Hjælp til krafter på granty'en

Jeg er så småt igang med, at finde ud af hvordan min CNC fræser skal udformes. Jeg har bestemt mig for at jeg vil have et aktivt skærre-rumfang på 120 x 80 x 20cm. Desuden har jeg bestemt at jeg vil have en bevægelig granty, og at den skal trækkes af to ballscrews.

I forbindelse med planlægningen har jeg været inde på http://www.cncroutersource.com/do-i...outer.html og snuse lidt rundt. Der er meget god info derinde, jeg er dog faldet over noget som jeg ikke helt er med på.

På siden bruges nedenstående skitse til at forklare krafterne på granty'en:

 
Herefter skriver han at kraft A og kraft B vil være lige store. Samt at:
Moment B = D2 x kraft A

Heraf vil jeg mene må følge, at jo højere oppe man har fræseren på z-aksen, jo mindre må kraft A være. Dette vil så igen medføre at Moment B bliver mindre. 

Dette lyder dog helt forkert i mine øre, da jeg umiddelbart vil mene, at jo højere oppe man har fræseren på z-aksen, jo større vil moment B blive. 

Men hvad siger I, er det min gymnasie fysik der ikke er tilstrækkelig, eller har fyren lavet en fejl?

V.h.
Træstøv
Selvudnævnt granty-designer
Jeg er så småt igang med, at finde ud af hvordan... Vis hele indlægget
27 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Henrik

Jeg skal nok vise nogle skitser, så snart jeg får lavet nogle. Men jeg skal først lige have lidt overblik over, hvad den skal bygges i. Som udgangspunkt havde jeg tænkt mig at bygge i stål, og så evt. gantryen i aluminium. Men jeg har desværre ikke adgang til et svejseapperat, så jeg bliver nødt til at nøjes med at skrue stumperne sammen. Desuden har jeg overvejet, at nogle af delene kunne limes med epoxy. -eller kan man måske leje et svejseapperat?

Med hensyn til software, så bruger jeg Rhinocam. Jeg havde som udgangspunkt tænkt mig at bruge Mach3, men kun fordi det virker som om det er det de fleste bruger. Så jeg er meget åben for forslag hvad det angår, -det skal bare være nemt at bruge i praksis

Mvh
Jens
Børge: Her må jeg give træstøv ret, man kan da sagtens optimere på placeringen af railsne i forhold til udbøjning, selvom de er indkøbt, og det er jo heller ikke lige meget hvad de bevægelige dele vejer.

Jens: Det er vel også ok at bolte det sammen, så er du fri for at rette det op efter svejsning, hvis du kan leve med profilernes oprindelige tolerancer.

Peace through superior firepower.

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Thygesen: Jeg har godt tænkt på det med tolerancerne, men nogle ting er bare en del nemmere at samle ved svejsning. Er det med at skulle rette op bagefter ikke også mest et problem, hvis man ikke hæfter først? -jeg har ikke de store svejseerfaringer, men er sluppet overraskende godt fra de ting jeg har lavet...

Jeg har overvejet en del om det er smartest at bygge gantryen op i stål eller aluminiumsplader. Uden adgang til svejseapperat tænker jeg, at det må være nemmere at skrue aluminiumen sammen, da pladerne vel skal være tykkere, -hvad tænker du/I?

Jeg kan dog ikke rigtig finde nogle priser på aluminiumsplader, er der nogen der ved hvor jeg kan finde det?

Jens
Jeg kan dog ikke rigtig finde nogle priser på aluminiumsplader, er der nogen der ved hvor jeg kan finde det? 

Hej
Det med at finde priser på stål/aluminium er en by i rusland. Jeg har søgt meget på det, men det er ikke lykkedes mig at finde dem. Jeg greb telefonen og ringede til metalcentret i glostrup og fik pris på fladaluminium 16x200mm. jeg skulle bruge 2000mm i længden og det ville koste mig ca 1700 kr. Så ringede jeg til min lokale smed og købte 1 hel længde på 6m for små 600 kr mere. Tja prøv lykken og grib telefonen

Mvh Frank

Takker Frank

Det vil jeg da prøve

Jens
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Til Træstøv

Alumeco i Odense sælger pladerester i tilfældige mål.
Så hvis du mangler et stykke, så kontakt dem, og de kan fortælle hvad de har af mål.
Det er billigere end du skal købe et stykke som skal skæres til på mål.
Du skal så bare selv udskære det på dine mål, på den måde får du selvfølgelig nogle
rester, men slipper billigere.
Alumeco tlf. 6617 8117

Hilsen Torben
Til Træstøv

Jeg glemte at fortælle at du skal huske og bede om en aluminiumslegering der er nem at bearbejde.
Og at plade er mere plant end skinne, der godt kan bue lidt på midten.

Hilsen Torben
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også