100 cm dybe skuffer

Jeg skal igang med at lave nogle skuffer til mit bryggers.
Jeg har et indhak på 50 bredden, 190 højden og 100 dybden. Jeg vil godt udnytte pladsen med nogle skuffer.

Jeg har lavet en tegning af hvordan jeg vil lave skufferne.
Skabet hvor skufferne skal være bliver lavet af krydsfiner, skufferne bliver også lavet af krydsfiner med skuffefront af mdf . Glideskinnerne bliver lavet af fyrretræ, med pufhjul.

Er der nogen der kan se nogle faldgrupper, eller har nogle smarte ideer..

Multimediedesigner - Tømrer - Værktøjsrådgiver

 

24 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det ser fint ud.
Du skal blot sikre dig, at du ikke sparer på skruer , der fastholder skinnerne og at dine skinner i fyretræ ikke er for spinkle. Hvis der er noget tungt i skufferne forrest, så bliver vægtbelastningen meget stor, når skufferne er trukket helt ud.

Der er nok ikke plads, men ellers ville jeg gerne have haft en tynd metalplade på siden af skuffen, som lige dækker ned for 2/3 af dine pufhjul, - er lidt bekymret for om et skævt træk i skuffen, kan få den til at falde af skinnen i den ene side. Der må i hvert fald ikke være meget frigang i siderne.

Men ellers vist en fin konstruktion, som er gemt til evt senere brug ;-)
Skrevet af djaydjay på 31 okt 2010 12:00
Det ser fint ud.
Du skal blot sikre dig, at du ikke sparer på skruer , der fastholder skinnerne og at dine skinner i fyretræ ikke er for spinkle. Hvis der er noget tungt i skufferne forrest, så bliver vægtbelastningen meget stor, når skufferne er trukket helt ud.

Der er nok ikke plads, men ellers ville jeg gerne have haft en tynd metalplade på siden af skuffen, som lige dækker ned for 2/3 af dine pufhjul, - er lidt bekymret for om et skævt træk i skuffen, kan få den til at falde af skinnen i den ene side. Der må i hvert fald ikke være meget frigang i siderne.
Men ellers vist en fin konstruktion, som er gemt til evt senere brug ;-)

-Jeg havde lidt en plan om at lime glideskinnerne på skabet.. og om det bliver fyrretræ er ikke helt fastsat. Jag havde også overvejet noget hårdtræ..

-Kan godt se hvad du mener, med metalpladen. Jeg havde at lave så lidt plads i sidderne som muligt..

Du gemmer bare..

Hvis man deler skuffe og skinne op vil det se sådan her ud..


Multimediedesigner - Tømrer - Værktøjsrådgiver

 

Jeg kan ikke lige se hvordan du kan tage skufferne ud / få dem ind.

Din stopklods, ville jeg ud skifte med en gennemboring af listen og så eks en 6 mm bolt der hænger igennem og fungerer som stop, den kan så blot løftes op.

Du er nødt til også at have en rulle forneden bagerst på skuffen, hvis det tunge er bagerst i skuffen, så vil den dumpe ned på skinnen, når den er halvvejs inde.

Afventer med spænding løsningen på at tage skufferne af / sætte dem i. ;-)
Dit system skal nok virke.
Men der findes jo talrige skinnesystemer til skuffer. Nogle til tung last, nogle til fuld udtræk, (full pull :o)).
Det er godtnok ikke så sjovt som GDS.
Kik hos Carl F eller Carl Ras
Skrevet af hpox på 31 okt 2010 12:32
Dit system skal nok virke.
Men der findes jo talrige skinnesystemer til skuffer. Nogle til tung last, nogle til fuld udtræk, (full pull :o)).
Det er godtnok ikke så sjovt som GDS.
Kik hos Carl F eller Carl Ras

De eneste jeg har kunne finde er med 70 i udtræk og de koster en bondegård

Multimediedesigner - Tømrer - Værktøjsrådgiver

 

Annonce
Skrevet af djaydjay på 31 okt 2010 12:30
Jeg kan ikke lige se hvordan du kan tage skufferne ud / få dem ind.

Din stopklods, ville jeg ud skifte med en gennemboring af listen og så eks en 6 mm bolt der hænger igennem og fungerer som stop, den kan så blot løftes op.

Du er nødt til også at have en rulle forneden bagerst på skuffen, hvis det tunge er bagerst i skuffen, så vil den dumpe ned på skinnen, når den er halvvejs inde.

Afventer med spænding løsningen på at tage skufferne af / sætte dem i. ;-)


Om det er en spænde løsning ved jeg ikke

Det var min plan at skrue det blå stykke på indefra.. Men jeg kan da en god ide med bolten..

Multimediedesigner - Tømrer - Værktøjsrådgiver

 

Du har vist ret i at skuffeskinner alt for dyre.
Men så kan jeg jo kritiserer dine hjul. Er det ikke lige vel primitivt.?
Og så kan skuffen da sagtens løftes ud . Hvis du saver nederste inderste hjørner af den "blå" liste og rykker det øverste hjul ind-eller udad i forhold til det nederste så går det fint.
Det vil sige: Hvis du skubber skuffen helt i bund hvad skal så forhindre at skuffen, "den blå liste", falder ned på underste træskinne?
Skrevet af hpox på 31 okt 2010 17:24
Du har vist ret i at skuffeskinner alt for dyre.
Men så kan jeg jo kritiserer dine hjul. Er det ikke lige vel primitivt.?
Og så kan skuffen da sagtens løftes ud . Hvis du saver nederste inderste hjørner af den "blå" liste og rykker det øverste hjul ind-eller udad i forhold til det nederste så går det fint.
Det vil sige: Hvis du skubber skuffen helt i bund hvad skal så forhindre at skuffen, "den blå liste", falder ned på underste træskinne?
Hvad har du så af alternativ.. hvis du mener det er så primitivt..

Det kunne da være en ide, jeg må se hvad jeg kan finde ud af..

Jeg mangler et hjul..

Multimediedesigner - Tømrer - Værktøjsrådgiver

 

Måske noget med lejer af en slags.
Ikke stoppe skuffen!!!
Når skuffen er helt ude forhindres skuffen i at tippe op af det hjul der er monteret på skuffens øverste hjørne.
Hvad forhindrer den i at tippe ned når skuffen lukkes i. Der mangler et hjul på "den blå listes" underkant.
Jeg tror jeg holder fast i at det blå stykke monteres indefra.

Multimediedesigner - Tømrer - Værktøjsrådgiver

 

Der er yderligere 14 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis