oliering af bordplade og skærebræt

Hej,

Jeg skal til at slibe bordpladen i de gamles køkken, men tænker den skal vakses/renses før slibningen. Tænker bare at bruge en mild grundrens blanding
Har I nogle andre forslag ?

Har også et stykke hvidolieret bordplade, skåret ud i forbindelse med installering af komfur, som jeg gerne vil bruge som skærebræt. Regner med at slibe det nogle gange og oliere det. Kan jeg bruge almindelig bordplade olie eller skal jeg gøre andet?

mvh Kristian
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du skal bruge en excentersliber til at slibe bordpladen med. En deltasliber bruges til hjørnerne.
Når du er tilfreds med afslibningen, støvsuger og renser du pladen.
Dernæst kan du bruge linolie til at smøre ind i pladen. Lad et godt lag sidde og trække i 5-6 timer, inden du tørrer det hele af igen. Din bordplade er nu som ny.

HUSK: Klude med linolie, kan selvantænde!!! Læg dem i en plastpose, gennemblød med vand og luk posen tæt. Læg posen i den udendørs skraldespand.

Dit spækbræt sliber du på samme måde. Brug olivenolie til at smøre det ind i. Giv det et ordentligt lag og lad det sidde på i et par timer. Giv evt. lidt ekstra, hvis olien trænger ind i træet.
Tør efter med f.eks. køkkenrulle.

 " Hvis alt ser ud til at være i orden, så er der noget du har overset "


Med venlig hilsen

Jan

Solus 24 "Ofelia"   ___/)__/)_            www.solussiden.webs.com

hpox.... hvad er det du kommenterer på??

Citat:
Dit spækbræt sliber du på samme måde. Brug olivenolie til at smøre det ind i. Giv det et ordentligt lag og lad det sidde på i et par timer.

Der er ingen der skriver om linolie til spækbrættet

 " Hvis alt ser ud til at være i orden, så er der noget du har overset "


Med venlig hilsen

Jan

Solus 24 "Ofelia"   ___/)__/)_            www.solussiden.webs.com

Nej. Det var en smutter.
Olivenolie på spækbrættet er godt nok.
Men det bliver stadig nedbrudt af opvaskemiddel.

Men faktisk tror jeg at et spækbræt ikke skal have noget som helst. Det skal bare skruppes med grydesvampen - hver dag
Ja takker mange gange for diskussionen.
Tænker også noget med olivenolie, og mener faktisk, at jeg et eller andet sted på sitet har læst noget om nye undersøgelser, der viser, at rå linolie skulle have negative påvirkninger på bakterier og madvare - dog skal jeg sige, at jeg ikke kan finde det igen.

/Kristian
Annonce
Det er helt OK.
Olivenolien vil selvfølgelig forsvinde lidt efter lidt... så giver man bare brættet en tur mere.
Olien gør, at brættet skulle blive mættet med tiden og derfor ikke revne. Producenter af skærebrætter anbefaler faktisk, at man smørrer dem ind, inden brug.

Og husk så lige, at et træ skærebræt ikke må komme i opvaskemaskinen... så bliver det hurtigt ødelagt.
Jeg ville ikke prøve mig frem med linolie... det smager forfærdelig grimt.

 " Hvis alt ser ud til at være i orden, så er der noget du har overset "


Med venlig hilsen

Jan

Solus 24 "Ofelia"   ___/)__/)_            www.solussiden.webs.com

Hej

Jeg kan kun give Jan ret i at linolie ikke er egnet til et spækbræt, men olivenolien er en rigtig god ide. Når man arbejder med træ i et køkken hvor der hele tiden er noget med vand, skal træet have olie tit. Sådan er det bare.

Husk også at give bordpladen omkring vasken og amaturet en ordenlig tur og gerne ofte, da det som regel er her der bliver problemer og træet har en tendens til at blive sort.

God fornøjelse med dit projekt.


Med venlig hilsen


Tibberup Høkeren


www.tibberuphoekeren.dk


 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis