Brandsikring i parcelhus !?

Hej.

Jeg har netop renoveret mit bryggers som ligger lige ved siden af min garage, som er bygget sammen med huset. Jeg har sat en ny yderdør i mellem garage og bryggers, det er plastik med 3 glasfelter. Jeg er kommet i tvivl om om der skulle have været en branddør i, men har ikke umiddelbart kunne finde et svar.

Håber at nogen kan hjælpe mig...

Mvh. Michael

20 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
det skal være min. BD30

/cs

Det passer ikke.
Kun hvis garagen ligger mindre end 2,5 meter fra skel skal det måske være en BD30.
Og kun hvis væggen mod skel IKKE er BD30 (eller BD60, kan ikke huske det) skal døren - og væggen - mellem garage og bryggers være BD30.
Det hele handler om brandspredning. Til nabobygningen. Hvis der opsår brand i f.eks. dit køkken må samme brand ikke uden videre kunne brede sig til nabobygningen.
Risikoen for at der opstår brand i garagen er nemlig væsentligt mindre end hvis det sker i køkkenet.
Det står i bygningsreglementet, BR08. Kan ikke huske hvor.
OK, tak for svaret. Jeg er selv brandmand så jeg kender godt til hvordan en brand spreder sig  Garagen er  BD60 og ligger i skel. Jeg var bare mest i tvivl om der var regler for brandsikring inden for min egen matrikkel.
Min garage ligger i skel.
For at få godkendt fyrrummet der ligger i samme bygning som garagen skulle loftet brandsikres IKKE dørene. Dog krævede det at begge dele skulle brandsikres, ellers skulle der en branddør imellem.

En kollega (bygningsingeniør) har forklaret mig at det er den bærende konstruktion der her brandsikres. En bygning skal kunne modstå en hvis tid for at brandfolk skal kunne være "sikkert" i bygningen uden risiko for sammenstyrtning.

 

 

 

Annonce
Mellem bolig og garage/udhus skall dørklaaseficering være mindst BD 30 og væg mindst Bd 60
Det er helt ude i hampen - Gismis. Det rene vrøvl faktisk.
Hvorfor skal dør og væg være af forskellig brandklasificering?

Kom med noget dokumentation. Der sansynliggør din påstand.
BR 4.3.2: Bærende konstruktioner skal være mindst BD30.
BR 4.3.5: Ligger bygningen mindre end 2.5m fra skel skal ydervæggen være mindst BD60 og slutte tæt til den yderste tagdækning.

.... men 1.1.2 siger at bestemmelserne kun gælder ved væsentlige ændringer. Dvs. hvis du ikke har ændret på brugen af områderne skal du blot sørge for at døren har samme klassificering som væggen.
Bortset fra at du kikker i det forkerte BR så er det vist rigtignok. :o)
Du mener altså ikke at jeg skal kigge i Bygningsreglementet for småhuse 2008 der gælder året ud?
Der er yderligere 10 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis