lidt uens ludbehanling af gulv

Hej.
Har ludbehandlet et nyslebet trægulv med Faxe hvidlud, jeg er ikke helt tilfreds med enkelte områder som fremstår mere hvide end andre. Det er især i sammnstryningerne.

Er der nogen der ligger inde med et forslag til udbedring eller jævner det sig i den efterfølgende slibning og hvisoliering?

Venlig hilsen

Kim
Hej. Har ludbehandlet et nyslebet trægulv med Faxe... Vis hele indlægget
14 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Havde egentligt forestillet mig at Oliere gulvet med en hvidolie... Det har jeg gjort andre steder i huset. Men hvad er lettest at holde Sæbe eller olie??

Kim
Om du vil oliere dit gulv eller lud/sæbebehandle er helt op til dig. Du kan dog ikke oliere nu hvor du har ludbehandlet uden at du fjerne luden helt, ved at smøre gulvet ind i olie nu, opnår du kun een ting - nemlig sæbe - og det var jo ikke lige det du ville. Derfor synes jeg at du skal sæbebehandle med en god fed gammeldags sæbespåne grød. Du skal skurer gulvet 4-5 gange inden du tager det i brug. Husk det skal tørre helt op inden du giver det en omgang mere. Men så er du også på den sikre side.

Ønsker du et hvidt/lyst gulv tilsætter du bare titanhvid til din sæbe - det er et farvestof der er rimelig let af få fat i, og så er den faktisk ikke længere.

God fornøjelse med dit projekt.


Med venlig hilsen


Tibberup Høkeren


www.tibberuphoekeren.dk


Skal vi ikke bare være enige om at ludbehandling, altså ægte lud) er en kemisk behandling af træet. Som normalt lysner det og hæmmer gulning.
Og at man efterfølgende kan overfladebehandle med sæbe, lak og OLIE og voks. (dog ikke øre-) eller hvad man kan finde på.
Formålet er at øge træets slidstyrke.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis