Opsætte filt før tapet?

Håber der sidder et klogt hoved eller 2 derude, som kan hjælpe mig.

Vi er snart færdige med at spartle op i hele huset og har benyttet væggrunder. Vi skal nu til at sætte filt op. Så vidt jeg har læst mig frem til sættes filt op bl.a. som armering. På næsten alle væggene har vi tænkt os kun at male på filten. Men konen vil gerne have noget farvestrålende tapet på den ene af væggene.

Mit spørgsmål går på om det er smartest at sætte filt op først --> vævsfylder --> tapet, for at forstærke væggen og undgå evt små revner i tapeten. Eller bliver resultatet bedst hvis man sætter tapeten op direkte på den pudset mur?
19 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Har ingen betydning om der er filt bagved eller ej, så længe tapetklisteren har en god bund af sidde på.

Bare pas på at samlingerne i filten er rigtig pæne, ellers kan de måske ses - kommer an på tapetet. Men synes det er en god idé at filte først, ville ønske jeg havde gjort det i min stue!

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
...og forresten, hvis du kan pille det yderste af stik og kontanter(altså den plastik-dims der sidder på væggen) mens du arbejder med filt/tapet gør du helt klart livet lettere for dig selv!
poj-poj med projektet
Som Koludabyg siger så kan jeg ikke se nogen grund til at sætte filt op først - med mindre du har problemer med revner og "ustabile" vægge så kan filten holde lidt på det, men husk at den skal fyldes helt ud med en vævfylder eller maling før du sætter tapet på den

Ellers ville jeg bare køre tapet direkte på, de nye tapet typer er utroligt nemme at arbejde med og køres direkte på væggen - dvs. lim på væggen, på med tapet, kant til kant - nøjagtig ligesom filt. Bare værd sikker på at du har grundet godt så det hele hæfter
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Lim på væggen ved tapet???? øh.... frw? Hvor har du hørt det? siger ikke det er forkert det du siger, men kunne godt tænke mig at høre/linke til hvor du har det fra??? Ved tapet skal limen, normalt altid smøres på tapeten.

Faglært bygningsmaler, gør-det-selv og autodidakt ud i renovering af husmandssted 
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Sådan plejer det også at være, og sådan er det nok med det meste traditionelle tapet - men jeg så det her en dag jeg var i IDE møbler, hvor de åbenbart også sælger tapet, det er fra et firma der hedder Firm Living:

http://www.ferm-living.com/wallpaper/ 

http://www.ide.dk/tilbeh%C3%B8r/gulv+og+v%C3%A6g/tapet

Det opsættes som filt, dvs. lim på væggen - jeg har ikke selv prøvet det endnu, men det så ualmindeligt lækkert ud og det var mange rigtigt lækre designs
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Har prøvet det nye tapet, satte det op i september
nemt at arbejde med og ja, der er ufatteligt stort udvalg!
mærkeligt at en prof. maler ikke har hørt om det....
Det er der nu ikke noget mærkeligt i at en prof maler ikke har hørt om.
Jeg render yderst sjældent rundt og sætter mønstret tapet op. Tror det er 3-4 år siden jeg sidst har sat sådan noget op ved en kunde. Også an på hvilken type firma man er i. Det er somregel de små firmaer der gør mest i den slags, og det er ikke den slags firma jeg arbejder i.

Faglært bygningsmaler, gør-det-selv og autodidakt ud i renovering af husmandssted 
Hvis du har en jævn og stabil væg kan du sagtens sætte tapeten op direkte på væggen. Du kan sagtens sætte filt op først, hvis du vil have dækket ujævnhederne i væggen. Hvis det er store ujævnheder og du ikke orker at spartle har vi med stor succes brugt gulvpap på væggen først. Det suger RIGTIG meget tapetklister ved opsætning, men når det først tørre op er det FULDSTÆNDIGT plant uanset hvor ujævn væggen er ... Bare et lille fif.

Husk hvis du sætter tapet direkte op på væggen er det en god ide at forlime dagen før, ellers risikerer du at væggen suger alt limen istedet for tapeten.

God fornøjelse med dit projekt.


Med venlig hilsen


Tibberup Høkeren


www.tibberuphoekeren.dk


Gulvpap? Ja, kreativiteten er stor når man er doven og ikke gider gøre arbejdet rigtigt.

Faglært bygningsmaler, gør-det-selv og autodidakt ud i renovering af husmandssted 
Der er yderligere 9 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også