Brændeovn

Har købt en gl. brændeovn (Morsø) til et af rummene i sommerhuset. Den skulle have en røgafgang på Ø 12cm. Jeg har ikke målt efter, men det passer sikkert fint. Nu er spørgsmålet hvor man kan få fat i et rør som forbinder ovnen med skorstenen. Jeg kan se at der sidder en form for flettet snor i kanten  af hullet til ovnen. Bruges det til at tætne så røgen bliver i skorstenen?. Er der nogen som kan henvise til et sted hvor man får vejligning i hvordan man sætter røret på/forbinder til ovnen så det fungerer? Hvor lagt skal røret stikke ind i ovnen?

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Står der en brændeovn hvor den skal sættes op?
Jeps. Den skal sættes op i et sommerhus i Sverige på øverste etage. Der har været en placeret tidligere, men den er nu borte. Har en ny brugt ovn, men skal som sagt have lidt vejledning omkring montering af rør. Ved at den skal står 50cm fra brandbart materiale (det gælder også i Sverige), men hvor får man bedst fat i dele til en sådan gl. ovn. Ved ikke engang om en røgafgang på 12cm er standard idag.
Den jeg lige har købt er ø15.

www.aduro-skorsten.dk/default.asp

Du bør nok undersøge om du i det hele taget må sætte den op, da man i DK skal have en prøvnings attest på ovnen.
Uha, køb aldrig en brugt ovn, ikke andet en bøvl.
En prøvningsattest er lovpligtig, og skorstensfejeren skal udfylde denne når han kontrollere installationen.

The day you quit is the day you lose.
Det er åbenbart ikke de samme krav i Sverige. Jeg har undersøgt sagen og det burde ikke være noget problem men den skal synes af en skorstensfejer.
Er der ingen som kan sige mig, hvilken kobling jeg skal bruge til min brændeovn?. Selve diameteren på hullet i ovnene er 12,5cm. Så er der en lille kant med en udfræsning hvorefter at hullet har en diamter 15cm. Umiddelbart vil jeg tro at jeg skal bruge en kobling eller rør som også er 15cm, men er der så plads til at tætne samlingen? Der sidder en gammel flettet snor nede i udfræsningen og jeg går ud fra at det er den man har brugt til at tætne samlingen med (fra indersiden på røret). Sikkert en lille herlighed i asbest.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis