13,5 graders taghælding og beners beton tegl.

Hi Guys.

I forbindelse med bygning af en tilbygníng på vores Bungalow, Nævnte tømreren at taghælningen på det eksisterne tag er helt nede på 13,5 grad. Det er i og for sig heller ikke unomalt på en bungalow. Men den tidligere ejer har fået lagt Benders beton tejl på for ca. 5 År siden. De tejl er kun godkendt til en hælning på min 14 grader. undertaget er fast med to lag pap.
jeg tænkter, er det forkert lavet eller ser man igennem finger med en halv Grad?

Thanks Guys

Dennis
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Har ingen betydning udover der ikke er garanti på tagstenen ved den taghældning, og man ikke kan garantere det er tæt mod indtrængen af vand mellem tagstenen, betontagsten har kun en meget lille fals i siderne, og kan derfor ikke garanteres tætte, som falstagsten i ler som generelt har fals hele vejen rundt, og derfor kan lægges helt ned til 10 graders taghældning, selv på det dybe falstagsten.


Hey..

Mange tak for det hurtige respons.

Rent lovligt er det vel et problem? I prinsippet er det vel lavet forkert, eller. 
Tømreren har lidt betænktligheder ved at skulle følge samme taghælding ud over tilbygningen med benders tegl.

Thanks Guys

Nu der er 2 lag fast tagpap under teglene, er de benders tegl vist mere eller mindre kun til pynt...

Nej, det er ikke et problem, eller ulovligt som du henviser til.

Udover der måske ikke vil være garanti på en evt. reklamation på teglene, så har det altså ingen betydning.

Selv for en ellers pertentlig tagtømrer som undertegnet, betyder 0.5 graders for lidt taghældning altså ingenting, 0,5 grader er jo ingenting for en tømrer... hvordan har tømreren egentligt målt det op ??? for er det med en digital loddestok / vinkelmåler så er det jo ingen for tolerancen på en vinkelmåler.

Jeg ville ikke betænke mig ved at smide teglene op, hvis vi rent faktisk kun snakker 0.5 grader.
Hvis dit hus er af ældre dato er taget lavet efter de gamle metoder. Altså hvor hældningen blev udtrygt i forholdstal.
Dit tag er nok med fald 1:4, hvilket svarer til 14,362 grader.
Sig til din tømrermester at det burde han kunne se med det blotte øje - ingen grund til at bruge tid på at måle den slags ting.
Træk ham en time. :o)
Hej

Jeg er enig i at det er nede i småtingsafdelingen men det er jo også lidt "træls" hvis garantien pludselig er væk og der er jo det, at jo lavere hældning jo kortere er levetiden på en tagbelægning da den jo er opfugtet mere i længere tid.
Hvis du måler på en enkelt tagsten vil du få en helt anden hældning ud af det p.g.a. overlægget.

Annonce
Men det gælder nok ikke.
Fordi det hedder TAG-hældningen - og ikke TAGSTENS-hældningen.

Men så er der jo osse det med garentien at den ikke pr. automatis bortfalder Hvis taghældningen blot er f.eks. 13 grader.
Fordi hvis fejlende på tagstenene ikke kan tilskrives taghældningen, men andre årsager, ja så må producenten erstatte.
Men måske først efter et par retssager. :o)/:o(

 

 

Hi guys.

 

Vi kan sanktens blive enige om at der ikke vel ske noget, vand indtrængen eller ligene. 
Det jeg troede var at hvis man ser på det helt firkantet, Så er det forkert lavet.

Samtidig skal jeg forsætte med fastundertag over tilbygningen grundet den lave hældning. Hviken jeg nok havde gjort aligevel.

Thanks Guys.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis