Isolering af loft

Hej JEg skulle sidste år have isoleret it loft, men det blev udskudt pga. sygdom. Nu skal det dog være. Jeg havde overvejet papiruldsisolering, men har fravalgt det, dels pga. prisen (dobbelt pris) - men også at det nok ikke ville være så smart til, hvis jeg en dag fik råd til at bygge en 1. sal på huset - så ville det nok genere ved etablering af nye spær... Jeg har to spørgsål ift. isolering af loft. Det en ene er valg af isoleringstype, og det andet størrelsen på isolering. 1. Type Jeg har undersøgt priser på Rockwool, Isover og Knauf. Jeg havde egentlig droppet Knauf efter jeg havde købt en rulle i Bauhaus - den ville kun høve sig til 6-7 cm, og ikke 9,5. Den har jeg så brugt til at isolere rør med. Isover: Jeg har fundet priser på isover formstykker (http://www.traelasten.dk/WebShop/Isolering?GroupID=63&ArticleID=1590) til 30,-/m2-145mm tyk. Det synes jeg var en fin pris. Men hvor fleksibel er formstykkerne? Hvor meget kan de presses sammen, så man slipper for at skære? Jeg var tildældigvis i en Stark og fik et tilbud på isover, dogm q-flex. De skulle have 68,-/m2 - når jeg gkøbte 220m2 (111m2 to lag). Rockwool Rockwool er jeg ikke så pjattet med, da jeg har en ide om det kradser af h. til. Prisen ligger vel typisk omkring de omkring 30 eller mere per kvadratmeter. Knauf. Jeg er begydnt at kigge på knauf igen. Med en halvskidt ryg, støvet loft og knap så meget tålmodighed :-)så er Knauf bedre at arbejde med - det klør jo slet ikke. Jg har her på siden, i en anden undergruppe, læst diverse anmeldelser af Knauf - og der er brugere som er godt tilfreds med det. Der var også en bruger der havde fået en pris på 27,5/m2 for 145mm batts. Den pris gad jeg også godt finde - XL-Byg har tit 95mm til 25,-/m2. Hvor fleksibel er Knauf - hvor meget kan det trykkes sammen, uden at man skal skære i det? Og er der nogen som kan skaffe det til den pris for 145mm? Jeg havde først tænkt på 95mm - men kan jeg få Isover eller Knauf 145 til 28-30 kroner/m2 så ville jeg vælge det. 2. Jeg har været oppe og måle min gitterspær fra ´58. Der er 86-88cm fra kant til kant, og spærene er 2,5 tommer (6cm). Tængerne er 1,25 tomme (3cm) og de sidder på siden af spæret. Spærfoden er 5 tommer høj (10-12 cm målt). Dvs. at cc afstand er 92-94cm. Hvilken bredde batts skal jeg bruge? Eller skal jeg vælge ruller i stedet? Jeg lader den gamle gangbro ligge (100cm), isolerer ovenpå og laver en ny gangbro i den bredde den nye isolering har. På forhånd tak. mvh TS PS. Jeg vedhæfter lige den originale plantegning, hvor man kan se opbygningen af taget.

 -------

tilflytter til det midtjyske

--------
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg beklager formateringen - der var elelrs lavet mellemrum melle afsnittene, men jeg ved ikke hvad serveren har lavet.

 -------

tilflytter til det midtjyske

--------
Har samme problem når jeg bruger min opera browser til at skrive et indlæg. Det fungerer fint med Internet Explorer.
Skrevet af Tosch på 07 nov 2010 07:42
Hej

Jeg skulle sidste år have isoleret it loft, men det blev udskudt pga. sygdom. Nu skal det dog være. Jeg havde overvejet papiruldsisolering, men har fravalgt det, dels pga. prisen (dobbelt pris) - men også at det nok ikke ville være så smart til, hvis jeg en dag fik råd til at bygge en 1. sal på huset - så ville det nok genere ved etablering af nye spær.
Jeg har to spørgsmål ift. isolering af loft.
Det en ene er valg af isoleringstype, og det andet størrelsen på isolering.

1. Type
Jeg har undersøgt priser på Rockwool, Isover og Knauf. Jeg havde egentlig droppet Knauf efter jeg havde købt en rulle i Bauhaus - den ville kun hæve sig til 6-7 cm, og ikke 9,5. Den har jeg så brugt til at isolere rør med.

Isover: Jeg har fundet priser på isover formstykker (http://www.traelasten.dk/WebShop/Isolering?GroupID=63&ArticleID=1590) til 30,-/m2-145mm tyk. Det synes jeg var en fin pris. Men hvor fleksibel er formstykkerne? Hvor meget kan de presses sammen, så man slipper for at skære? Jeg var tilfældigvis i en Stark og fik et tilbud på isover, dogm q-flex. De skulle have 68,-/m2 - når jeg gkøbte 220m2 (111m2 to lag).

Rockwool
Rockwool er jeg ikke så pjattet med, da jeg har en ide om det kradser af h. til. Prisen ligger vel typisk omkring de omkring 30 eller mere per kvadratmeter.

Knauf.
Jeg er begydnt at kigge på knauf igen. Med en halvskidt ryg, støvet loft og knap så meget tålmodighed :-)så er Knauf bedre at arbejde med - det klør jo slet ikke. Jeg har her på siden, i en anden undergruppe, læst diverse anmeldelser af Knauf - og der er brugere som er godt tilfreds med det.
Der var også en bruger der havde fået en pris på 27,5/m2 for 145mm batts. Den pris gad jeg også godt finde - XL-Byg har tit 95mm til 25,-/m2. Hvor fleksibel er Knauf - hvor meget kan det trykkes sammen, uden at man skal skære i det? Og er der nogen som kan skaffe det til den pris for 145mm?

Jeg havde først tænkt på 95mm - men kan jeg få Isover eller Knauf 145 til 28-30 kroner/m2 så ville jeg vælge det.

2. Størrelse
Jeg har været oppe og måle min gitterspær fra ´58. Der er 86-88cm fra kant til kant, og spærene er 2,5 tommer (6cm). Tængerne er 1,25 tomme (3cm) og de sidder på siden af spæret. Spærfoden er 5 tommer høj (10-12 cm målt). Dvs. at cc afstand er 92-94cm.

Hvilken bredde batts skal jeg bruge? Eller skal jeg vælge ruller i stedet?

Jeg lader den gamle gangbro ligge (100cm), isolerer ovenpå og laver en ny gangbro i den bredde den nye isolering har.

På forhånd tak.
mvh TS

PS. Jeg prøver nu at rette i indlægget fra Firefox i stedet for Chrome. IE bruger jeg ikke efter at der er kommet Nemid.

 -------

tilflytter til det midtjyske

--------
30 kr/m2 for 145 mm Isover er en fin pris.
Men læg fragt til. og den er betragtelig for 50 pakker.
Gå hen i din lokale trælast og spørg hvad de vil have frit leveret.

Mht. til formater så skal du regne med at skære i alle batts.
Særligt når dine spær har udenpåliggende tænger, så skal der skæres meget i første lag.
Medmindre du vælger Flexi-batts, (eller hvad Isover kalder dem)
Ruller har den fordel at du kan skære på det præcise mål. Og derved minimere spildet. (Hvis du er en ægte GDS-er er det hvad du gør). Men det kan godt være noget bøvlet at skære på et trangt loft.

Men uanset hvad så kan du gklæde dig over at efterisolering er en rigftig god forretning.

Det må da være nemmere bare at hæve den gamle gangbro - ihvertfald hvis den består af de normale 6 stk forskallingsbrædder.
Annonce
davidsen har handy 37 til 69,95 kr pakken inkl moms
fragt til fyn koster 250 inkl moms.. det er nok lidt mere på sjælland, men det kan nok svare sig hvis du køber nok..

/cs

Hej

Jeg tror der var noget ok fragtpris på.

JEg havde også regnet med at der skulle noget manuelt arbejde til.

Ved du om den billige Isover er flexible, og om Q-flex så bare er endnu mere fleksibel?

Jeg har regnet ud at det er 92-94cm jeg skal have dækket - så jeg kan ikke bruge ruller på 92, men har set at f.eks. Kauf findes i 98cm. Så er spørgsmålet om de kan trykkes til 92-94cm, eller om der skal skæres i bredden (udovertilpasninger til tænger mm.)

Der var flere end 6 brædter i gangbroen. Men jeg kunne selvfølgelig få genboens store dreng på 13 til at hive dem op med koben....

/TS

 -------

tilflytter til det midtjyske

--------
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis