erfaringer med xl-granit

Inden jeg går igang: Dette er mine erfaringer, det er ikke dermed sagt at andre ikke har haft en helt anden oplevelse af firmaet. Jeg opfordrer alle der fortæller deres historier til at gøre det med fuldt navn, så der aldrig er tvivl om deres motiv.

I slutningen af august bestillte jeg en komposit bordplade og en stål køkkenvask ved firmaet xl-granit.
Sælgeren var ude med vareprøver og opfodrede mig til at bestille med det samme, da jeg så kunne få opmåling af køkkenet allerede den samme uge.
På trods af at bordpladen kom til at koste en del mere end vi havde regnet med i vores budget valgte vi at bestille den og betalte 50% af købssummen i depositum, i den forvisning at vi så hurtigt og nemt fik et fungerende køkken.
På deres hjemmeside lover de nemlig en færdig montering 10-14 dage efter opmåling.
Den 5. september fik jeg så en ordrebekræftigelse som jeg skulle godkende, men da jeg havde spørgsmål til den skrev jeg tilbage (som jeg iøvrigt var bleven opfordret til i samme mail) og afventede svar. Det gør jeg sådan set stadig, idet vedkommende endnu ikke har skrevet tilbage.
Til gengæld blev jeg ringet op af sælgeren et par dage senere og nærmest beskyldt for at være dum, fordi jeg var bekymret for at "kogezone-ukendt" betød de ikke vidste hvordan udfræsning til kogezonen skulle se ud og syntes det vist var bedst at det var på det rene inden pladen blev bestillt i de forkerte mål.
Der meldte de første tvivl sig for alvor, men en ubehøvlet sælger skulle ikke ødelægge det hele - det var jo ikke ham der skulle levere bordpladen - så jeg bekræftigede ordren.
Over en uge gik og den 13. september, da den oprindelige deadline for levering blev overskredet, skrev jeg en ny mail hvor jeg gjorde opmærksom på dét og spurgte til leveringsdato.
Vedkommende har endnu ikke skrevet tilbage.
Til gengæld blev jeg ringet op af en ret negativ sælger der igen mente jeg var dum, for det var da indlysende at jeg ikke kunne forvente så hurtig levering, det var selvfølgelig tale om levering efter ordrebekræftigelse - ikke opmåling. Der må jeg indrømme at jeg blev sur. På deres hjemmeside står flere steder "efter opmåling", ovenikøbet står et enkelt sted 8 dage.
Næste kommunikation var at vi fik en mail fra sælgeren den 20. september hvori han fortalte os at liige netop vores plade var i restordre og de først fik den på lager 2. oktober.
De kunne dog tilbyde midlertidige plader og vask+armatur til låns, alternativt kunne sælger komme forbi og vi kunne vælge et andet materiale.
På det tidspunkt var jeg blevet tilstrækkeligt frustreret til at jeg bad min kæreste overtage sagen, jeg stolede ikke på at jeg kunne holde samtalen på et sagligt niveau hvis jeg skulle have mere med vedkommende at gøre. Hvad ligner det også, først at give besked om at varen er i restordre over 2 uger efter den skulle være leveret?!
Lars talte nu med sælgeren. De blev enige om at da det "kun" blev ca en uges forskel på leveringstid hvis vi valgte et andet materiale, ville vi hellere holde fast i vores oprindelige valg og få opsat midlertidige plader så længe. Da de ankom 4 dage senere må jeg sige jeg blev lidt skuffet. Der var ikke plader til hele køkkenet, kun 2 korte stumper med hul i til hhv vask og kogeplade. Ingen af dem passede der hvor de skulle være, den til kogeplade stumpede 20-25 cm i hver ende, så vi så lige ned i skufferne nedenunder, og den til vasken var kun lige bred nok til at stille opvaskestativ der ved siden. Armatur var der ikke noget af og montør havde ingen rør med til at forbinde vasken til afløb. Jeg havde dog ikke smidt det gamle længere væk end ud i garagen, så montøren var rigtig flink til at pusle det sammen og forsøgte enda at sætte vores gamle blandingsapparat på plads også, alt imens han beklagede den behandling vi havde fået indtil videre. Det var god service og den person gjorde meget for at genoprette min tro på firmaet.
Vi skrev dog til sælger og sagde det ikke var iorden at montøren ikke havde fået alt med, bl.a. blandingsapparat og hvad skulle vi lige stille op med resten af køkken? Pladen var for lille til at dække hullet til opvaskemaskine, så den kunne vi stadig ikke få installeret.Vi syntes også at det nu var ved at være på tide vi fik et nedslag i prisen som kompensation for den utilfredsstillende behandling.
 Vi fik det meget forvirrende svar at bl.apparat havde vi jo selv, det havde montøren sagt.
???? Var de synske ved XL? Hvordan kunne de vide det allerede dengang montøren tog afsted fra tyskland? Godtnok ville vi ikke købe armatur ved dem, men når det var blevet tilbudt til låns skulle det da følge med!
Nu vil jeg lige nævne at vi havde gentagne gange forsøgt at ringe direkte til firmaet i løbet af hele forløbet, hver gang kommer vi til en sekretær der desværre ikke kan stille os videre til nogen da de alle lige tilfældigvis ikke sidder ved deres bord når vi ringer, men hun vil bede dem om at ringe tilbage så snart de kan.
Det har vedkommende ikke gjort endnu.
Det næste vi så hører er igen en mail fra sælgeren 18. oktober, hvor han beklager ikke at kunne svare på hvordan det står med vores sag, men han har nu fået at vide at vi kan forvente levering i den følgende uge!
Derefter følger en dyb, rungende tavshed til den 26. hvor jeg pludselig bliver ringet op at montørene kommer dagen efter og monterer vores ordre.
På det tidspunkt er vi begge så frustrerede at vi ikke engang jubler, men nøjes med forsigtig optimisme.
Men jo, endelig et løfte der bliver holdt! En time før den aftalte tid står montørene og banker på døren. De er begge tyskere og ingen af dem er super skarp til engelsk, men de kan deres kram så jeg er ligeglad. Indtil én af dem pludselig rækker mig sin telefon - jeg skal snakke med nogen fra firmaet. Det viser sig at være den person der aldrig besvarer vores henvendelser, hverken mail eller opkald. Hun vil nu oversætte for montørene at de desværre ikke har min vask med, da den er i restordre.
Den blev leveret og monteret i forgårs af den samme som monterede de midlertidige dele. Han beklagede igen og var decideret flov over forløbet.
I går fik vi så en RYKKER for betaling, med trussel om at hvis ikke vi betaler MED DET SAMME får vi en ekstraregning på over 8000 - noget de kalder en rabat ved rettidig indbetaling? (Den rabat er ikke fratukket vores faktura nogen steder vi kan se.) Men da vi allerede har fået den store rabat kan vi ihvertfald ikke forvente noget nedslag i prisen!!
...

Jo, jeg er skam glad for mit køkken. Det giver mig godtnok lidt dårlig smag i munden hver gang jeg ser på bordpladen, men det går forhåbentlig over på et tidspunkt.
De montører der har været ude ved mig til at lave de praktiske arbejde har gjort det rigtig godt, resultatet er rigtig fint.
Men kommunikationen gennem hele forløbet har været yderst utilfredsstillende.
Det mindste firmaet kan gøre er at holde en åben dialog og melde ud med det samme når der er problemer. Jeg ved, at hvis jeg havde fået at vide på forhånd at vasken ikke ville være med i den første levering, så var jeg ikke blevet så gal og ked af det på dagen at jeg kom til at skælde personen i telefonen huden fuld.
Men jeg ved også at hvis jeg havde vidst dengang, hvad jeg ved i dag, så havde jeg aldrig bestillt ved XL-Granit.
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg kender ikke noget til firmaet.

Men jeg er lidt forvirret over at du ofte henviser til tysktalende montører osv. Men betyder det at firmaet du har handlet med er tysk?
Eller entrerer firmaet med tyske montører?

MVH Njord

MVH Njord
Tjah... de har en dansk hjemmeside, danske sælgere og en adresse i Kolding, men fabrikken ligger vistnok i Tyskland. Har læst på køkkenkøb.dk at der også er et firma i Tyskland der havde samme navn, det er gået konkurs, men den danske XL-Granit har taget afstand fra dem. Det var først dengang de kom for at måle op at jeg fik at vide der ikke var danske montører på - igen et lysende eksempel på den fremragende kommunikation fra firmaet.
Læs endelig hvad der er skrevet om dem derinde, min kæreste har også skrevet der og det var først derefter at der begynte at ske noget i vores sag. Jeg synes ikke lige om tonen i mange af indlæggene derinde, synes det er mere seriøst her på LDS, derfor har jeg valgt at skrive her.
Håber det svarer på dit spørgsmål....
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis