Hjælp til motor

Hey alle

Jeg sidder lige og prøver på at få lidt overblik over hvad jeg skal bruge og derfor har jeg været ude i hobbyrummet og se på mit nuværende værktøj...

I den forbindelse har jeg en 800w black & decker overfræser 8.000 ~ 30.000 rpm...

Er den god nok og er den kompitabel med det værktøj der kan købes??? Eller skal jeg have fat i et specielt skruehovede til fastgørelse af fræserjern???

og ligeledes skal jeg tænke på noget specielt når jeg tegner gantryen - jeg havde forestillet mig en desideret plade den kunne stå på???

Mvh

Mikkel

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Mikkel

Jeg skal prøve at svarre med den viden jeg har fået ind til videre.

Om din fræser er "god nok" kommer i høj grad til at afhænge af, hvilke krav du har tænkt dig at stille til den. Fx hvor hurtig skal den køre gennem materialet, hvilket materiale har du tænkt dig at fræse i, skal maskinen køre 24-7 eller skal den kun bruges en gang i mellem til små projekter.

Blandt dem som bygger mini cnc-fræserer har jeg set en del som bruger en dremmel, og på industrimaskiner har jeg set op til 7 hk. Så du skal gøre op med dig selv hvilke krav du vil stille til den. Det skal dog siges, at du jo altid kan købe en bedre fræser at sætte i, så du kan jo altid prøve dig frem.

Min umidelbare vurdering er, at til små projekter i træ vil du god kunne bruge din black n' decker. Skal det være lidt mere omfattende, skal du nok op i en af de store Dewalt eller lignende. Jeg ved desværre ikke hvordan sådan en har det med at fræse i metal, men man skal i hvert fald sørge for, at omdrejningerne kan blive lave nok, hvis den skal fræse i metal, og høje nok hvis man skal fræse i træ.

Jeg har flere steder set følgende fræser rost flere steder, den fås i to udgaver med forskellige hastigheder, den langsomste ved jeg også kan bruges til aluminium:
http://cnc-step.de/en/products/acce...0-fme.html
http://cnc-step.de/en/products/acce...fme-1.html

Med hensyn til bits, kan man til min bosch overfræser få forskellige klør/bøsninger til at sætte i, så man kan bruge forskellige størrelser. Til træ kan du bruge fræserbits fra byggemarkedet, ellers kan man finde bits specielt til cnc på nettet.

Med hensyn til grantry'en skal vi lige vide, om du vil have bevægelig grantry eller fast. Altså om det grantryen eller bordet som materialer ligger på som bevæger sig når der fræses:


Håber det hjalp lidt

Jens
Okay så er jeg ikke helt med på hvad du mener med grantryen, det bliver du nok nødt til at uddybe, evt. med en tegning.

Jens
Nå ja en ting du skal tænke på når du designer grantryen er, at tyngdepunktet skal være lige i midten mellem lejerne, så der så vidt muligt kommer lige store krafter på lejerne.....

Jens
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis