Lægning af fliser i badeværelse

Hej,
Jeg er i gang med at hugge fliser op i badeværelset, for der skal el-gulvvarme og diverse afløb, da der skal rykkes rundt på toilet og håndvask.
VVS-arbejdet tager vist ikke mere end 2-3 dage, da det ikke er så mange afløb det drejer sig om.
Den nuværende situation er, at fliserne er lagt oven på trægulv. Skal der så hældes cement på trægulvet før der lægges nye fliser? Der skal selvfølgelig være en vådrumsmembran under fliserne.  Badeværelset er under 4 m2. Men hvor lang tid varer det at lægge fliser på gulvet og i brusekabinen?

12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis det er almindelige trægulvbrædder skal de væk. Når du flytter rundt på afløbene vil faldene jo heller ikke længere være korrekte. Og erstattes af enten vandfast X-finer - eller noget andet.
Du bør finde elvarmeleverandørens monteringsanvisning. Og måske osse "Træ i bad", som er en Træinfo pjese.
Så skal trægulvbrædder og gamle fliser ud. Derefter først: vandfast x-finer --> cement --> vådrumsmembran --> fliser. Er det rigtigt forstået? Og hvor lang tid tager denne proces?
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Nej, ingen cement.

Vådrumsmembranen laves direkte på krydsfineren, vådrumsspånplader eller min foretrukne nemlig gulvgips.
Tak. Det er fordi, der skal føres afløb under fliserne. Skal pladerne så bare skæres til?
Mener du afløb på tværs lægges disse jo bare under gulvgipsen,  selve afløbet føres igennem gulvgipsen som ved andre plade undergulve.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Klart. Så vil jeg prøve gulvgips
Hvor lang tid tager det at lægge fliser på gulvet og væggene i brusenichen?
Det vil tage en murer ca. 2 dage incl. fugning osv...

Mange tak. Ville du helst lave en bruseniche, altså hvor man har bygget gulvet ca. 5 cm op, eller bare lade det være?
Lidt svært at beskrive det, når man ikke kender de korrekte tekniske begreber.
Jeg har i går haft en murer og kigge på det. Han mener, at man skal hælde noget "cement"-agtigt først, hvilket skal tøre i flere uger, får man kan lave vådrumsmembran og lægge fliser. Er det noget i kender til?
Nej, intet jeg kender skal tørre i flere uger udover massive betondæk.

Flydespartel hvis det er det han mener tørre i løbet af et par timer, og gemmehærdet i løbet af et par døgn, så kan heller ikke være det han mener.

Pudslag kan der også arbejdes videre på i løbet af et par dage, så har ingen ide om hvad han mener.
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også