Radiatorrør larmer!

Hej. Jeg bor til leje i en ejendom, hvor der kommer uudholdelig støj fra det ene radiatorrør. Problemet var der også sidste vinter, men da fyret var slukket i sommers, har problemet ikke været der. Lydene som typisk kommer om aftenen/natten varierer en del. Det lyder blandt andet som en gammel puch maxi der kører, andre ganger piber det, og andre gange som nu, kan man høre rørene vibrere... Det er ikke decideret radiatoren som larmer, men det rør som går op igennem lejlighederne i ejendommen, og man kan mærke at selve røret og de rør som sidder inde i dette rør vibrerer, og det er det, som skaber lydene. Nogen gange hjælper det at man drejer lidt frem og tilbage på termostaten. Jeg ved ikke hvor mange der har problemet her i ejendommen, men min overbo har i hvert fald samme problem, samt naboen til hende. Lyden forplanter sig simpelthen op igennem hele ejendommen, for var nede i cykelkælderen i går, og der kunne man også høre det, og jeg mærkede på nogen af rørene dernede, og kunne også mærke svage vibrationer dernede. Jeg har netop lige lagt mærke til noget, og jeg har to radiatorer i min stue, og den radiator som er forbundet til det rør som larmer, der bliver den først varm forneden og sidenhen oppe ved termostaten, hvilket den ikke gør ved den anden radiator jeg har i stuen. Jeg har haft ringet til min udlejer, og hun havde også en VVS'er oppe at kigge på det sidste vinter, men han vidste ikke lige hvad det kunne være... Så anyone, jeg behøver hjælp, for min nattesøvn står på spil! :/ På forhånd tak.
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Mon det kan hjælpe at skrue lidt ned for flovet et sted. Er der en reguleringshane et sted i sådan en ejendom. Susen fra rør skyldes ofte at cirkulationspumpen står til for højt et flov.
Jeg har ikke adgang til at kunne nogen af disse ting og jeg har heller ikke nogen omkring dette, men blikkenslageren som er tilknyttet ejendommen her, har åbenbart ikke den fornødne viden omkring hvad der kan være galt, så jeg håber bare på, at en herinde har en løsning på, hvad det kan være, som jeg kan videregive til min udlejer.
Men jeg har læst lidt frem og tilbage, og det kunne godt være cirkulationspumpen den er galt med, ja.
Jeg har ikke prøvet det men en mulighed kunne være at ligge en rørskål (altså sådan en isolerings muffedims) rundt om varmerøret og håbe at det tog noget af lyden.. det er i hvert fald en forholdsvis billig løsning at prøve af
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
tja det kunne selvfølgelig være en mulighed, men kun som midlertidig løsning, for tror næppe det vil tage hele lyden.. Men jeg er snart ved at gå ud af mit gode skind, for det er godt nok ulideligt at høre på.
Jeg ved det ikke, hehe..
Men jeg havde to VVS'er oppe i dag, og de kunne konstatere at vandet løb den forkerte vej rundt, så jeg håber de allerede har fikset problemet.
Det lyder som om at det er lyde der fremkommer når anlægget skifter temperatur. På de fleste anlæg er fremløbstempereturen styret af udetemperaturen, hvilket rimer med at du hører lydende om aftenen og natten når det for alvor bliver koldt udenfor.

Når jernrør bliver opvarmet udvider de sig, også i længden. Så det du hører, kunne meget vel være når røret som følge af udvidelse gnider mod bygningsdele. Det kan være meget svært/dyrt at lokalisere hvor det sker, idet det kræver at man er lige på stedet når det sker.

I kan dog prøve at se om det er dette fænomen der optræder, ved i første omgang, en dag hvor temperaturen er stabil i nogle timer, da at forskyde fremløbstemperaturen 10-15 grader op med "varmemesterknappen". Er det temperaturforandringer der afstedkommer lydende, vil de nu begynde at optræde kort herefter. Er det tilfældet står der så "bare" tilbage at få det lokaliseret og det kan godt være et stort detektivarbejde. Er jeres radiatorer nogle med en tynd trapetzplade, hvor der på bagsiden er monteret nogle kobberrør kan fænomenet stamme fra radiatoren, ellers vil det formentlig være i etageadskillerser og bæringer i skal lede. Husk at skrue ned for varmen igen :-)

Held og lykke

allan
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis