kæmpe kranie - design, materialer og fremgangsmåde.

Hej.

Jeg har fået til opgave at lave et kæmpe kranie (2 meter højt, og 1,33 m bredt.)
Det skal bruges som rekvisit til en musical. Så det må derfor gerne være flytbart.

Jeg kunne godt bruge noget hjælp til hvordan det f.eks. kunne bygges, og af hvilke materialer.
Det skal gerne være 3d, og have former så tæt på et virkeligt et som muligt.

På forhånd tak(:
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Bent, tak for svar!

Men kan det lade sig gøre at skære det ud af styropor, sådan at det ser nogenlunde detaljeret ud?
- og kan du forklare hvad styropor er?(:
Det er flamingo.
en anden mulighed er at skære det ud af skum og lave et skellet indvendigt i det af nogle lette stærke pinde. det kan være træ, kulfiber, glasfiber osv. bare for at det ikke falder sammen.
var det stationært ville jeg anbefale at lave det i gips over et skellet af hønsenet.

Jacob
tak for forklaringen!

hvis man nu lavede det af hønsenet, hvordan skulle skelettet så laves, og af hvilke materialer?

- tak.
Hvorfor bruge hønsenet, når du kan lave det af flamingo. Flamingo er let, har en overflade, ellers kan du beklæde det med tapet klister og papir og male. Du kan også dele det - flytbart. Udhule det når du er færdig. Evt kan du lime en kasse af 4 stk flamingo plader og lime lidt flere plader på, så du har lidt at tage af.

Det bedste værktøj til grov bearbejdning er nok en "skærebue". En Kanthal tråd eller konstantan tråd som man varmer op med lidt strøm igennem den, så den bliver varm og kan skære flamingo ligesom en osteskærer skærer ost.
Der er lidt om det her: www.lav-det-selv.dk/Forum/aff/8/aft/49101/afv/topic
Annonce
Skrevet af Bent Andersen på 30 okt 2010 13:45
Skær det ud af Styropor.

Ja. Jeg vil så afgjort også foreslå flamingo. Købe nogle af de store plader der bruges til at isolere under støbte gulve og lim dem sammen kontaktlim.

Når det er gjort ville jeg skære faconen groft ud med en ganske almindelig håndsav. Det er jo et stort emne vi taler om. Når faconen er ved at være på plads ville jeg så finpudse det med en rasp og/eller en blokhøvl. F.eks. denne her . Det er vigtigt at det er en af de blokhøvle med net i stedet for klinge. Hvis påkrævet (nok ikke da publikum jo traditionelt sidder et stykke fra scenen) ville jeg slutteligt pudse med sandpapir.

Inden jeg skulle male, ville jeg beklæde hele kraniet med papmache (bare et lag eller to) og så male med en almundelig akrulmaling. Papmachen ville jeg bruge for ellers kommer det nemt til at ligne maleg fmalingo og ikke et kranie. Akrylmalingen fordi maling i spraydåse vil osmelte flamingoen hvis den trænger igennem papmachen.

Så har du det fedeste kranie til jeres scene.

ADVARSEL: At save og raspe i flamingo sviner helt afsindigt!

Morten

Me like hockey!

Hej Morten.

Tak for den meget detaljerede forklaring! Det sætter jeg virkelig pris på!
Jeg vil præsentere alle ideerne om en uges tid, så hvis der er andre der sidder inde med nogle ideer vil jeg meget gerne høre dem!

Her kan du se hvordan man skær flamingo med "skærbuen" - og det sviner ikke, bare lugter lidt:-)
www.youtube.com/watch?v=GWK89xZMcGc

Jeg har skåret et hav af modelfly vinger på den måde og et par modelfly kroppe. Den største var en Hercules krop og den var ca 1,5m lang og 30cm i diameter - så det dur.

Og når du er i gang så kan du se hvordan man kan behandle overfladen.
www.youtube.com/watch?v=6XoGn-N-Gjg&feature=related

Jeg tror det var i San Francisco eller deromkring, de havde bygget en kopi af Venedig, i skala 1:1. Alle skulpturer, monumenter, pynt på bygningerne er lavet af skum og sprøjtet med tykt lag polurethan maling og så malet i rustike farver. Det var noget jeg så på Discovery.
jeg vil gerne sige tak til de mange kreative forslag, der var en hel masse brugbart!
Husk nu nogle billeder når det er færdigt

Faglært bygningsmaler, gør-det-selv og autodidakt ud i renovering af husmandssted 
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger. 
Få 25% rabat med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også