Brandsikring i parcelhus !?

Hej.

Jeg har netop renoveret mit bryggers som ligger lige ved siden af min garage, som er bygget sammen med huset. Jeg har sat en ny yderdør i mellem garage og bryggers, det er plastik med 3 glasfelter. Jeg er kommet i tvivl om om der skulle have været en branddør i, men har ikke umiddelbart kunne finde et svar.

Håber at nogen kan hjælpe mig...

Mvh. Michael

Hej. Jeg har netop renoveret mit bryggers som... Vis hele indlægget
20 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
For mig ligner dette ikke en sag som skal overholde nyeste bygningsreglement...

Det lyder som om det er en renovering af et bryggers og ikke en ombygning der bringer sagen frem til nugældende reglement.

Så det handler om at finde den oprindelige tilladelse og der se hvilket reglement huset er opført efter... Så den nye dør må ikke være ringere end det der oprindeligt var krævet. Er bygningen f.eks godkendt efter BR-S 1985 skal væg mellem garagre og hus være mindst BD-bygningsdel 30 og døren BD-dør 30 (dvs med selvlukke).

Du kan finde de tidligere reglementer på Erhvervs- byggestyrelsen: http://www.ebst.dk/br08.dk/tidligere_reglementer

Mvh.

René

Skrevet af Brandmanden på 31 okt 2010 08:49
For mig ligner dette ikke en sag som skal overholde nyeste bygningsreglement...

Det lyder som om det er en renovering af et bryggers og ikke en ombygning der bringer sagen frem til nugældende reglement.

Så det handler om at finde den oprindelige tilladelse og der se hvilket reglement huset er opført efter... Så den nye dør må ikke være ringere end det der oprindeligt var krævet. Er bygningen f.eks godkendt efter BR-S 1985 skal væg mellem garagre og hus være mindst BD-bygningsdel 30 og døren BD-dør 30 (dvs med selvlukke).

Du kan finde de tidligere reglementer på Erhvervs- byggestyrelsen: http://www.ebst.dk/br08.dk/tidligere_reglementer


Godt svaret

 

 

 

Det er simpelt hen lodret forkert mine herre.
@steinaa.
Du referer i dit svar til BR 98 S, (så vidt jeg umiddelbart kan se). Og det gælder ikke længere. Det gør derimod BR8 og BR10.

@Brandmanden.
Alle bygningskonstruktioner er lovlige indtil du begynder at pille ved dem. Principielt ihvertfald.
Det er fuldstændigt uden betydning hvornår en bygning er op ført og hvilke type arbejder der udføres. Det for tiden gældende bygningsreglement SKAL overholdes. Naturligvis, kan man sige. Altså BR08 og BR10 - for tiden. Der kan normalt søges og opnås dispensation til f.eks. brandkrav.
Hvis det du påstår ville du kunne renoverer en hel boligblok - opført i 1981 - efter dagældende bygningsreglement. Hvor der overhovedet ikke fandtes noget bygningsreglement. Det første kom nemlig først i 1960-erne. Eller der omkring)

@mulle 03
Dårligt svar :o)
@hpox - jeg svarer ikke generelt men kun på en udskiftning af en "yderdør" i et parcelhus. Man kan nærved altid udskifte en dør med en tilsvarende eller bedre uden at ansøge eller anmelde det til byggemyndigheden. Eller at den nye dør skal leve op til de nyeste krav. Jeg ved godt at fredede og bevaringsværdige huse er lige mere tricky at "rode" med.

Jeg mener der gælder nogle væsentligheds- og proportionalitets principper - så det er ikke altid at en forandring i parcelhuse vil betyde, at du skal op på det nugældende niveau. F.eks. er det typisk kun aktuelt i forhold til energibestemmelserne når der er mere end 25% ændring af klimaskærmen - og det er en dør næppe ;-)

Skifter du f.eks et vindue, giver det jo heller ikke nogen mening at det skal overholde de nyeste energibestemmelser, når husets øvrige vinduer ikke gør... Ligesom det heller ikke er lyder rimeligt, at du når du skal skifte ét vindue, efterfølgende er nødsaget til at skifte de øvrige vinduer fordi de ikke lever op til energikravet.

Jeg brugte ordet renovering i det tidligere indlæg - men det kan jeg god se ikke er dækkende for min opfattelse af hvad Michael Mouritzen har lavet med sit bryggers... Der er efter min opfattelse ikke tale om renovering i lovens forstand, men om vedligeholdelse af et rum og udskiftning af en dør.

Jeg er godt klar over at byggeloven siger at den gælder for alt byggeri - men rent administrativt er det altså også med udgangspunkt i de førnævnte væsentligheds- og proportionalitets principper.

Når det så er sagt... Så ville jeg aldrig selv sætte en "glasdør" i mellem bolig og garage. En simpel men hyppigt forekommende kilde til brand er nemlig ild i bil. Men det er så en helt anden sag ;-)

Mvh.

René

Jamen det er forkert Brandmand.
Grunden til at du ikke skal skifte aller ruderne i dit hus fra 1985 hvis kun en af dem er punkteret er at det ikke er noget krav i bygningsreglementet.
Derimod skal du, hvis du vil renoverer eller blot lægge nyt tag på samme hus, måske isolerer huset op til dagens standard. Fordi det står i bygningsreglementet.
Hvis huset er fra 1925 og elinstallationerne ligeså og du vil installere nyt køkken skal de berørte installationer føres op til dagens standard. Så står det IKKE i bygningsreglementet. Men i stærkstrømsreglementet - tror jeg. )
Og hvis vi vender tilbage til Mouritsens bryggers/garage så er det helt klart at dør og væg var fuldt lovlig på opførelstidspunktet. Hvis bygningsreglementets krav siden efterfølgende var blevet ændret til f.eks. BD90 for dør og væg ja så skulle en eventuel ny dør være BD90 ganske uanset at væggen fortfarende var BD30.

Det er ganskevist ikke særligt logisk. Derfor ville Bygningsreglementet i givet fald osse kræve at hele konstruktionen blev ændret til BD90.

For nu at runde af så er grunden til at du kan skifte din gamle yderdør ud med en anden gammel yderdør - at der ikke er krav til den nye dør i bygningsreglementet.
Annonce
He he - jeg tror ikke vi bliver ret enige... ;-)

Jeg tror på min udlægning af princippet - igen, jeg snakker ikke generelt, men med udgangspunkt i det konkrete spørgsmål. Begrundelse for, at jeg ikke er enig med dig er alene ordet "væsentlig" som det fremgår af både byggeloven og bygningsreglementet.

Bygningsreglementet giver:

Bygningsreglement kapitel 1.1 stk. 2

Reglementet finder anvendelse ved de byggearbejder, der er nævnt i byggelovens § 2.

Vejledning til 1.1, stk. 2
§ 2 i byggeloven omfatter opførelse af ny bebyggelse, tilbygning til bebyggelse, ombygning af og andre forandringer i bebyggelse samt ændringer i benyttelse af bebyggelse, som er væsentlige i forhold til byggelovens eller reglementets bestemmelser samt nedrivning af bebyggelse.

Jeg mener med andre ord, at det arbejde som Michael Mouritzen har udført, ikke kan betragtes som en væsentlig ændring, set i relation til omfanget.

Mvh.

René

Det er heller ikke nødvendigt.
Og det bliver værrer og værre.
I BR08 Kap. 1.1 stk. 2 refereres til Byggelovens §2.
De væsentlige forhold som omtales der er jo lige præcis de forhold som præciseres og fastlægges i bygningsreglementet.
Det er bygningsreglementer der detailregulerer husbyggeriet i Danmark.
Og hvad der står i BR er væsentligt, Det er derfor det står der.
Du kan ikke med byggelovens §2 i hånden overtrumfe bygningsrementet. Selvfølgelig ikke.
Ordet væsentligt forekommer et antal gange i BR. Hvis der opstår uenighed om væsentligheden af et eller andet punkt er det kommunen der afgør sagen. Hvergang.
Det er ikke dig der afgør hvad der er væsentligt. Simpelt hen.
Byggeloven er grundlaget for bygningsreglementet - så joe, den overtrumfer juridisk set. Du kan aldrig lave underliggende bestemmelser som ikke er i tråd med hovedlovgivningen. Men iøvrigt har du ret i at det er kommunens bygningsmyndighed, som afgøre om noget er væsentligt i relation til både byggelov og dermed også bygningsreglementet.

Jeg er IKKE byggemyndighed, men min påstand er dog alligevel, at det nævnte tilfælde ikke er væsentligt - og din påstand er at det ER væsentligt.

Vi kan da være enige om at være uenige :-)

Så kan man vidst ikke koge mere suppe på det søm.

Mvh.

René

Hej Brandmanden

Jeg vil ikke blande mig i den igangværende debat, da brandforhold ikke lige er min stærke side, men du henviser til en 25% regel i bygningsreglementet, som dog ikke er gældende for parcelhuse.
Der skal dog ved enhver renovering/bygningsændring altid isoleres op til gældende krav i bygningsreglementet (BR08), hvis det er rentabelt efter den formel der står i reglementet.

Fra nytår træder BR10 i kraft med ændrede skrappere regler som det anbefales at sætte sig ind i inden igangsættelse af renoveringer.
Det er da OK at komme med i en rullende debat :-)

Det her har jo ændret sig fra debat om brandforhold, til en debat om hvorvidt det byggearbejde som Mouritzen har lavet er en væsentlig ændring.

De 25% var blot et eksempel på hvornår noget er væsentligt - og jeg kunne kun komme i tanke om energibestemmelserne som de bestemmelser hvor der senest er skrevet om hvornår "hammeren falder" når man bygger om. De 25 % og regnestykket er et eksempel på hvordan EBST forsøger at kvantificere hvornår noget er væsentligt og dermed hvornår man skal op i hastighed og følge nyeste regler. SÅ vil sagsbehandlingen fra hver kommunes bygningsmyndighed blive mere ensartet da vurderingen af væsentlighed næsten kan sættes på tal.

Mvh.

René

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis