Grønne tomater/chutney -stivelse?

Hej
så blev årets sidste grønne tomater lavet til chutney,-men den blev meget vandig. Æblerne var købeæbler, da høsten her slog fejl, og de var nok lidt pumpede. Og så står jeg med 8 liter chutney i vandig opløsning. Der er meget ingefær i, så gelatine er udelukket. Jeg har tit set at man  bruger johannesbrødkernemel til jævning, men hvor pokker køber jeg det lige? Andre gode forslag modtages med stor tak. Og nå ja, jeg har kogt ind i 5 timer, så nu holder vi lidt igen,-det skal jo ikke smage af karamel.
Mth
Helle, Møn

Det er skøønt at bo på en gård fra 1721(Uden stråtag). Uddannet tækkemand og byggetekniker.

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Johannesbød og kerner skulle du kunne købe i en helsekost butik, ellers må du til Tyskland, der sælges de som juleslik kan jeg huske fra mine meget unge år.

V.h.  Håndværkeren
Hej Håndværker ja vi har dem her på øen i helsebutikkerne, men det bliver nok aldrig til mel, de er stenhårde. Det endte med at jeg drænede suppedasen i et klædebelagt dørslag. Og det smager rigtig godt,-der er kun halvdelen tilbage af 6,5 kg
Helle

Det er skøønt at bo på en gård fra 1721(Uden stråtag). Uddannet tækkemand og byggetekniker.

Du skal lægge dem i blød i mindst et døgn i koldt vand ligesom ved brune bønner, og så er det altså et Must at have sin egen minikornkværn når der handler om helsekost vare.
Der er ikke noget jeg hellere vil have,- men min nærighed forbyder mig at give over 2000 kr. for en der er i en bare nogenlunde kvalitet. Men de må vel egentlig stå ubrugte mange steder her på øen, som jo er overbefolket med alternative mennesker,- der jo har det med at blive mere bekvemme og dovne med alderen. Og nej jeg har ingen fordomme og når jeg møder indehaveren af øko-restauranten overfor mig her, nede i Aldi og Superbrugsen med indkøbsvognen bugnende af absolut ikke øko-varer ja så er jeg slet ikke fordomsfuld. Nå, det var vist et sidespring, men rart at vide at de hårde brød kan blødes op.

Det er skøønt at bo på en gård fra 1721(Uden stråtag). Uddannet tækkemand og byggetekniker.

Sådan en kværn har jeg da selv fikset en gang af en gammeldags kaffemølle med håndsving, istedet for håndsvinget monterede jeg kværnen fast i min boremaskine stander. En lille tud ned med korn til kværnen og bunden var taget ud så de kunne drysse ned på en skrå slidske og ned i en spand, herefter skulle det blot sigtes. Det var da jeg experimenterede med forskellige kornsorter iblandet alm. hvedemel.
Det skal være en langsom gående maskine der trækker, max. 500 omdr. prm.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis