Hjælp til krafter på granty'en

Jeg er så småt igang med, at finde ud af hvordan min CNC fræser skal udformes. Jeg har bestemt mig for at jeg vil have et aktivt skærre-rumfang på 120 x 80 x 20cm. Desuden har jeg bestemt at jeg vil have en bevægelig granty, og at den skal trækkes af to ballscrews.

I forbindelse med planlægningen har jeg været inde på http://www.cncroutersource.com/do-i...outer.html og snuse lidt rundt. Der er meget god info derinde, jeg er dog faldet over noget som jeg ikke helt er med på.

På siden bruges nedenstående skitse til at forklare krafterne på granty'en:

 
Herefter skriver han at kraft A og kraft B vil være lige store. Samt at:
Moment B = D2 x kraft A

Heraf vil jeg mene må følge, at jo højere oppe man har fræseren på z-aksen, jo mindre må kraft A være. Dette vil så igen medføre at Moment B bliver mindre. 

Dette lyder dog helt forkert i mine øre, da jeg umiddelbart vil mene, at jo højere oppe man har fræseren på z-aksen, jo større vil moment B blive. 

Men hvad siger I, er det min gymnasie fysik der ikke er tilstrækkelig, eller har fyren lavet en fejl?

V.h.
Træstøv
Selvudnævnt granty-designer
27 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Træstøv

Som jeg ser på tegningen vil kraften på A og B altid være den samme, hvis Moment A er omdrejningspunktet.
Afstanden fra Moment A til Force A er den samme som fra Moment A til Force B.
Og jo højere oppe din fræser sidder jo mindre kraft (tryk) er der på fræseren, og den samme kraft vil også være reduceret
på Force B.

Hilsen Torben
Det er også en af de dårlige konstruktioner mht stivheden, men også den mest brugte, fordi det er nemt og billigt at lave.
Men jo, jo længere ned Z aksen kører, jo mere vrider det i gantry´en, fordi momentarmen bliver længere. Hvis ikke Z aksens plade giver sig først.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Jeg kan altså ikke lade være med at mene, at der må være et eller andet forkert ved illustrationen. Hvis kraft A og kraft B er lige store, så må moment B da også gå i den modsatte retning..... -er I ikke enige i det?

Jens
Hej Træstøv

modsatte retning af hvad.

Hilsen Torben
Hej Torben

-Af hvad der er angivet på tegningen. På tegningen går moment B mod uret, her vil jeg mene, at hvis kraft A og kraft B er ækvivalente, så vil moment B gå med urets retning.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Egentlig havde jeg troet, at man kunne regne moment B ud, ved at multiplisere Cutting Force med afstanden mellem det skærrende værktøj og centeret af moment B (moment = kraft x arm).

Har vi ikke en ingeniør eller lignende som kan få sat dette på plads?
Jeg ser det sådan. Hvis man trykker på fræseren hård nok, så skuber man hele broen mod venstre og fordi broen sidder fast i bunden, vil den vride i bøsningerne som på tegningen. Den venstre bøsning nedad og højre opad.

Mvh Adam

Og husk lige at ingeniørerne har bygget Titanic og en glad amatør har bygget Noas Ark :-)

Mvh Adam
Hej Adam

Det var også sådan jeg som udgangspunkt ville mene det var, som jeg prøvede at forklarre i mit sidste indlæg. Men ikke på baggrund af den kraftanalyse på illustrationen. Jeg vil derimod mene, at moment B er lig kraften på fræsejernet gange afstanden ned til centeret af moment B.

Dette vil medføre at jo højere fræseren er på z-aksen, jo større vil moment B være (mod urets retning). Hvis man derimod følger kraftanalysen på illustrationen, vil moment B blive mindre jo højere fræseren er på z-aksen.

Jeg synes dette er en ret vigtig detalje i, forbindelse med udformningen af grantryen, så derfor ville det være dejligt, at få af- eller bekraftet min hypotese om, at der var lavet en fejl i kraftanalysen.

-og tanken var blot af en person som havde styr på tingene
Så nu har jeg prøvet at bygge konstruktionen i træ, og sat nanometre på, og hans udsagn om at:

Moment B = D2 x kraft A

er helt hen i skoven. Det er meget tydeligt, at jo højere fræseren er på z-aksen, jo større bliver moment B.

Jens
Der er yderligere 17 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også