Kolonihave hus

Jeg er blevet den heldige ejer af en kolonihave med et gammel hus på.
Nu står jeg så overfor den opgave inden foråret, at finde ud af hvordan jeg for det første gør det hus, som er beboligt, og for det andet, får bygget til, at der bliver et lille rum til mine børn, og et wc.

Jeg har ikke mange penge, at bruge på huset, og desværre ved jeg ikke selv meget om, at bygge huse.

Hvordan får jeg bygget det havehus lettest og billigst?
Kan gasbeton være en ide?

Hilsen Anni

 Hilsen Anni

23 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Anni.

Tillykke med huset og arbejdet der følger

HVis du får check på standen af det hus der er på grunden og lid med mulighederne omkring størrelse osv så har du et langt bedre udfgangspunkt.

Du kan evt sætte nogle billeder hr på siden for at få råd og vejledning til hvad der er fornuftigt at gøre.

Ved et overnatningshus til børnene fortæller du ikke meget. Men jeg har en fornemmelse af det ikke behøver være vildt stort, og gerne billigt / rimeligt i pris.

Hvad er så rimeligt afhænger jo af behov og betalings evne....

Men en mulighed kan være at kontakte den lokale tekniske skole / EFG afdeling / erhvervs uddannelse, jeg ved ikke lige hvad de hedder men der kan være muligheder for at de har nogle mindre små huse der er flytbare og kan anvendes som ekstra hus.

Jeg har set flere af disse og de er vel ca 10 kvm og ganske fine til overnatninger da de er isolerede osv.
 
Hen fortæl gerne lidt mere om dine færdigheder for at få nogle brugbare råd... Nogen kan mure andre ikke og for nogen er det OK at svinge en hammer og igen andre vil hellere betale sig fra det meste...

VEnligst Njord :-)
Selv-lavet er vel-lavet.....

MVH Njord
Det hus, som er på grunden, er ikke til meget, men det kan gå til vi får råd til at skifte den med tiden.
Der skal laves sokket til huset. 50cm dybt og 20 cm over jorden.
Ovenpå der skal der på laves en tilbygning til det hus, som er der, dog er der også regler om afstanden til nabo. Mindst 5m til hans hus og 2,5 m til hæk

 Hilsen Anni

Fint hus.
Men er det ikke sådan at lige netop et kolonihavehus nærmest skal være bygget af genbrugsmaterialer og sildekasser.
Og at det nærmest er en ulæmpe at kende alt for meget til husbyggeri.
Og bortset fra de få regler du nævner - og et par stykker om skorstene - så er der absolut frit slaw.
Tænk at kunne bygge et hus uden begrænsninger. :o)
Ja, det er jo frit slag når man bygger et kolonihave hus... så næsten alt kan bruges til formålet jo.

Men med lidt viden kan det jo også bygges så den kan holde....
Det med frit slag gælder ihverfald ikke overalt i danmark- tvært imod. Prøv bare lidt forsigtig at høre haveforening, bygningsmyndighed samt dit forsikringsselskab.
Hvis nogen af jer kan vise mig hvor det står anført, at byggelovens sikkerhedsbestemelser og lignende ikke gælder, bortset fra lokalplanlagte kolonihaveområder, så hører vi gerne i min kommune.
Annonce
Start med at læse bygningsreglementet - om kolonihavehuse.
Hvis kolonihavehuset er belånt skal der være en brandforsikring - men ellers er der ingen krav.
Det e selvfølgelig rigtigt at foreninger har forskellige vedtægter, ligesom Svendborg Ligbærer Laug har deres og Sønderjysk Kaninavlerforening har deres.
Byggeloven omtaler ikke kolonihavehuse.
Takker for alle svarene, men det jeg spurgte om, var faktisk, om nogen havde en íde til hvordan jeg billigst bygger et pænt lille hus. ;0))
Jeg har nemlig ledt efter tegninger eller andet som kunne vise mig vej på nettet, men uden held.
Ingen tvivl om, at en bjælkehytte ville være nr et, men jeg har slet ikke penge nok til at bygge en sådan og den kræver også en del vedligeholdelse, så derfor er jeg blevet varm på gasbeton.
Nogen her som ved nogen om gasbeton, og hvordan man bedst bygger af det?

 Hilsen Anni

HPOX 8250. Er meget spændt på om du kan få din kommunes accept på kolonihavehus i 3 etagere, beligende ind mod matrikelskel til parcelhus, med el-varme, VVS- og kloakarbejde udført af polakker, samt brændeovn med skorsten af stålrør uden isoltion. Bygget af halmballersom ydervægge og plasplader til tagdækning.
Det behøver du ikke at være. Det kan jeg sagtens.
Det jeg heletiden har påstulleret er at bygningsreglementet ikke gælder for kolonihave foreninger. Bortset fra brandbestemmelser - som tidligere nævnt. Ej heller Byggeloven.
Huset må gerne bygges af polakker eller bornholmere
Hvad kommunerne måtte have pålagt de stakkels kålspisere ved jeg ikke.
Og heller ikke hvad der måtte fremgå af de enkelte foreningers vedtægter.

Men under alle omstændiggheder giver det da den allerhøjeste grad af fritid til at bygge dit hus - når BR stort set ikke er gældende.
Ja fritid får mange meget af såfremt der bygges uden kendskab til landets love og regler.
Så jeg venter i spændig på at se din kommunes bygningsmyndighed accept af mit skitserede projekt. Det vil lette hverdag utrolig meget her i området syd for den gamle grænse.
Der er yderligere 13 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også