rigning håbet2 21 7970 04-11-2010 00:28 Hej jeg har lige købt denne lille 20 fors båd med en 7/8 rigning. Nu vil jeg så høre om jeg kan forlænge min forstage så den når til topprn af masten for fokken hæger nemlig i søgelægnder m,v,h frederik 5 svar Følg tråden Annonce Annonce Annonce
customkiile 36 4891 04-11-2010 01:41 hejsa ja nu er det jo et lidt svævende spørgsmål... men ja du kan lave en kort veier som du sætter i bunden af din fok ... du kan tage et stykke tov og binde med et pælestik i bunden af din fok og så hæve den til den er fri af prædikestolen eller når toppen og så måler du tovet fra fokken og til fæstet i stævnen .. når du har det mål kan du lave en vier i det mål og bruge når du sejler så fokken er fri af prædikestolen/ søgelender... hvis du vil have en bedre forklaring kan du ringe mig på 50362718
grandoldman 5248 5700 04-11-2010 07:20 Nej.. det er jo ændring af bådes rig.. der er flere grunde til den sidder hvor den gør.. Alle med prædikestol har det problem.. Gå efter bolden - ikke manden.Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012 Svendborg
hasseltoft 266 04-11-2010 10:29 Jeg er enig med grandoldman, lad være at ændre på riggen. At sætte en forlængelse i bunden af foggen for at få den over prædikestolen, synes jeg er en dårlig ide, jo højere du sætter den jo mere krængning på båden uden mere fart og så ændre du på skødepunktet, så din skødeskinne måske slet ikke passer mere. Men det er da en voldsom stor prædikestol, der er på den lille båd, måske kunne en løsning være, at fjerne prædikestolen helt, eller udskifte den med en mindre. Venlig hilsen Jesper Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
jbr 2074 7451 Sunds 04-11-2010 18:48 Enig med GRAND og Jesper. Det er ikke fokken der er problemet på båden, det er prædikestolen... den er "koloenormt" for stor til bådenDet er nu ikke alle med prædikestol, der har det problem. Min båd har, som du kan se på billedet, en forholdsvis kort prædikestol, og søgelænderet monteret i bunden af røret.Det betyder at fokken/genoaen kan komme forbi, uden problemer.Måske kan du få sænket og kortet din prædikestol af? " Hvis alt ser ud til at være i orden, så er der noget du har overset "Med venlig hilsenJanSolus 24 "Ofelia" ___/)__/)_ www.solussiden.webs.com
håbet2 Trådstarter 21 7970 05-11-2010 10:22 Hej Allesammen Rigtig mange tak for jeres svar, nu har jeg lidt at arbejde med i vinter. MVH Frederik