Kan traditionelle glødepærer stadig skaffes?

Hej,

Glødepærer er jo egentlig blevet udfaset til fordel for elsparepærer, men jeg har hørt at det enkelte steder stadig er muligt at skaffe de traditionelle glødepærer alligevel. Kan det være sandt?

Det er naturligvis IKKE en standard 60W-pære jeg tænker på . Jeg mangler nemlig en gammeldags udseende glædepærer - en af dem i klar glas hvor man kan se glædetråden - til en gammel lampe som ser helt forkert ud med en energisparepære i. Jeg har fornyligt set en masse i brug i Den Gamle By i Århus, men hvor får de dem fra?

På forhånd tak

Anders

 

Hej, Glødepærer er jo egentlig blevet udfaset til... Vis hele indlægget
20 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af ktm på 07 mar 2011 17:50
Jeg har lige købt en røvfuld assorterede ved greenline.
Jeg er så inderlig træt af de forbandet dyre el-sparepærer holder 3-4 måneder, hvorefter det er slut. De brænder ikke døgnet rundt.
Vi er begyndt at skrive dato på dem, når vi sætter dem i, og fik bekræftet mistanken om, at de overhovedet ikke holder i nærheden af det lovede.


Det er mig bekendt ikke alle pære der kan klare at sidde indelukket som fx under lampeskærme, da elektronikken bliver varm og futter af.

/Mulle

 

 

 

Der er lige en ting vi alle skal huske på...
1. det er om vinteren vi bruger mest lys og den varme som den gamle glødetrådspære giver fra sig er jo ikke spildt,varmen tilføres rummet,, så man skal virkelig overveje investering i spare pære som ikke holder den lovede levetid, som man jo iøvrigt sagtens kan holde sælgeren op på, bare be om dato stempel på embalagen og gem kvittering, ....
lys kilder af alle slags i EU er dyrest i DK...tænk lidt over det...

 se min hjemmesider www.haveogparklamper.dk der finder du også STUK

 

Min kone er begyndt med at reklamere de pærer som ikke holder, og det lykkes.
Som gammel bogholder med knold i nakken, har hun styr på alle kvitteringer osv.
Min teori er også, at det kan ikke være helt spild af energi, når de udstråler varme, i hvert fald ikke i fyringssæsonen.
Koster det ikke også nogen energi og miljø at producere "sparepærer", som vist ikke er helt så mjljøvenlige endda pga teknikken i dem.

Med venlig hilsen
ktm

 

Skrevet af hansik på 08 mar 2011 21:04
Der er lige en ting vi alle skal huske på...
1. det er om vinteren vi bruger mest lys og den varme som den gamle glødetrådspære giver fra sig er jo ikke spildt,varmen tilføres rummet,, så man skal virkelig overveje investering i spare pære som ikke holder den lovede levetid, som man jo iøvrigt sagtens kan holde sælgeren op på, bare be om dato stempel på embalagen og gem kvittering, ....
lys kilder af alle slags i EU er dyrest i DK...tænk lidt over det...

Korrekt at det ikke er spildt varme - varme er først spildt, når vi ikke har behov for den.

Men ...

Hvorfor give mere end 2 kr. pr. kWh varme, når fjernvarme o.l. kun koster 0,40 kr. pr. kWh.

Energisparepære er dyrere end glødepære og måske også dyrest i Danmark, men de tjener sig hjem igen via el-besparelsen - og det tager ikke flere år.

 

 

 

Måske, men hvad så hvis, de i almindelighed holder 3-4-5 måneder?
Er vi så inde i, at teori er et, men praksis noget andet?

Med venlig hilsen
ktm

 

Annonce
Skrevet af ktm på 09 mar 2011 14:31
Måske, men hvad så hvis, de i almindelighed holder 3-4-5 måneder?
Er vi så inde i, at teori er et, men praksis noget andet?

Det lyder meget besynderligt det du oplever med dine sparepærer.
Er det alle mærker der ikke holder længere end det?

Jeg har selv "Govena" pærer og dem oplever jeg ingen problemer med. Jeg har også haft Philips uden problemer, men jeg har nu skiftet alle ud til Govena.
Govena lover Uendeligt tænd/sluk, hvilket jeg har hørt har været et problem på nogle sparepærer førhen.
Desuden indeholder Govena's sparepærer ingen giftige dampe, som mange andre sparepærer gør..
Skrevet af Lampeguru på 09 mar 2011 16:12

Det lyder meget besynderligt det du oplever med dine sparepærer.
Er det alle mærker der ikke holder længere end det?

Jeg har selv "Govena" pærer og dem oplever jeg ingen problemer med. Jeg har også haft Philips uden problemer, men jeg har nu skiftet alle ud til Govena.
Govena lover Uendeligt tænd/sluk, hvilket jeg har hørt har været et problem på nogle sparepærer førhen.
Desuden indeholder Govena's sparepærer ingen giftige dampe, som mange andre sparepærer gør..

De test jeg har set er udført på forskellige sparepære og mere end 3.000 timer. Vores pære har pånær 1 enkelt kørt upåklageligt i 2 år. Det er endda billige pære til 25 kr. pr. stk.

Hvis dine pærer kun holder i 3-5 måneder, og det er forskellige mærker - så er der et eller andet galt og ikke med pærerne.

 

 

 

Skrevet af mulle03 på 09 mar 2011 20:07

De test jeg har set er udført på forskellige sparepære og mere end 3.000 timer. Vores pære har pånær 1 enkelt kørt upåklageligt i 2 år. Det er endda billige pære til 25 kr. pr. stk.

Hvis dine pærer kun holder i 3-5 måneder, og det er forskellige mærker - så er der et eller andet galt og ikke med pærerne.

Ja, det er jeg også rimeligt enig i. Jeg er også enig i at billige sparepærer kan være ok. Typisk med dem er bare at det tager utroligt lang tid for dem at varme op. Men man kan være heldig.
En god sparepærer bør kunne holde i 8-15 år
Jeg har fået at vide, at de sidste vi har igang er fra Netto, men de er ikke ringere end andre vi har eksperimenteret med.
Det er den type som har facon lidt som glødepærer.
På mit kontor, har jeg et par store, rigtig grimme med snoede rør, som har holdt i hvert fald et års tid og kun en ud af 3 er død.


Med venlig hilsen
ktm

 

Jeg har halogen spare pærer i mit hus, dem er jeg meget glad for og de holder rigtig længe :o)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis