pladerne vil være næsten umulig, hvis ikke jeg skal have isoleret huset igen.

Er der nogen herinde der har erfaring med dette?

Har snakket med fagfolk, men de har kun formodninger.

Jeg har selv overvejet om jeg kan rense pladerne af med svampedræber/trærens, og så give pladerne et lag grundings olie med svampedræber i eller et tyndt lag ler. Ved bare ikke om det er nok til at redde dem, og tænker om olien vil lukke gipspladerne!

Der er ingen dampspærrer i da papirisoleringen ikke krævede det.

Håber der er en der ved noget.
Mvh
Helene

Have a nice day

12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er nok vindgips vi snakker om.
Jeg vil tro at de plader hvor papiret er beskadiget skal udskiftes.
Derimod er de sorte pletter nok skimmelsvamp, som skal have en gang svampedræber.
Jeg forstår ikke hvad leret skal gøre godt for.
Det er overordentlig vigtigt at pladerne fortsat er så diffusionsåbne som muligt.
Men det er jo oplagt at kontakte producenten enten Gyproc eller DanogipsKnauff og høre deres vurdering.
Dampspærre bør i øvrigt kun udelades såfremt lufttæthed opnås på anden måde.
Der må da være en måde manden kan stoppe mug og skimmel på, for ellers ryger hans dyrt indkøbte papir isolering ud når han fjerner pladerne. Jeg vil foreslå dig at sprøjte et tyndt lag ufortyndet Rodalon på pladerne sætte nogle lister på langs af bygningen og beklæde med noget træ.Husk at luft skal kunne bevæge sig frit bag træbeklædningen så der skal være huller i listerne for hver 50 cm.

V.h.  Håndværkeren
Ja, rigtigt, god ide.
Faktisk er jeg ret sikker på at nedbrydningen stopper lige så snart pladerne bliver beklædt.
Og der hvor papiret er løst kunne det måske limes fast igen - ved punktlimning med injektionssprøjte, eller lign.
Men der måtte nu godt være nogle flere huller i listerne - egter min smag. :o)
Hej.
Tak for jeres svar.

Jeg kontaktede knauff inden jeg skrev herinde, det var en i teknisk afdeling der, som mente de skulle udskiftes. Det er vindgips jeg har sat op og det ser ud som om de er ret dårligt tåler vand. (https://byg-erfa.dk/vindgips-fugtskader)

Min tanke med at påstryge en tynd lerblanding var at det ville beskytte pladerne og samtidig gøre at pladerne stadig var diffusionsåbne.

Jeg har gået og overvejet at få suget isoleringen ud og blæse den ind igen når pladerne er skiftet. Når der er så stor usikkerhed om hvorvidt der kan gå svamp i hele konstuktionen når først pladerne er angrebet, så er det nok smartest at skifte det hele ud, inden jeg beklæder det med træ.

Kender i til en maskine jeg kan leje der kan suge og puste isoleringen ud og ind. (Har kontaktet ham der har pustet isoleringen ind, men vil nok være billigere hvis jeg kan gøre det selv.)

Det er godt nok dyrt når andre ikke kan begå sig i trafikken!

Mvh.
Helene

Have a nice day

Annonce
Jeg ved Delpin i Vejle har industristøvsugere hvor det der suges ryger ned i en forholdsvis stor pose, som er fastgjort i toppen uden at være i en beholder. Mon ikke en stører pose derfor kan monteres, så den vil være anvendelig til at suge din isolering ud med.
Tilsvarende støvsuger må kunne lejes i dit område.

 

Jeg mener helt klart at det forkert at sige at den type svamp (formodentlig alm. skimmelsvamp) "smitter"
Der er svampesporer overalt i luften omkring os og de venter bare på de rette vækstbetingelser, så går de i gang.
(Hussvamp, bla., derimod skal var starte et sted, så suger den selv vand og kan fortsætte ud igennem ellers tørre og sunde konstruktionrt).

Men hvis Rodalonløsningen ikke ansees for tilstrækkelig vil det oplagt at sætte en ny vindspærre udenpå.
Derved "neutraliseres/rettes" fejlen og vil ikke medførerbemærkninger i kommende tilstandsrapporter.
Men der skal regnes på om materialerne stadigvæk er tilstrækkeligt diffusionsåbne.
Det er uheldigt at der ikke er monteret en dampspærre.


Jeg er med hpox der, skimmelsvamp er overalt og kommer af sig selv når de rette betingelser er til stede (hvilket primært er en fugt på over 65%) så man kan ikke sige at skimmelsvamp "smitter"

Såfremt selve gipsen er intakt og der "kun" er tale om lidt skimmel, så ville jeg gå igang med at vaske ned med rodalon eller klorin for at dræbe skimmelen, og så se hvor det bringer dig hen, det er dog vigtigt at der ikke er opstået skimmel på indersiden.

I forhold til det løse pap er det efter min mening et større problem end selve skimmelen, da pappet er en helt afgørende del af pladens styrke, så her er der et problem, og de plader som har løs pap skal skiftes - alt andet bliver noget klamp

Men jeg tænker om det ikke er muligt at skifte en plade uden at isoleringen falder ud, hvis pladen løsnes i den ene side og en ny plade skubbes ind under den gamle og fastholdes - den gamle fjernes og den nye skubbes helt på plads - det er klart et to-mands arbejde men det burde kunne lade sig gøre
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
i henhold til frw forslag om at skubbe en ny plade ind uden at isoleringen falder ud, så kunne man evt. lave et mellemtrin hvor man først skubbede en masonitplade ind. Den er jo meget fleksibel, tynd og let. Efter at den var skubbet ind og en anden person fastholdt pladen, så kunne gipspladen fjernes helt og en ny sættes op i mod masonit pladen for til slut at trække masonitpladen ud.
Bare en tanke

 

Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis