Ventilation af 1. sal

Jeg er jo ved at istandsætte min 1. sal og skal af den grund have ventileret mellem undertaget og tagstene.

Det har jeg planlagt at gøre med de udluftningsstender nu engang passer til mit tag.

Men nu går mit spørgsmål så på hvor mange staen skal jeg bruge?

Taget er et rødt teglstenstag fra 2004.

Er der nok at bare sætte 2 sten på hver tagside? eller skal der en sten imellem hver spær?

Der er 9 spær, og min plan var så at sætte 1 udluftningssten mellem spær nr. 2 og nr. 8

Taget er 5,7 mtr højt og 8,8 mtr langt.

Min ide er jo at de lægter som tagstene sidder fast på er hævet fra taget og derved vil kunne cirkulere. De sidder jo skruet fast på nogle lister som er med til at holde undertaget..

Jeg håber ikke det er for vrøvlet det jo skriver..

Mvh Mærsk

2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Du skal regne lidt på det.
Nedenstående er fra Cembrits monteringsanvisniong for B7 plader men gælder altid.

Generelt

Der etableres altid luftindtag ved tagfod og luftudtag ved rygning. Ventilationsåbninger skal fordeles jævnt over den flade, som skal ventileres. Ventilering kan ikke ske gennem skumbølgeklodser.

Ventilationsåbningernes samlede areal skal ifølge SBI-anvisningerne nr. 178 og 189, være mindst 1/500 af det samlede bebyggede areal. Udregning af ventilationsareal: 1/500 x husets længde x husets bredde.

Regneeksempel: Et hus har et bebygget areal på 150 m2. 1/500 af 150 m2 = 3000 cm2. Dette fordeles med ¼ (750 cm2) til hver tagfod, og ½ (1500 cm2) til kip.

Du skal så finde ud af  hvor stort åbningsareal en tudtagsten har.

Jeg har idag snakket med importøren.

Der fik jeg oplyst at det skulle jeg ikke bekymre mig om da der ville være en naturlig udluftning i taget pga. stenenes konstruktion..

Heldigt nok for mig

Mvh Mærsk

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis