Nedlægning af dræn

Hej Jeg har en ret våd have, hvor der dannes pytter som ligger i lang tid efter regnvejr - og sommerhuset bliver også lidt klamt i fugtige perioder. Jeg vil gerne etablere en brønd det laveste sted i haven og føre drænrør hertil. Mine spørgsmål er følgende: 1. Hvor dybt skal de ligge? Jeg har læst at man skal lægge i frostfri dybde, men så langt ned vil rørene være i kontakt med grundvandet, og jeg gætter derfor på at de ikke vil virke. Kan jeg lægge dem fx bare 20 cm under overfladen? 2. Kender nogen god litteratur (bøger eller artikler) for hobbyfolk om nedlægning af havedræn? 3. Faldet skal være 2 promille har jeg læst mig til, men er der andet jeg skal være opmærksom på? mvh Thomas HB
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis du bare vil afvande pytter til et lavere område af haven kan du grave render og fylde sten i dem, læg fiberdug, derefter sten og læg fiberdugen over stenene og dæk med sand, det vil dræne vandet ned til det lave sted, men kan vandet synke der?

Hvis vandet ikke synker på din grund er det sikkert fordi jorden er meget lerholdig, eller at grundvandet står højt, og så hjælper dræn kun hvis det føres til kloak, og det er arbejde for en autoriseret kloakmester.
Jo højere du lægger dine drænrør, jo tættere skal de ligge.
Jeg ville ikke betænke mig ved blot at lægge dem i 20 cm dybde, hvis det er nødvendigt, men du skal lige huske på, at jo højere de ligger, jo mere sårbare er de for påvirkning fra oven. Kunne du komme en kende dybere ville de nok blive mere effektive.
Jo større fald, jo mindre chance er der, for at der danner sig is inde i drænene.
Jeg har selv noget tilsvarende liggende foran en række garageporte. Det virker udmærket.
Så længe jorden er frosset, sker der alligevel ikke nogen nedsivning af overfladevand.
Du skal nok også afholde dig fra, at pumpe så dybt, at du når ned i grundvandet, idet det vil blive et meget ambitiøst projekt, som i værste fald kan føre sætninger i dit hus med sig.

Med venlig hilsen
ktm

Kære Akselj

Tak for dit svar. Jeg læser det som om at du anbefaler en løsning så at sige uden rør - er det rigtigt.

Jeg regner ikke med at vandet kan synke der hvor jeg leder det hen, men jeg tænke at det ville være bedre med en våd plet i den lavere liggende baghave end lige foran huset. I baghaven står også nogle birketræer og jeg håber de kan tage lidt for sig...

mvh

Thomas
Kære ktm

Tak for dit svar.

Jeg læser mange steder at rørene skal ned i frostfri dybde fordi at rørene kan sprænges hvis de fryser til. Vil det ikke være en risiko hvis jeg lægger dem så højt som 20 cm?

De som du har liggende foran dine garageporte, hvor dybt ligger de?

mvh

Thomas
Hvor de ligger højst, er de nede så der er 25-30 cm over.
Det med frostsprængte rør, må være fra den tid, da man brugte lerrør. De kunne også sprænges ved blot at ligge ude i frostvejr. Plastrør er ikke i samme grad udsat for sprængning.

Med venlig hilsen
ktm

Annonce
Meget fint. Tak.

Et sidste spm: diameteren, den er der vel ikke grund til at spare på, vel?

mvh

Thomas
ca. 100-110 mm er vist meget almindeligt, og det koster så vidt jeg husker ikke helt vildt.
Jeg har ca 10 m liggende som du kan få gratis, hvis du gad hente det.

Med venlig hilsen
ktm

Kære ktm

Det er virkelig gavmildt af dig - og det er jeg da meget interesseret i. Jeg regner med at være i sommerhuset i Lumsås i weekenden 20-21.11. Kunne jeg evt. komme forbi der?

Vil du sms'e dit nummer til 60 89 60 86

mvh

Thomas
Er sendt!
Vi tales ved.

Med venlig hilsen
ktm

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre