Hvordan finder jeg ud af om en væg er bærende?

Hej Vi har et hus hvor der er lavet en tilbygning. Indgangen til tilbygningen er en bred indgang, som vi gerne vil gøre endnu breddere. Men er i tvivl om den "sidste" del er bærende. Link til byggetegning kan ses her http://img204.imageshack.us/img204/1985/baerendevaeg.jpg
Hej Vi har et hus hvor der er lavet en... Vis hele indlægget
16 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Som jeg ser tegning http://img585.imageshack.us/img585/5310/baerendevaegdel2.jpg, er det en tidligere ydervæg og er bærende, der er så nok lagt en udveksling i gamle spær for at der kunne laves åbning til tilbygning, op på loftet og se efter om der ligger en stor udveksling i spærfod, den ligger nok tæt på gammel spærfod, men noget er der lavet, der er jo lavet skotrender og stikspær for at tilbygning kan kobles i tagkonstruktion, kan godt være at de mindre spær ikke hedder stikspær, men det er ligegyldigt, noget er der lavet for at fjerne ydervæg mod tilbygning, som "tommelfinger regel" er ALLE langs gående vægge i et hus bærende, og netop det stykke du vil fjerne er jo noget af den gamle ydervæg.
pu`ha det blev en lang smøre men håber du forstår.
Gertsen

Kun en tåbe frygter ikke haven  
Kalde nr. XPB5991 

Måske kommer an på hvilken browser du har.

Mener at man i IE kan markere hyberlinket, højre klikke og vælge åben url.

Men er efterhånden 2 år siden jeg brugt IE...
Jeg kan ikke i min IE.....

Hvis du brækker væggen ned og huset ramler sammen, så var væggen bærende!!

Nej, spøg til side... som tidligere nævnt, er det nok en god idé at tjekke om der ligger en bærende rem eller lignende over væggen  før du går i gang med hammeren.

 " Hvis alt ser ud til at være i orden, så er der noget du har overset "


Med venlig hilsen

Jan

Solus 24 "Ofelia"   ___/)__/)_            www.solussiden.webs.com

Væggen er med garanti bærende, og med mindre der vekslet ud med tømre eller bjælke i konstruktionen, så kan det stykke væg ikke lige fjernes hvis der ligger en spær henover den, men det kan sikkert nemt ordnes med en drager som lægges henover spærfædderne i tagrummet.
Mange tak for jeres svar. Jeg er ret sikker på der ligger et spær der hvor jeg gerne vil fjerne muren. Så det sikreste er nok at få lagt em drager hen over hele åbningen inkl den mur vi vil fjerne.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis