Fræser vs sneslynge vs fejemaskine - 3-i-en?

Jeg står i et dilemma, der bl.a. er affødt af manglende viden på området. Jeg er pt. ved at købe op til 3 maskiner, hvis de skal dække mine behov, og det ville jeg helst undgå at skulle.
Allerhelst vil jeg gerne have én maskine der kan klare det hele, men det er vist ikke muligt at få i vore dage?!
Jeg har netop solgt en nyere baghængt Craftsman-fræser; egentlig en udmærket maskine med en fin fin B & S-intek motor, jeg har bare andre og flere behov end lige den kunne opfylde (og den kunne jo som bekendt kun fræse, og faktisk kun i løs jord).
Jeg har bl.a. behov for en maskine der kan fræse, samt påmonteres hjul og vogn så jeg kan flytte lidt grus, perlesten, m.v., samt til at "skovle" sne med om vinteren (et must!), men de typiske Texas-fræsere kan jo efterhånden "kun" fræse. Førhen kunne man jo få de Texas-fræsere der kunne det hele; jeg kan sågar huske min skolekammerats far havde en med påmonteret rotorklipper foran, som han slog hele deres store græsplæne med.
Derfor har jeg overvejet en mindre sneslynge udover selve fræseren, for man kan vel ikke bruge fræseren om vinteren, eller hvad?? Og så kommer vi til spørgsmålene ;-): KAN man overhovedet få nogle fræsere mere (der er til at betale for os private der ikke lige kan trække det hele fra) der kan lidt af det hele? Da man jo (efter hvad jeg ved) ikke kan montere sneslynger og/eller fejekoste på fræserne mere, påtænkte jeg at købe en Texas-fræser og et "blad" til at skubbe sneen i stedet, men hvor meget kan en Texas-fræser med påmonterede hjul og "blad" egentlig skubbe? Kan den godt "tage fra", eller er det begrænset hvad den egentlig kan?
Men så tænkte jeg også på noget helt andet, nemlig en fejemaskine (stadig udover fræseren), idet den jo også kan bruges om sommeren - men kan den reelt fjerne noget sne, eller det er heller ikke værd at skrive hjem om? Nu ved jeg godt der højst sandsynligt vil komme nogle indlæg med ord såsom: "Køb dog noget ordentligt, nu du ER i gang", osv. Og ja, jeg er til dels enig - jeg er selv meget kvalitetsorienteret, har lige købt en Honda plæneklipper til 8070,- (dog på tilbud til 7000,-), elsker og køber kun Bacho-værktøj, osv. DET SKAL DOG siges at behovet reelt er begrænset, idet vi "kun" har en grund på 1000 m2 med deraf tilhørende begrænset indkørsel, så det skal være noget man kan forsvare økonomisk - jeg kunne i princippet sagtens købe en Honda sneslynge til 16.000 - 18.000 (for de små modeller) med larvefødder og det hele, jeg synes bare det vil være at "skyde gråspurve med kanoner". Hvad mener I jeg skal gøre?
Dette overvejer jeg selv at gøre: Måske se om jeg kan finde en brugt Texas-fræser fra dengang der var Kawasaki-motor på (skulle de ikke være gode?), og samtidig anskaffe mig en seperat Texas sneslynge Snow Buster 560, til ca. 5000,- Jeg ved godt sidst omtalte er en "Kina-maskine", men i og med det jo ikke er noget man bruger ret mange gange om året, sammenholdt med lidt god vedligeholdelse, mon så ikke den kan holde til det den skal??
Alternativt (alt efter hvilke svar jeg får her) kunne man jo købe fejemaskinen i stedet: Texas Handy Sweep 600B - det kommer som sagt an på om den reelt kan flytte noget sne, for ellers er den ikke aktuel for mig.

Man kunne også købe en ny Viking-fræser, for umiddelbart som jeg tolker det, kan man få "blad" til frontmontering på sådan én?:

http://www.aarhusmaskincenter.dk/sh...-511p.html (Det er lidt svært at gennemskue, men set ud fra de små billeder i bunden af siden, burde man kunne få et "blad" til frontmontering? Men hvor er så hjulene til den?

Andre der evt. kender nogle "multi"-maskiner der kan lidt af hvert?

Puha, sikke en omgang det blev til - håber I gider læse det alligevel ;-)

Erfaringer udbedes.

Med venlig hilsen

 

Lars F.

Jeg står i et dilemma, der bl.a. er affødt af... Vis hele indlægget
123 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Skal en sneslynge være andet end legetøj, skal der også nogle hk til

Min sneslynge på 10 hk, er da så rigeligt spændt for, hvis der for alvor skal flyttes sne, bla. tøsne er jo tungt at smide væk....

mvh jens
Jamen jeg har skam intentioner om den skal være andet end legetøj, den skal gerne kunne flytte noget sne - og det har jeg såmænd også troen på den kan. Med sine 7 hk. og sin konstruktion skal det nok gå ;-)

Med venlig hilsen

 

Lars F.

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Jeg fik virkelig testet min sidste vinter, jeg bor på en lille landejendom med masser af fygesne hele vinteren. Jeg syntes den fungerer fantastisk. Ved store snemængder skal der naturligvis køres i et lavere gear, men væk det kommer sneen. Min far har en magen til, købt pga hans dårlige lunger ikke længere kunne klare at rydde sne. Efter han havde fået pakket den ud og gjort den klar sidste vinter blev landsbyen han bor i, næsten tømt for sne. Han kørte og kørte i dagevis og var på grænsen af eufori når han skulle berette om dens evner. Populær på vejen blev han i hvert fald.
På texas hjemmeside er der et filmklip med en der kører med netop en 560.

