lidt uens ludbehanling af gulv

Hej.
Har ludbehandlet et nyslebet trægulv med Faxe hvidlud, jeg er ikke helt tilfreds med enkelte områder som fremstår mere hvide end andre. Det er især i sammnstryningerne.

Er der nogen der ligger inde med et forslag til udbedring eller jævner det sig i den efterfølgende slibning og hvisoliering?

Venlig hilsen

Kim
14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Har du husket at røre luden op jævnligt?
Det hvide bundfælder meget hurtigt, hvorefter det bliver mere og mere hvidt på gulvet.
Når det er tørt kan du med en tør klud tørre det over og få udvisket farveforskellene, stort set fuldkommen.

Med venlig hilsen
ktm

 

Ja tak, vådt i vådt! Skidtet er jo tørt i samme øjeblik man har påført det!
Jeg syntes det var noget af det mest bøvlede at smøre på, og fandt aldrig en måde at undgå "dobbelt" lag, men fandt så ud af at man faktisk ret nemt kunne viske det ensartet bagefter.
Men i øvrigt vil jeg ikke bruge lud til gulve i fremtiden. Det er alt for sart.

Med venlig hilsen
ktm

 

Ja sart. Man bliver nødt til at vaske gulve mindst hvert ½ år.

Men det undrer mig nu osse at folk bruger formuer på købelud.
Når man kan ludbehandle selv, med kaustisk sodan + vand. Og efterfølgende behandling med sæbe eller evt. (hvid)lak.
Det er jo nærmest den rene økologiske bæredygtighed.
(Det skal tilføjes at ludbehandlingen ikke i sig selv gør træet så hvidt som f.eks. Faxelud. Tror jeg)


Der skal være kridt eller kalk i luden. Ellers bliver træet mere grønligt end hvidt.

Min kone fik gennemtrumfet, at skulle have ludbehandlet trægulv i køkkenet. Der skal det sæbevaskes en kende oftere end hver halve år!!

Med venlig hilsen
ktm

 

Annonce
Ja. Vi kan være helt enige om at hvide gulve i det hele taget kun bør anvendes som loftbeklædning.

Derimod har jeg selv i de mere brogede stunder af mit liv aldrig opfattet mit rustikfyrretræsbræddeloft som grønligt.
Og det er behandlet efter ovennævnte opskrift. For 20 år siden.

Men jeg har godt hørt om det grønlige skær - og mener at det har andre årsager.
Du skal nok ikke bære solbriller, når du iagttager dit loft, for at se farvenuancer!

Med venlig hilsen
ktm

 

Lud i sig selv beskytter ikke gulvet. Gulvet skal have en grundbehandling med sæbe eller lak, efter det har fået lud.

http://www.lyrk.dk
Jeg kan så orientere at forskeller en væk.

Jeg gjorde det at jeg tog en spand rent vand og vaskede gulvet over. Med det resultat at ujævnheden er stort set usynlig.

Kim
Husk at luden i sig selv ikke gør det. Det er den efterfølgende sæbebehandling der gør trikket !

Der skal mindst 3-5 grundige og fede sæbebehandlinger til før du får opbygget det kalkstenslag i gulvet der skal til for at gulvet bliver slidstærkt! Så du har altså lidt arbejde foran dig endnu, men til gengæld for du et rigtig smukt og MEGET slidstærkt gulv!

Lud har intet med soda at gøre. Lud er kalk og vand blandet sammen, det er derfor det er så basisk og går i forbindelse med træet!

Ønsker du et hvidt gulv kan du tilsætte titan hvid (farvestof) i dit sæbevand, så har du et hvidt gulv - let og billigt ...

God fornøjelse med dit projekt.


Med venlig hilsen


Tibberup Høkeren


www.tibberuphoekeren.dk


Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis