fjerne mos fra græsplænen er det tiden nu??

kan rigtig se hvordan min græsplæne er belagt med mos nu hvor vi kommer i denne tid, er det årstiden for at fjerne det nu og så ny græs eller skal jeg vente til foråret???

Mvh Kenneth
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Du bør vente til foråret... eller bedst maj måned. Du kan gøre det på flere måder, med f.eks. en plænelufter eller kemikalier.
Jeg har brugt bl.a. mosfjerner fra J&F, med godt resultat. Mosset bliver sort i løbet af få minutter.

Det vigtigste er, at din plæne får luft og lys. Så vokser den fint. Mos trives i fugt og skygge... så vokser det fint

I forbindelse med næstsidste græsplæneslåning i år, rev jeg hele plænen igennem med en rive og fik hevet meget mos op.
Men jeg er ikke færdig endnu. Til maj vil jeg fortsætte kampen, da er der lys, luft og formentlig mindre fugtigt. Gode betingelser for græsset.
Jeg planlægger at rive/plænelufte, sprede mosfjerner igen og lidt senere, når der er godt gang i væksten... også mælkebøtternes, at give en gang plænerens for at fjerne dem også.


 " Hvis alt ser ud til at være i orden, så er der noget du har overset "


Med venlig hilsen

Jan

Solus 24 "Ofelia"   ___/)__/)_            www.solussiden.webs.com

Jeg syntes det er en evig kamp mod vindmøllerne
Jeg rensede sidste år min plæne med en elektrisk drevet mosfjerner, et kæmpe arbejde der gav adskellige trillebør fuld mos. I år ligner det en mosplæne igen. Jeg tror det har noget at gøre med den længde vi slår græsset i, for i en anden del af haven får græsset lov til at gro i mindst en måned ad gange, og her er der overhovedet ingen mos mere.
tror det har noget med skygge at gøre..

kan se på min egen græsplæne at de områder som stort set altid ligger i skygge af buske og lign om sommeren er næsten kun mos, men de områder som stort aldrig er i skygge er græsset fint, næsten uden mos..

Dog har jeg læst flere steder at en robotplæneklipper som som slå græsset flere gange om ugen kan holde mosset på afstand, skal ikke kunne sige om det passer eller det bare er salgsgas, men det kunne jo tænkes at da robotplæneklipper altid bioklipper plænen, som holder den gødet året rundt, mens græsset holdes kort som mosset heller ikke bryder sig om.

man behøver så ikke en robotplæneklipper for at teste den teori, man skal bare slå ens plæne hver anden dag med bioklip i en sæsons tid, så kan man se om det virker
Den holder så ikke hos mig, for her er græsset flot under mit store kastanietræ hvor der er skygge det meste af dagen, medens mange andre steder hvor solen står på hele dagen et der masser af mos. Det har også en del med jorden at gøre, for jeg har en anden plæne på den anden side af huset, og der er ikke skyggen af mos.
Skrevet af Håndværkeren på 04 maj 2011 00:22
Den holder så ikke hos mig, for her er græsset flot under mit store kastanietræ hvor der er skygge det meste af dagen, medens mange andre steder hvor solen står på hele dagen et der masser af mos. Det har også en del med jorden at gøre, for jeg har en anden plæne på den anden side af huset, og der er ikke skyggen af mos.
Helt enig i, at jorden har betydning, herunder fugtigheden.

Ofte vil jorden være ret tør under et stort træ, dels fordi træet give læ for regnen og dels fordi træet suger meget vand. Under sådanne forhold trives mos dårligt.

Min har været meget " forurenet " af mos for et par år siden.

Brugte sådan en fætter til at sætte på rotorklipperen i stedet for kniven til at fjerne det værste - og så utallige gange på den grønne plads med det.

Derefter masser af kalk ( efterår ) og om foråret et ordentligt skud NPK - ikke plænegødning men en med et højere indhold af kvælstof.

gentage processen i et par år - nu er min plæne fri for mos  ;-)

Men den skal slås tit når den får en meget kvælstofholdig gødning.

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis