Diodepære 24/7 dårlig holdbarhed.

Hej
Jeg har en 240 volt diodepære, (med 64 dioder) 2 watt, op i min carport, jeg har hvid loft så den lyser fint op.(samt der er flere lamper, der tænder med det ander udendørs.
Jeg har valgt at lade den være tændt 24/7, i erkendelse af, at en lyscensor nok er ca lige så dyr i drift.

Problemet er at her efter 2 måneders konstant drift, lyser den betragtelig svagere, end "nabo diodepæren" skulle den ikke kunne holde til kontinuerlig drift, det er en no-name men aligevel.
Den sidder i tørvejr, i en IP-54 vandtæt lampe.
mvh jens
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Jens,

Dioder holder ikke særligt godt til varme. Hvsi dioderne bliver over ca. 70 grader, begynder dioden at nedbrydes, og derved lyse mindre. Den trækker dog stadig samme strøm, og bliver derfor fortsat varm og nedbrydningen fortsætter selvom den lyser svagere. Da din lampe sidder i en carport, og dermed mere eller mindre udendørs, burde varme ikke være et problem. Problemet her er nok snarere kvaliteten på de benyttede dioder. De diodepærer som består af en helt masse små bobleformede dioder er ofte af dårlig kvalitet og giver få lumen pr. watt samt har en utrolig dårlig farvegengivelse og kedelig lysfarve. De er som udgangspunkt billige, men over tid kan det blive dyrt at spare fordi man ikke får en ordentlig kvalitet. Jeg vil anbefale dig at skifte til pærer med high power dioder på 3-4W og sørge for at butikken yder 3 års garanti, hvilket vi selv samt et par andre seriøse leverandører gør.
Mvh
Nicolaj Elias Nielsen

Med venlig hilsen
AAPlus ApS

Jeg prøver lige, at mærke om den er varm, men det burde den vel ikke være?

Hvordan er smd diodepære, er det samme problem, for dem har jeg et par stykker liggende af.

mvh jens
Problemet gælder sådan set alle dioder. Derfor ser man også at der på de "dyre" diodepærer er gjort meget ud af køleribber i aluminium, for at trække varmen væk fra dioderne. I dit tilfælde tror jeg som sagt bare at det simpelthen skyldes dårlige kineserdioder. Der findes så meget crap på markedet, at man meget nemt bliver snydt. Dermed ikke sagt at dine SMD pærer ikke er gode, det kan de sagtens være.

Med venlig hilsen
AAPlus ApS

Jeg har kikket lidt på tingene, der er kun 24 dioder i pæren, som er fra 1,5-1,75 watt.

Umidelbart er den ikke varm, den føles hverken kold eller varm, så max 37 gr c, om indmaden så er varmere ved jeg ikke

Nu er der sat en i med SMD dioder, så nu må vi jo se hvad det udvikler sig til.

mvh jens
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis