Problemer med gulvarme.

Hej!
Jeg har problemer med mit gulvvarme i badeværelset. Der er både gulvvarme og radiator i badeværelset. Det kommer et rør op af gulvet til både gulvvarmerøret og radiator der er en thermostat seperat for hver, men det er samme fødelinje. Der er masser af varme på røret som går ned i gulvet, men det kommer ligesom ikke videre. Radiatoren og alle andre radiatorer i huset fungere perfekt. Jeg fik kortvarigt gang i det ved at fylde lidt mere vand på anlægget  (1.5 bar) samt skrue helt op for cirkulationspumpen. Herefter gik der et par dage, så var varmen forsvundet. Kan det være luft i gulvvarmen? Jeg har udluftet alle radiatorer eferfølgende men uden resultat. Der er tilsyneladende ingen udluftning til gulvvarmen - ellers ved jeg i så fald ikke hvor jeg skal kigge. Er der nogle der har et bud på løsning. Jeg har skiftet fra oliefyr til fjernvarme. Mvh Tim
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Der burde jo være en lille luftventil på afgangen fra gulvvarmen, men det er ikke sikkert. Men prøv at lukke samtlige radiatorer i hytten en halv times tid, åbne helt op for gulvarmen og cirkulations pumpen, der kan godt sidde lidt skidt i rørene der trænker til et "tryk 16" for at blive flyttet ud.

V.h.  Håndværkeren

Lige lidt tillæg til historien. Umiddelbart kan jeg kun se et retur løb og det er returen fra radiatoren i badeværelset - det må være den gulvvarmen også bruger. Jeg har ingen thermostater på mine returløb i huset... Mvh Tim

Så har jeg prøvet forslaget men desværre uden held. ( Prøvede ca 1 1/2 time med fuldt knald kun på gulvarme.)  Varmen når tilsyneladende kun til røret som går ned i gulvet. Røret bliver kun rigtig varmt hvis der er ca 1.5 bar på anlægget og cirkulationspumpen kører på fuldt kraft - men varmen kører bare ikke ud i gulvet.

Så må det jo være tilstoppet et sted !
Det kan godt blive surt hvis du skal hen og brække op ved tilgang og afgang, hvis røret ned bliver varmt er der jo lidt gennemgang, så det må være i afgangs siden de er galt. Har det virket tidligere ?
Annonce
Umiddelbart tror jeg dit vandtryk er for lavt.. mange anlæg kører med 2 til 2.5

Det skal vand på til tæt på det røde område.. eller det øvre område i det grønne. eller hvordan nu din "bar-måler" ser ud.

Husk at koldt vand udvider sig når det varmes op, hvis du kommer tæt på det røde felt med kold vand.

Moderne anlæg har en overløbsventil, hvis man kommer for meget vand på..

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Det har kørt sidste vinter hvor jeg havde oliefyr. Der virkede det med ca. 1.5 bar samt cirkulationspumpe på fuld kraft. Jeg bliver sgu nok nødt til at få en ud og kigge....
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis