Behandling af limtræ

Hej

Så blev jeg i går den lykkelige ejer af 10 limtræsrammer til vores kommende hus. Rammerne udgør sammen med åse og vindkryds hele den bærende konstruktion. Rammerne placeres på beslag som er fastgjort direkte på punktfunderingerne af beton.

Producenten siger at de ikke behøver yderligere behandling da de alle bliver inddækket og de vil da givet vis også holde mange år uden jeg foretager mig yderligere, men jeg vil gerne være ekstra gode ved dem og tænker på at give dem in ordentlig omgang lindolie.

Er der nogen som har erfaring med at levetidsforlænge limtræ ?

Henning, Lolland

Hej Så blev jeg i går den lykkelige ejer af 10... Vis hele indlægget
12 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Slet ikke.
Og slet ikke i limtræ.
(Du behandler jo osse kun en stolpe ude i det fri på overfladen). (Og hvis det er en normal 100x100 revner den altid - uanset hvad du gør)
Limtræ, som anvendes i bærende konstruktioner, er af god kvalitet, vist osse styrkesorteret.
Og revner i træ er stort set ikke noget problem - sålænge evt. fugt udtørres i sommerperioden.
Konklusion: Fyrretræ af god kvalitet, seksta eller kvinta samt spærtræ, (som er det samme) kan du næsten mishandle som du vil.
Så længe der ikke er jordkontakt og det er konstruktivt rimeligt beskyttet og der ikke sker fugtophobning holder det holder det i 100-vis af år.
Hvis det er hvidt træ skal det måske vedligeholdes. Hvis det er trykimprægneret er det heller ikke nødvendigt.
Super. Tak for svar.

Henning, Lolland

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på træbeskyttelse med dækkeevne-garanti med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også