Punktfundament til anneks

Hej folkens

Jeg har brug for lidt information her.

Jeg er igang med at grave nogle huller for at lave et punktfundament til et anneks.

Jeg har efterhånden fået gravet 16 huller med et pælebor, til 90 cm dybde, men har nu opdaget at der i samtlige huller er vand længst nede. Hvad betyder det ? Betyder det at man ikke kan støbe ?

En anden ting, hvis der kan støbes, hvilken blanding anbefales der til sådan noget her ?

Pft.

Mvh
Nicolajn
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Nej det er ikke det samme som at du ikke kan støbe.

Med punktfunderinger er det vigtigt at punktet kan overføre de lodrette kræfter til undergrunden. Det er derfor af afgørende betydning at du er sikker på at punkternes "trædeflade" er store nok til at overføre disse kræfter, samt at funderingen udføres til bæredygtigt jordlag. Det er ikke nok at fundere til frostfrit dybde hvis jordlaget ikke er bæredygtigt.

Det er bedre at lave 4 gode punktfundamenter end 16 dårlige. Med mindre du kender undergrunden i detaljer, ville jeg ikke lave en punktfundering hvis trædeflade kun svarer til pæleborets areal. (Jeg antager at du benytter et en-mands-pælebor og at annekset ikke er lavet af balsatræ)

 Henning, Lolland

Jeg har bygget en veranda forår 2008. Den måler 3,20m gange 8,50 m og er ca 2,6 meter over haveniveau.

Den står på 15 punkter lavet med pælebor i 90 cm dybde,det gir sig ikke 1mm og heller ikke sidste isvinter for 6 måneder siden.

Hullerne var så heller ikke helt cylindriske ø20 cm,der kommer altid mere med op når man går så dybt i.
Som afslutning i toppen brugte jeg flamingo jeg skar ud,stak søm i for at holde sammen og til slut en gang gaffatape rundt om.

Jeg blandede 1del cement 3 dele sand 2 dele perlegrus som fyld. I toppen som afslutning brugte jeg kun cement og sand 1:3.

Jeg fastholdt pæleankeret med en bette pind jeg havde skruet fast der kunne nå tværs over "flamingokassen"

Så kom der en synlig top på 20*20cm og flamingoen er nem at fjerne efter hærdning.

 Mvh Henrik

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis