Arveloven

Min gamle Mor er lige død i fredags og jeg får så at vide af brorskabet at den nye arvelov er indrettet sådan at han skal have to trediedele fordi han er gift og jeg kun får en trediedel fordi jeg er "ungkarl"
Kan det virkelig have sin rigtighed ????

V.h.  Håndværkeren
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg kondolerer!
Nej i hvert fald ikke.
Det har ingen som helst betydning om man er gift eller ej. Hvis der ikke er et testamente, der bestemmer noget andet, arver hver livsarving på lige fod uanset ægteskab eller ej.
Det nye er, som jeg har forstået det, at man kan via et testamente, skævdele arven i et vist omfang, så de uvorne straffes og de gode belønnes.
Under indtryk af de meget mere løse samlivsforhold der i dag hersker, ville et sådant tiltag være helt umuligt, og have vakt et voldsomt røre, og vi ville alle have hørt meget til det.

Med venlig hilsen
ktm

Kondolerer herfra.

Nej, din bror arver ikke en større del fordi han er gift, med mindre der er et testamente, der siger andet.
Uden testamente skal arven deles helt lige over, med mindre i aftaler andet.

Min far døde for knap 7 år siden, i en alt for tidlig alder, min gamle bedstemor (farmor), døde så for 1 1/2 år siden, hun havde 6 børn, min far og en af mine onkler døde før hende, når hendes børn var døde, er de de næste nærmeste slægtninge der arver, altser børnebørnene, dvs at min søster og jeg arvede vores fars andel og vores kusine, hendes fars del.
Min mor var ikke arveberettiget til vores fars arv, de andre ægtefælder til resten af børnene, havde heller ingen krav på arven.
Det faldt ikke i god jord hos min faster, at min søster og jeg, kunne kræve en del af indboet på ligefod med de "voksne", min søster og jeg, havde snakket om, at lade 1/3 del af vores arv, tilfalde vores mor, men hun takkede nej, hun fik et par gamle malerier som hun var meget tilfreds med.

Det var ikke den rareste ting at skulle igennem den bo delingen, tit skaber det en grim konflikt mellem folk man ikke troede kunne være sådan, rigtig mange folk udvikler sig til en flok glubske gribbe når arven skal deles.

Bliver der det mindste så få fat i en advokat, din svigerinde har ikke krav på andet, end det din bror vælger at give hende fra hans halvdel af arven.

Sender en buket gode tanker til dig og håber du får det bedste ud af det med din bror.
Husk, vi er alle forskellige mennesker, der er ingen der presist kan fortælle dig, hvordan du bør tackle din sorg, det bedste råd jeg kan give dig er, giv dig selv lov til at sørge og brug den tid du har brug for.
Jeg må tilstå at jeg ikke går så højt op i hvad min bror og kone vil have fra min Mors hjem, jeg har hvad jeg skal bruge. Men det er noget andet med de penge der eventuelt skulle blive, for der ved jeg at de i forvejen har raget til sig medens hun levede.
Min mor havde købt en ejerlejlighed kontant for 1,3 milion, da hun jo havde pengene fra salg af en strandvejs villa. Jeg ved godt at den ikke kan indbringe det samme nu, hvor der er krise i hushandelen. Og alene i det komplex er der i forvejen 4 andre lejligheder til salg.
Men bare det kan blive ordnet så jeg ikke igen bliver snydt, for hvad der retmæssigt tilhører mig.
Det lyder som om det er en guttermand, denne broder, måske godt sekunderet af et gechäftigt kvindfolk.
Men som du sikkert har erfaret igennem livet, er det ikke en usædvanlig situation, så hvorfor skulle du blive sparet for sådant bøvl?
Bare klø på, banen er kridtet op fra brormands side, og venlighed og tilbagholdenhed fra din side, vil blive taget som svaghed, og du bliver forsøgt røvrendt endnu mere.

Med venlig hilsen
ktm

Der er et gammelt ordsprog der siger: Man kender ikke sine medmennesker før man har prøvet at arve sammen med dem.

Annonce
Kondolere.

Jeg ville få en advokat indover, ud fra det som du beskriver. En som du evt finder,- og foreslår at i bruger. Så er der ingen tvivl om hvordan det skal gøres, og det lyder til at der er penge i boet til at få en til at ordne det.
I min familie, og min tidligere svigerfamilie gik der "ged i det" for meget mindre arv end det du omtaler, fordi en i familien påtog sig ansvaret at få styr på det med arv, fordeling osv. Det viste sig så at være til egen vinding.

Mvh
Jan
Nu skal der skifteret på sagen for min Mor boede i uskiftet bo (hedder det vist nok) det var også noget min bror ordnede uden at spørge mig, efter min Fars død for 3 år siden.
Narrhh, din broder har nu næppe ordnet noget i den sammenhæng, idet det har været en sag mellem skifteretten og din moder. Det kan godt være, at brorskabet har været din moder "behjælpelig", men der er ikke noget, han har kunnet øve indflydelse på i relation til skifteretten.
Det er helt naturligt, at den længstlevende ægtefælle med fællesformue, kan hensidde i uskiftet bo, uden at involvere børn.
Han har ikke kunnet få skifteretten til at udbetale sig penge. Det har han kun kunnet gøre i samråd med din moder, men det er jo en helt anden sag.
Din moder har haft al mulig ret til at udbetale brorskabet penge, hvis hun har syntes, at han var en god knægt. Det er så bare ærgerligt for dig, hvis det har været tilfældet, men det ses ikke så sjældent, at noget sådant sker.
Men det kunne jo godt være, at det kunne være rimeligt med en savskærer, hvis der er et mindre venskabeligt forhold mellem dig og brorskabet. Men det koster det hvide ud af øjnene.

Med venlig hilsen
ktm

Nu har jeg så modtaget hendes Testamente, hvor hun selv efter døden pisser på mig ! Og lader min bror få alle fordelene.
Hun kan ikke snyde dig 100% mht. kontanter. Der er noget der hedder tvangsarv, som ikke kan fraviges. Jeg husker ikke lige procentsatsen.
Men surt show!

Med venlig hilsen
ktm

Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også