/John

/John Jensen

det er også en fryd at have sådan noget grej.. Jeg glæder mig til her efter starten af december.. så skulle min maskine være på vej til at ligne noget der bliver en 2 hjulet traktor med fejekost og sneslynge...

Laver alt i smede arbejde og simple drejeopgaver.

Jeg har også overvejet at købe en texas 560, men har hos en forhandler fået af vide at de er udsolgt, vil dog høre andet steds.
Det har dog fået mig til at kigge efter andet, da han sagde at han ville få honda, og husqana hjem.
Jeg fandt også denne http://www.bauhaus.dk/fileadmin/mounts/dk/3D/Avis_uge_45-DK.htm#/27/ i bauhaus.
Er der nogen der har erfaring, med den fra bauhause.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Skrevet af JohnJensen på 07 nov 2010 19:35
Jeg fik virkelig testet min sidste vinter, jeg bor på en lille landejendom med masser af fygesne hele vinteren. Jeg syntes den fungerer fantastisk. Ved store snemængder skal der naturligvis køres i et lavere gear, men væk det kommer sneen. Min far har en magen til, købt pga hans dårlige lunger ikke længere kunne klare at rydde sne. Efter han havde fået pakket den ud og gjort den klar sidste vinter blev landsbyen han bor i, næsten tømt for sne. Han kørte og kørte i dagevis og var på grænsen af eufori når han skulle berette om dens evner. Populær på vejen blev han i hvert fald.
På texas hjemmeside er der et filmklip med en der kører med netop en 560.

/John
Godt at høre det virker - det har jeg egentlig også stor tiltro til at de nok skal gøre, men det er rart at få bekræftet. Jeg har i øvrigt siddet og kigget på den film på Texas´ side, og det ser effektivt ud.

Jeg glæder mig til at få min Yardman - jeg har dog lavet en fejl ved bestillingen: Jeg glemte at markere "Danmark" i adressefeltet, men har siden skrevet en mail til dem om det (har ikke fået svar endnu), så mon ikke de nok skal finde ud af det? Og leveringen er jo gratis, så mon ikke de er ligeglade med hvor de skal sende den hen? Det håber jeg :-)


Med venlig hilsen

 

Lars F.

Skrevet af M. Andresen på 07 nov 2010 19:51
det er også en fryd at have sådan noget grej.. Jeg glæder mig til her efter starten af december.. så skulle min maskine være på vej til at ligne noget der bliver en 2 hjulet traktor med fejekost og sneslynge...
Ja, det er fedt at have noget ordentligt grej - en rigtig maskinpark! ;-) Jeg købte, som nævnt tidligere i indlægget, en Honda HRX 537C VYEA her til efteråret (for at få den til en god pris), så er jeg snart både dækket ind sommer og vinter ;-)

Nu har jeg i øvrigt 3 plæneklippere til at stå; udover Honda´en har jeg to "supermarkedsmodeller", henholdsvis en ALKO (Gudenaa) samt en Stiga med elstart og det hele. Sidstnævnte er jeg bestemt ikke imponeret af, og den er ellers købt i den tro at det var topkvalitet - men Stiga er også begyndt at sætte "kinamotorer" på deres maskiner. Den GGP-motor der sidder på er IKKE anbefalelsesværdig!


Med venlig hilsen

 

Lars F.

Skrevet af bufasolsen på 07 nov 2010 19:56
Jeg har også overvejet at købe en texas 560, men har hos en forhandler fået af vide at de er udsolgt, vil dog høre andet steds.
Det har dog fået mig til at kigge efter andet, da han sagde at han ville få honda, og husqana hjem.
Jeg fandt også denne http://www.bauhaus.dk/fileadmin/mounts/dk/3D/Avis_uge_45-DK.htm#/27/ i bauhaus.
Er der nogen der har erfaring, med den fra bauhause.

Jeg har, af gode grunde, ingen erfaring med den, men jeg har været ude og se den så sent som i går - den ser egentlig fin nok ud, den er i lidt "kedelige" farver, men det kan jo være ligegyldigt. Den ser robust og solid nok ud, og der står på den at den er produceret i USA.

Med venlig hilsen

 

Lars F.

Skrevet af bufasolsen på 07 nov 2010 19:56
Jeg har også overvejet at købe en texas 560, men har hos en forhandler fået af vide at de er udsolgt, vil dog høre andet steds.
Det har dog fået mig til at kigge efter andet, da han sagde at han ville få honda, og husqana hjem.
Jeg fandt også denne http://www.bauhaus.dk/fileadmin/mounts/dk/3D/Avis_uge_45-DK.htm#/27/ i bauhaus.
Er der nogen der har erfaring, med den fra bauhause.


I øvrigt er den umiddelbart på lager her:

http://www.skovhavehuset.dk/produkter/75-vintermaskiner/106-sneslynge-texas-snow-buster-560/

Om de så reelt har dem på lager, ved jeg jo ikke, men kan kan da lægge dem i "indkøbskurven" og gå videre til bestilling.

Med venlig hilsen

 

Lars F.

Jeg så lige videoen med Texax 560, den er ikke tilnærmelsvis så effektiv, som de lidt større sneslynger.
Den kaster ikke sneen ret langt væk, og det ser ud som om det går temmeligt langsom.
Det er som om den i det hele taget køre langsomt, både i trin 1 og trin 2 i sneslyngen.
Jeg har desværre ikke en video af min sneslynge, men et billede kan jeg da klare, dog uden sne.
Den har 6 frem og 2 bak gear,

Der er yderligere 93 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også