Renovering af trægulv på strøer

Hej I vores stue, skal vi have trykket varmerør til radiatore under det nuværende gulv. Derfor har vi valgt at bryde det gamle gulv op og ligge et nyt. Det nuværende gulv er bygget op på følgende måde: Der er strøer med en afstand på ca. 55cm. Oven på strøer ligger krydsfinerplader med stavpparket finer limet oven på. Krydsfiner og stavparket er ca. 22 mm tykt. Jeg har tænkt mig at gøre følgende: Fjerne krydsfiner med fineren og lade strøerne ligge. Oven på strøerne vil jeg ligge 22mm gulvspånplader med dobbelt fer og not. Pladerne vil jeg både lime og skrue fast til strøerne. Oven på dette vil jeg ligge et trægulv, som et planke gulv "flydende". Er det en konstruktion der holder? Jeg har ikke undersøgt hvor damp-spæren ligger. Men jeg vil tror den ligger under strøerne. Imellem strøerne ligger der rockwool.
14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jep, det er okay at lave det sådan.

Damspærren skal lægges ovenpå isoleringen, dvs. under eller over spånpladen
der må jeg lige rette Koludagyg
det er mange år siden man lagde dampspæren ovenpå isoleringen når det er mod taræng
dampspæren i gulv skal ligge (modsat alle andre steder ) nederst på klaplaget , så klodset strøer op , isolering og 1-3 cm luft mellem isolering og trægulv ( her dine spånplader )
årsagen er at man har fundet ud af at du risikere råd i strøer hvis dampspæren ligger øverst

MVH
gulvmontøren
Skrevet af bredker på 29 okt 2010 05:11
der må jeg lige rette Koludagyg
det er mange år siden man lagde dampspæren ovenpå isoleringen når det er mod taræng
dampspæren i gulv skal ligge (modsat alle andre steder ) nederst på klaplaget , så klodset strøer op , isolering og 1-3 cm luft mellem isolering og trægulv ( her dine spånplader )
årsagen er at man har fundet ud af at du risikere råd i strøer hvis dampspæren ligger øverst

MVH
gulvmontøren

Hvor står der i hans indlæg at der er klaplag, eller beton i bunden, eller i det hele taget mod terræn ?

Nu ønsker han jo netop ikke at optage strøerne i dette tilfælde, også kan damspærren altså ikke lægges under strøerne...

Derfor skrev jeg at den skulle lægges i toppen... heller her end slet ingen.

Nogle forveksler jo strøer og bjælker, så forventer jeg faktisk de ligger på mursten / sten direkte på jorden.

Men pyt, han ønskede ikke at optage strøerne derfor ville jeg lægge dampspærren som skrevet, og ikke en fugtspærre da denne kræver at strøerne optages og lægges om.
Mon vi ikke skal afvente spørgerens svar på det problem.
Men beskrivelsen passer jo på en prik på et helt almindeligt terrændæk som dette forekommer i DK.
Citat:
"Jeg har ikke undersøgt hvor damp-spæren ligger. Men jeg vil tror den ligger under strøerne. Imellem strøerne ligger der rockwool."
Jeg vil vædde et hvilket som helst beløb op til 20 kr på at den isolering ikke ligger på jorden. :o)
He he, op til 20,-

Nej, isoleringen kunne jo også hænge mellem strøerne...

Men ligger dampspærren (fugtspærren) allerede under strøerne, så har han heldigivs heller ikke brug for en mere.
Hej Undskyld den sene tilbagemelding. Men som gør det selv mand i et nyt hus der skal renoveres, har man nok at se til. Først mange tak for jeres indlæg. Dæmpspæren ligger under strøerne. Under dampspæren tror jeg der ligger cement, men er ikke helt sikker. Jeg vil fjerne trægulvet, og ligge træplader (spånplader) og plankegulv flydende oven på dette. Der er så opstået et "tillægsproblem". I den ene side af rummet er der en brændeovn. Denne står på fliser, der er lagt på et fundament. Jeg ønsker at trægulvet skal ligge i hele rummet. Jeg skal altså have fjerne fundamentet eller dele af denne, for at kunne ligge trægulvet der. Har vedhæftet et billede af rummet. Kan jeg fjerne en lille del af cementen og lade træpladerne forsætte indover her? Eller skal jeg grave hele cementen væk, og forlænge strøerne? Kan ikke få uploaded billeder til at blive vist i mit indlæg. :o/
Tror du skal cleare med din skorstensfejer om det er ok at din brændeovn står på et trægulv...

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis