Opsætte filt før tapet?

Håber der sidder et klogt hoved eller 2 derude, som kan hjælpe mig.

Vi er snart færdige med at spartle op i hele huset og har benyttet væggrunder. Vi skal nu til at sætte filt op. Så vidt jeg har læst mig frem til sættes filt op bl.a. som armering. På næsten alle væggene har vi tænkt os kun at male på filten. Men konen vil gerne have noget farvestrålende tapet på den ene af væggene.

Mit spørgsmål går på om det er smartest at sætte filt op først --> vævsfylder --> tapet, for at forstærke væggen og undgå evt små revner i tapeten. Eller bliver resultatet bedst hvis man sætter tapeten op direkte på den pudset mur?
Håber der sidder et klogt hoved eller 2 derude... Vis hele indlægget
19 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Tak for alle de gode råd.

Væggen er spartlet helt plan og har ingen huller, revner eller lignende.

Så tænker mest på fremtiden, huset er fra 1937 så huset har nok sat sig. Så jeg håber ikke på flere revner, så det ender nok med tapet direkte på væggen.

Ville bare lige høre hvad jeres erfaringer var.
Hehe, Ja det er utroligt hvad folk kan finde på, jeg har lige afsluttet et større filt projekt i et hus hvor fra 74. hvor den ene væg skulle have noget struktur-tapet, i ved sådan noget mønster fis som koster kassen og tager en krig at opsætte (ahh gode arbs timer ) Den væg jeg har opsat det tapet på havde en rep fra tideligere (En dør der var lukket af) i sådanne tilfælde KAN man opsætte filt for at "sikre" at ens tapet ikke revner efter tid... 

Men er væggen fin og plan så bare fyr noget tapet op. Lim direkt på væggen ? hehe, det er vidst en spareplan der allerede er dødsdømt, opsætning af tapet kræver lim der påføres direkt på den bane tapet der skal opsættes....

Det er ved filt og væv man "limer" væggen først....



Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Skrevet af mkh på 19 nov 2010 16:16
Hehe, Ja det er utroligt hvad folk kan finde på, jeg har lige afsluttet et større filt projekt i et hus hvor fra 74. hvor den ene væg skulle have noget struktur-tapet, i ved sådan noget mønster fis som koster kassen og tager en krig at opsætte (ahh gode arbs timer ) Den væg jeg har opsat det tapet på havde en rep fra tideligere (En dør der var lukket af) i sådanne tilfælde KAN man opsætte filt for at "sikre" at ens tapet ikke revner efter tid... 

Men er væggen fin og plan så bare fyr noget tapet op. Lim direkt på væggen ? hehe, det er vidst en spareplan der allerede er dødsdømt, opsætning af tapet kræver lim der påføres direkt på den bane tapet der skal opsættes....

Det er ved filt og væv man "limer" væggen først....





....Og så også lige de nye, tykkere tapeter!
Prøv at kigge ind i en tapetbutik og spørge. Det er IKKE en spareplan. Du lyder ellers som en fagmand? Har du ingen interresse i fornyelsen af dit eget fag?? Opdater din viden. Der bliver for eksempel produceret rigtig mange af den slags tapeter i Sverige.
Skrevet af Inga Johannsdottir på 20 nov 2010 19:32

....Og så også lige de nye, tykkere tapeter!
Prøv at kigge ind i en tapetbutik og spørge. Det er IKKE en spareplan. Du lyder ellers som en fagmand? Har du ingen interresse i fornyelsen af dit eget fag?? Opdater din viden.
Nu forholder det sig sådan at jeg har været maler og arbejdet som dette i over 12år. så jeg ved en smule om tapet. Men det er nu sjovt at se hvad den "alm" gør det selv mand kan finde på

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Det er nu ikke noget jeg selv har "fundet på" men det producenten oplyser at man skal.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Altså, det jeg snakker om er en større rep på en væg, ikke en alm væg som er fin og plan jeg er udemærket klar over producent gerne vil tage penge op af lommen på folk, jeg prøver skam bare på at yde af den viden jeg har fået på alle de opgaver jeg har lavet..

Jeg er skam fint klar over der findes nyt tapet, jeg har som sagt lige opsat for over 25.000kr strukturtapet hentet hjem fra England.

Og nu skal du ikke falde for alt en producent siger til dig, husk det er hans lomme dine penge kommer i

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
??? Sidder du og siger man skal ignore producentens råd om hvordan man skal håndtere det produkt de selv har udviklet og kun har en interesse i at forbrugeren bliver tilfreds med? Det giver jo ingen mening at de skulle gøre det mere besværligt for gør-det-selv forbrugere at få et godt resultat, jo nemmere det er jo mere sandsynligt er det jo at man bruger deres produkt igen på næste projekt og anbefaler det til andre.
Og hvad har oplimningsmetoden med rep. arbejde at gøre? Grundarbejdet skal vel være lavet inden man går i gang med ophængning, uanset hvordan man limer? Forstår ikke helt hvad du mener.
Mkh, hvad skulle fordelen være ved at smøre klister på tapetet i stedet for væggen, dvs. ikke følge producentens anvisning? på f.eks. de der tapeter fra ferm-living ?

Jeg har også svært ved at få øje på besparelsen, lim på tapet eller lim på væg.... det må vel koste det samme

Overvejer faktisk at bruge sådan noget tapet i et par værelser her, og ville jo bestemt gerne have det bedste resultat ud af det


Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
frw: Som nævnt tidligere, kender jeg ikke noget til de tapeter der omtales.
Men en af grundene til at man bl.a smører klister på tapet, istedet for på væggen det er for at banen kan nå at trække lidt fugt. Hvilket gør at banen, når den er sat op bedre kan trække sig, så der ikke opstår buler og luftlommer osv.


Faglært bygningsmaler, gør-det-selv og autodidakt ud i renovering af husmandssted 
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også