Radonsikring, passiv sug

Aloha.

Vi er ved at bygge nyt hus. De fleste jeg har snakket med mener, at den traditionelle radonsikring med en membran henover kantisoleringen samt tætning af rørgennemføringer er alt rigeligt, men jeg er nu kommet lidt i tvivl alligevel og tænker på at etablere en måde at trykudligne isoleringen under terrændækket på.

Løsning med at rør gennem fundament til omfangsdræn kan jeg ikke bruge: Fundamentet er allerede lavet.

Løsningen med at ligge et lag af lecanødder og føre et rør fra dette lag til over taget kan heller ikke bruges: Sandpuden er banket op i korrekt højde og afrettet - og gulvisoleringen er købt og betalt.

Så jeg tænkte følgende: Efter de 400mm gulvisolering er lagt fræses en drænslange (altså en åben slange af en eller andsen slags) ned i isoleringen. Drænslangen starter nogenlunde midt i huset og fræses hen til (og igennem) nærmeste fundamentskant og slutter herefter i det ventileret hulrum som laves mellem ydervæggens klimaskærm og vindgipsen.

Drænslangen skal nok overdækkes med en strimmel plastic således at den ikke stopper til når betondækket støbes. Burde det ikke fungere ?

Alle ideér, kommentarer og indspark er meget velkomne.
  

 Henning, Lolland

19 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja det har jeg også overvejet. Men der er mere og mere fokus på radon i bygningsrelementerne og vi bor i et område med landets højeste koncentration af radon. Derudover vil en løsning ikke tage meget mere end et par timer at lave på nuværende tidspunkt men vil næsten være umuligt at lave når først huset er bygget. Det er sikkert en unødvendig men trods alt en meget lille invistering.

 Henning, Lolland

Jeg er også i meget stærk tvivl.

Er det blot et modepåhit?
Er det noget branchen har opfundet for at sælge tests osv?
Er det sammenligneligt med svineinfluenzaen, hvor det åbenbart kun var i forvejen døende patienter, der fik det sidste dødstød?
Er disse ideer noget, man vil trække på smilebåndet ad om 5-10 år?

Men hvis man står med en billig og let mulighed for at lave en fiks udluftning, ville jeg da selv gøre det, men jeg vil ikke ofre multititusinde kr. på noget så diffust.

Med venlig hilsen
ktm

 

Ja enig. Der er dog endnu et (lille) aspekt i dette. Uanset om radon-hysteriet er beretiget eller ej, så vil det formentlig være relevant for en eventuel køber at vide i hvilket omfang huset lever op til det på salgstidspunktet gældende bygningsrelement. (ikke at vi på nogen måde har planer om at flytte, tværtimod)

I øvrigt har jeg tænkt lidt mere over den praktiske løsning. Alle artikler omkring radonsikring angiver at der bør være en radontæt membran fra fundamentet og henover kantisoleringen. Jeg konkluderer derfor at der er nogle kloge folk som har undersøgt og konstateret at der i hvert fald i dette område forekommer radon som kan sive ind i boligen. Den "klassiske" løsning med trykudligningskanaler fra isoleringslaget til et eventule omfangsdræn understøtter dette.

Jeg finder det derfor logisk at hvis jeg skærer nogle kanaler i toppen af fundamentet med vinkelsliberen som så vil befinde sig under radonmembranen og fodremmen burde de kunne tillade den samme mulighed for trykudligning. Jeg skal så blot have sikret disse kanaler mod mus og lign. Jeg tror at det bliver løsningen og så dropper jeg min drænslange idé.

 Henning, Lolland

Hej

Du kunne overveje at lave en membran hen over hele fundamentet/terrændækket fra yderkant sokkel til yderkant sokkel (enten som smøremembran eller folie/tagpap (evt en kombination)) og så sørge for at håndværkerne ikke bryder den uden at reparere efter sig.
Den traditionelle radonsikring med en folie ført fra fundament og ned under terrændækket, er der ikke rigtig nogen der tror på er tæt, og da slet ikke når håndværkerne er færdige med at "rasere".

Forøvrigt er det dejligt at se nogen tage dette problem alvorligt!
Annonce
Ja det er jo svært at blive klog på. der kommer jo nye oplysninger hele tiden. Tror ikke det er så stort et problem, som mange gør det til. Men med de nye huse der skal være så tætte at det svarer til at bo i en plastikpose, vil der jo altid opstå ophobning af gasser. Så selv en lille prut får man glæde af længe :-)
En andet problem med nyere huse der er tætte, er jo også afgasning af forskellige materialer, såsom plast og lim. Alt dette bliver jo også ophobet i huset.
Så for at undgå alt dette skal man altid sørge for god ventilation og så forsvinder radon jo også.
Som Håndværkeren skriver tror jeg det er at skyde myg med kanoner. Man er nød til at gøre op med sig selv hvor meget man vil sikre sig mod alskens ondskab og acceptere at man ikke kan sikre sig mod alt. ellers ender man jo på den lukkede..

Seneste radon nyt er at det kun er skadeligt for rygere...
http://ing.dk/artikel/113485-radon-slaar-kun-rygerne-ihjel
Ja men så fik jeg jo ret hurtigt underbygget min mistro.!

Med venlig hilsen
ktm

 

Det er rigtigt, men spørgsmålet er, hvor mange milliarder skal man pålægge husejere at investere, alene på grund af en mistanke om at rygere måske kan få problemer med radon?
Hvem kan afgøre, at disse folk ikke alligevel ville være døde som følge af deres rygning eller en helt tredie luftforurening?
Hvem kan afgøre, hvad der i sidste ende er den udløsende faktor?
Er det en helt særlig og sporbar form for lungekræft, der udløses af radon?
Eller skyder man bare i blinde uden smålig hensyntagen til omkostninger?

Mon ikke der er andre forhold her i tilværelsen, som påfører befolkningen smerte og død i langt højere grad, f.eks. fejlbehandlinger i sundhedsvæsenet. Her handler det åbenbart om adskillige tusinde der går til på den konto, nogle måske blot nogle måneder før tid, men alligevel.

Jeg tror lige, jeg venter et par dage med at bryde alle mine gulve op i huset, ja faktisk skal jeg rive huset ned, for at lave en effektiv radonsikring.

Med venlig hilsen
ktm

 

Jeg kan ikke vurdere om jeg skyder gråspurve med kanoner i denne sag, men jeg kan da nogenlunde vurdere at det i så fald vil være en meget billig kanon hvis jeg køber den nu. Jeg overvejer derfor at ligge en membran hele vejen fra fundament til fundament som Orla foreslår.

Hvis jeg nu ligger en kraftig plasfolie i mellem de to lag isolering så vil den være rimelig beskyttet. Det virker som en fornuftig, god og hurtig løsning og det burde næppe have betydning for isoleringsevnen.


 Henning, Lolland

Der er yderligere 9 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også