SIKRING SPRÆNGER

Jeg har en sikring der jævnligt springer. 10A. er den på. Det sker som regel når opvaskemaskinen kører og der bruges lys i huset. Vi har energipærer i alt, en fladskærm med lavt forbrug og en computer der bruges. Det virker underligt at den springer med den smule. -Eller gør det?
Når jeg tager den ud, er den meget varm. Jeg bekymre mig for om kablerne også bliver varme, så der kan opstå brand et sted, eller hvordan er det med det?
Jeg har opdaget at en 13A. sikring har samme størrelse. Kan jeg sætte den i uden at der bliver problemer?
Det er en gammel tavle med HFI. Ville det være formålstjeneligt at udskifte tavlen til noget med automatsikringer? Og i så fald, hvor meget skal en elektriker have for at udskifte sådan en sjover. Jeg kan købe dem samlet og klar, men jeg skal ikke have fingrene ind i den slags.
Hvad har jeg ellers af muligheder?

Tak for den tid I bruger på at svarer.


VIDEN ER VEJEN TIL VISDOM.

11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Tjaa den første del giver jo næsten sig selv, du har åbenbart for meget belastning på den ene gruppe, husk at f.eks. en opvaskemaskine bruger en hel del strøm når den kører, en maskine der trækker 2000W (ikke umuligt med en opvasker) svarer til en strøm "belastning" på ca. 8.7 amp (ved 230 volt) så der skal som ikke så meget til at knalde din 10A sikring, og ja de bliver rigtigt varme de sikringer

Sikringen har du netop for at dine ledninger osv. ikke skal blive overbelastet, så med mindre der er lavet noget fusk kan du være rolig ved at dit elnet er dimensioneret til at klare det

Du bør som udgangspunkt kunne skifte til 13A sikringer uden problemer, hvis det ikke er nok så skal du nok have elektrikeren ud og lave en ekstra gruppe til dig, det er ikke det store arbejde og bør ikke koste alverden , at skifte til automatsikringer løser ikke dit overbelastnings problem, det gør bare at du ikke fysisk skal skifte en sikring men bare skal trykke en vippekontakt på plads

Elektrikeren vil givetvis foreslå en udskiftning af hele din tavle og det kan du så overveje om du vil ofre (typisk omkring 6000-8000kr) men der er som sådan ikke noget i vejen for at han bare laver en ekstra gruppe til dig så dine sikringer ikke sprænger
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Der må godt udskiftes til 13 ampere istedet for 10 ampere sikring.
Men hvis du er i tvivl om din instalation, er i orden bør du få den efterset, af en elektrikker.
Det kunne jo være en mulighed, at få en extra lys gruppe op, og et nyt hpfi relæ.

Automatsikringer er jo ikke bedre, end de gamle smeltesikringer, med en korekt udført instalation, med flere sikringsgrupper, springer der jo aldrig sikringer.

mvh jens
Tak skal I have.
Det gør mig mere rolig nu. Jeg skifter til 13A. da jeg kan se at det er belastningen der må gøre det. Der har ikke været problemer tidligere da opvaskeren er kommet til efter. Så det var godt med nogle folk der vidste noget. Tak, Drenge.

VIDEN ER VEJEN TIL VISDOM.

det kunne være en fordel at oprette en selvstendig gruppe til opvaskemaskine
vaskemaskine og tøretumpler (16 amp.) 220v.!
Joh, men så skal der føres nye kabler,og det går bare ikke som det hele er lige nu. Alle andre hvidevarer køre på en 16A. Det er kun opvaskeren der kører sammen med lysnettet.

Men skal nok lige finde en elektriker der kan se på tavlen. Det kan nok gøres på en anden måde. Tak for dit råd.

VIDEN ER VEJEN TIL VISDOM.

Annonce
At sikringen er varm, tyder på at det er en længerevarende proces, der gør at sikringen springer.

Hvis det var en fejl på eks. opvaskemaskinen, ville sikringen springe efter ganske få milisekunder.
Sikringer kan bære den strøm de er mærket med, i en bestemt periode. Og næsten det dobbelte i en meget kortvarig periode. Det er alle de pludselige forøgelser af forbruget, der gør at strømmen umiddelbart kan overstige 10A. Og så er det rart at den ikke springer.

Man kan købe træge sikringer som i visse tilfælde kan holde systemet igang. Men det er ikke tilrådeligt i dit tilfælde, da problemet allerede har vist sig at være selve strømforbuget, der overstiger 10A i en meget længere periode.

Hvis din installation er sund og i god stand, burde der ikke være noget problem i at sætte en 13A sikring i.
Men jeg ville dog først undersøge om der kunne monteres en ekstra gruppe i tavlen. Eller evt. byttes om på nogle af forbrugerne i den eksisterende tavle.

Har du kun 1 sikringsgruppe med 10A eller er der flere?
Hvis du har flere er det måske en mulighed at bytte opvaskeren ud med f.eks. soveværelset...


Næstformanden

Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....
Aha... Jeg har en til der trækker min førstesal, hvor forbruget er noget mindre. Men kan man bare flytte rundt på ledningerne på tavlen? Jeg kan se at der udgår ét kabel fra hver sikring, men det ligner en fuglerede, hvorfor jeg ikke skal ind i den del af mine installationer.

Jeg kunne også godt tænke mig at "fordele" belastningen ud over flere sikringer, men er lidt lost når jeg lander ved tavlen.

Man kan vel heller ikke bare trække en jord fra det ene sted til det andet? Jeg har ikke gennemgået hele installationen i huset, og der er et par ting der skal sluttes til. Jeg vælger bare at lade det hænge, da jeg er usikker på hvor gammelt det er og hvor det hører til. Meget af det jeg har er nyt, men nogle af ledningerne har "gamle" farver, så jeg er blevet usikker på om det hænger sammen, eller om det kan trække noget.

Jeg har brug for viden. Jeg ved en pæn del om strøm, men har ikke viden nok til at jeg vil begynde med at lege med tavlen. Jeg ville gerne kunne måle ud hvor diverse ledninger går hen, og skal nok bruge en ekstra mand til den slags.
Kan man måle sig til hvor kabler ender? Jeg har noget der er blottet.

NING

VIDEN ER VEJEN TIL VISDOM.

Hej
Ring til elinstalatør, hvis huset brænder på grund af fejl du har lavet får du skylden og det er ikke rart.
En elinstallatør har en forsikring der dækker hvis han laver fejl.
Hej Mufi...

Hvis du åbner ind til din el-tavle, og kigger på den gruppe som springer når opvaskeren kører, går der kun 1kabel ned i den eller går der flere kabler i den? For hvis der går mere end 1kabel i den var der jo mulighed for at sætte en ekstra gruppe i, og derved fordele belastningen...

Mvh
Dan

Udlært Styrings & Regulerings Elektriker (Industri Elektriker)

En opvasker bruger ca 10A. og den må typisk ikke forsikres med mere end 10A. Det står i instruktions bogen.
Er hytten gammel må man ikke bare smide 13A i som sikring. det er kun hvis der er brugt 1,5mm2 kabler. Det var ikke nødvendigvis det man brugte da hytten blev bygget. Det skal kontrolleres. Stofledninger er som udgangspunkt lig max 10A

Jacob
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis