Hærde metal efter slibning

Hej.

Jeg har nogle mejsler jeg har slebet på en bænksliber.
mit spørgsmål er hvordan man selv kan hærde dem.
De er jo hærdet når man køber dem, og jeg har fået at vide at hvis man sliber dem, så mister man den hærdning. En smed ville jo sikkert kunne gøre det, men kan man selv??

Og tager jeg helt fejl hvis jeg siger det er noget med at varme mejslen op og køle den ned igen?

Hilsen Murerlærlingen
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Mejsler mister kun hærdningen hvis de bliver slebet så hårdt at de bliver blå.
Tjah det nemmeste er jo nok at lade være at slibe dem så varme at de løber an (blåt farveskær) på æggen. En skål med vand ved siden af sliberen, som emnet dyppes i ofte kan gøre det.

At genhærde er dømt til at mislykkes. I værste fald bliver stålet sprødt, så det sprænger når man slår på det, og der er jo mindre smart med en mejsel.

Derudover vil det materiel du skal skaffe for at kunne genhærde (hvor stålet skal op og blive hvidglødende) koste langt mere end hvad en ny mejsel koster.
ok. Tak for svarene. Jeg var ikke klar over de kun mistede deres hærdning hvis de blev slebet for hårdt.
Mejsler er jo ikke hærdet, så de er særlig hårde, så ville de springe under brug.
Man kan faktisk file mejsler op, med en god fil.
De er mere seje i det, og deformationshærder nok lidt ved brug.
Så brug du bare dine nyslebne mejsler som de er

Og vær så opmærksom på, at  de ikke bliber varme, næste gang du skærper dem.

Det ringeste man kan slibe dem med, er nok en vinkelsliber

mvh jens
Hvis de er gennemhærdede mister de ikke hærdningen. Men hvis de er induktionshærdede så det kun er skalllen der er hærdet så kan det o være de ikke dur til noget efterfølgende.

Men gennerelt kan du nemt slibe dem, bare de ikke bliver for varme.

En hærdning er en opvarming til høj temperatur (og bedst uden der kan komme ilt til under opvarmningen) herefter køles de hurtigt, det kan være olie, vand eller luft køling. Men vigtigst er at de efterfølgende anløbes til den rette hårdhed. Det betyder de sænkes i hårdhed, herved bliver de samtidigt seje. Og netop det rette forhold mellem sejhed og hårhed er jo afgørende for værktøjet virker optimalt.
Selve hærdeprocessen afhænger desuden af det stål der er anvendt til værktøjet :-) Så hærdningen er ikke nogen nem process at lave på hobby basis.... Ikke hvis det skal være super godt...

Og så er der helt moderne stål der ikke hærdes, men derimod "modnes" modningen foregår ved lavere temperatur og målfastheden er her oftest langt bedre ends ved hærdning. Noget der betyder rigtig meget når der fremstilles produktionsværktøj ( stansning presning og støbning ) men det betyder ikke noget for en mejsel....

MVH Njord
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis