Ståloverlækker i portåbning

Hej. Jeg er ved at mure et værksted/garage op og vil gerne have en stor port i. Så mit porthul er 3,2 x 2,15 m. Dertil har jeg købt en I-bjælke som jeg ligger over åbningen. Da værksted er en forlængelse af et hus vil jeg gerne have den skjult. Desværre er det kun en 1-stensvæg så jeg kan ikke lægge fulde sten foran og bagved. Jeg har tænkt på at sætte en plade op under bjælke også dele mursten så de passer ind i I-bjælken. Men kan de holde når jeg fjerner pladen til at mure efter eller findes der en bedre løsning. Mvh. Jørgen
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg overvejer at "gemme" stålbjælke sådan her så der kommer en "rem" af mursten over port.

Men så er jeg vel næsten nødt til at trække den helt ud til hjørnet

Undskyld kvalitet på billeder, men kamera i mobil er sgu ikke for godt om aftenen.
Jamen det ser da rimeligt ud, det du dog skal sikre dig er at indtrængende vand kan komme ud i bunden, da du ellers hurtigt kan miste styrken i bjælken. Dette kan du gøre ved at kradse den lodrette fuge lidt ud under bjælken imellem hver tredie sten.
Almindeligvis mures der en søjle op på hver side af portåbningen.

V.h.  Håndværkeren
Er bjælken galvaniseret?
Så husk at galvanisering og kalkmørtel ikke er den bedste coktail.
Du skal i det hele taget sørge for, at der ikke kan trænge vand ind til jernet.

mvh jens
Det er nu ikke helt godt.
Ideen med "remmen er Ok, men der må ikke være hulrum omkring bjælken.

Men ved en 1-stens mur som er 23 cm kan jeg da ikke se noget der hindre at du lægger bjælken præcis i midten af muren. Og skærer stenene i bredde, ( måske 10 cm bredde), og kører skifterne igennem, hvis det er det du vil.
Stål må ALDRIG mures fast i kalkmørtel, der SKAL altid anvendes sand+cement, krads evt fuger ud i en dybde så der kan fuges med kalkmørtel, så ligner det resten - men altid sand + cement til stål, et fif er at komme lidt fliseklæber i c-mørtlen - det binder vandet og gør den mere smidig - bare en spandeske fuld til en blanding (9 x sand + 3 x cement)
Gertsen

Kun en tåbe frygter ikke haven  
Kalde nr. XPB5991 

Annonce
Som jeg ser det på billederne, er det en ½ stensmur, altsår ca 11 cm tyk...

mvh jens
I såfald skal spørgeren have en næse - for vildledende indlæg. :o)
Hej Alle.
Tak for de mange svar. Ja jeg skal nok have en næse for muren er kun 11 cm tyk, og det er i min "maskinspasser"  verden 1-stens. Beklager. 
Stålbjælken er blevet sandblæst og metalliseret (en anden form for galvanisering) og jeg er ved at lægge mursten ind i bjælken i fliseklæber. Havde egentlig tænkt mig at pudse fuger op i mørtel men det gør jeg ikke nu. Regner med at ligge bjælke på et stykke murpap inden jeg murer videre. 
Mvh. Jørgen
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis