Forankring af hus vha. gevindstænger

Hej

Jeg er igang med et projekt på grundforløbet som tømrer hvor vi skal opbygge en mur samt gøre rede for forankringen af det. Vi har valgt at der skal bruges gevindstænger på 12 mm som man smider 25 cm ned i fundamentet. Problemet er bare at jeg ikke kan finde ud af hvor langt der skal være i mellem disse gevindstænger i fundamentet.

Håber der er nogle herinde som måske kan hjælpe gerne med noget dokumentation
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Umuligt at svare på uden af vide hvor stor belastning der er på de gevindstænger, højde på væg, vindlast osv...
Regnede jo nok med at der var mange fakta der spillede ind .

Vi har dog kun fået til opgave at bygge en væg på 1x1 meter som var det til et familiehus.
Derfor ved jeg ikke hverken hvad belastning der bliver på gevindstængerne eller højden på væggene.

Men var nu også mere et cirkatal . Snakker man om en gevindstang pr. 3. meter eller er vi helt nede på hver ½. meter
Umiddelbart ville jeg mindst sætte dem pr. meter
Tømreruddannelse - forankring af 1 m2 teglmur?
Jeg er ikke rigtig med på hvad jeres opgave skal forstille at være:
Forankringer kan have det formål at et stykke fritstående murværk ikke må blæse omkuld, feks en hegnsmur.

Så kan dette være en sikring af, at en tagkonstruktion ikke letter fra ydermuren og endelig at hele husets belastninger overføres til fundamenterne.

I Byggestyrelsen pjece "Er dit hus stormfast" er der bl.andet vist 16 mm rundjern  pr. 2-3 metr
Mon ikke der menes ydervæg frem for mur... nu det er tømrer uddannelsen vi snakke om.
Annonce
@iller

Pga. manglede stuktørrer og murer skal vi selv gå i og beskrive kort om disse områder også . Derfor skal jeg vide noget om en struktørs opgaver selvom jeg er tømmer

Den lette ydrervæg består af skalmur, 120 mm murbat, 120 mm isoleringen som ligger inde i det bærende skellet, 45 mm krydsisolering som ligger inde i et skelet af reglar hvor vi montere gips på.

Hvad jeg kunne læse mig til overalt, bruger folk 12 mm gevindstænger men hvis det ikke lever op til regler må du meget gerne linke til det korrekte.

Da vores væg kun er 1 meter bred vælger jeg at placere vores gevindstang i midten og så må jeg bare gøre opmærksom på at det er op til husets krav og størrelse om man vil sætte dem hver ½ meter eller hver 3. meter

Er det korrekt de ikke skal længere ned end 25 cm i fundamentet?
Hvorfor nu spare den kr. 1500 seddel . spørg dog lige en bygnings inginør.
Hvis man "bare stikker en 12 mm gevindstang ned i "noget" beton holder det ikke en snus.
Hvis man bare gør noget og er bedre vidende er man ansvarpådragende. forankringer et som regel til at fastholde/forankrer tagkonstruktion.
Når man så kommer op til tagkonstruktionen med sin forankring skal der laves en masse spændende for at det er rigtigt fordelt osv. BMF eller hvad det nu hedder har en lille blå håndbog der viser konstrutionerne rigtigt godt.

PC.

Ring og spørg expandet. de er flinke til at svare på spørgsmål.

Jacob
Skrevet af KALEARTO på 03 nov 2010 15:25
Hvorfor nu spare den kr. 1500 seddel . spørg dog lige en bygnings inginør.

Mon ikke det er overkill for en skoleopgave...

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger. 
Få 25% rabat med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også