brænde stabel

hvor mange år kan en brændestabel (grand træ) holde frem i tiden inden det begynder at gå rod og svamp i det?

 
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af epoke på 31 okt 2010 17:35
hvor mange år kan en brændestabel (grand træ) holde frem i tiden inden det begynder at gå rod og svamp i det?
Det er et spørgsmål om hvordan det er stablet, og om der er en vandtæt top på.
Er stakken tæt i toppen og stablet så der kan komme luft under den så kan den stå i rigtigt mange år uden problemet.

enig med Håndværkeren ! Hvis det står tørt og godt så holder det længere end du gider kigge på stablen !

Seti


**al hvad jeg skriver er egen erfaring eller hørt... der udstedes ingen garantier, men skrevet i bedste mening**

Lige pt er dette aktuelt for mig. Har købt 10 meter grand træ billigt. Der er en del råd i det og der er runde huller i det. Sådan nogle fede hvide larver der har lavet det.. Tror det er træbukke larver... Det har lagt i en have i 5 år, under pressening...Jeg er overbevist om at det er noget møg at opbevare træ under pressening, også selv om der er åbent i siderne. Så under halvtag/ plader med det....
Det er altså ikke nok at træet får luft i siderne, det skal også have luft nede fra. Eller sagt på en anden måde, det må ikke ligge direkte på jorden, for så trækker det fugten fra jorden op i træet. Jeg stabler mine stammer på gamle paller, så der er luft uder træet også. Og larverne af borebiller er nogle store væmelige nogle at se på, men de kan kun trives i træet hvis det er fugtigt.
tak for svaret

 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis