Hjælp til oliefyr. Bruger alt for meget olie?

Hej, Jeg har et oliefyr som er ca. 3 år gammelt. Problemet er, at det for hvert år bruger mere og mere olie, uden at temperaturen udenfor er anderledes. Olietanken er ca 1100-1200 liter. År 1) Olietanken holdt ca. 10-11 mdr. Her var de trådløse termostater ikke sat op og varmen fossede mere eller mindre ud i de forskellige rum. Hertil var vi 2 der gik i bad ofte i hjemmet om dagen. Loftet var ligeledes ikke helt færdigisoleret på det tidspunkt. År 2) Olietanken holdt ca. 8 mdr., hvor jeg næsten aldrig tog bad hjemme. Jeg var i dette år alene om huset. Hertil var der justeret på temperaturen i de forskellige rum, således at nogle var højere end andre. År 3) Olietanken holdt kun i ca. 5 mdr., hvor jeg tilsvarende næsten aldrig gik i bad hjemme. Var igen alene om huset. Synes jeg har været god til at skrue ned for gulvvarmen, da det året før, brugte utroligt meget i forhold til det første år. Jeg har haft en servicemand ude fra OK i forbindelse med at jeg fik fyret fyldt op. Det virkede ikke som om der var noget galt med fyret, af hvad han sagde. I mine øjne synes jeg bare det lyder helt forkert, at når man det første år kan holde så længe, uden man sparer på varmt vand/olien, og termostaterne ikke en gang var sat til, så nogle unødvendige rum, bare kørte derud af.. til nu, hvor jeg dårligt tør købe en hel tank olie til fyret igen, i frygt for det vil koste mig omkring 10.000 kr. for 1100 liter olie... for vel en 4-5 mdr?! Skal siges, at fyret tilsvarende har haft det med at smide trykket på fyret. (Ved ikke om det har noget at sige mht. oliespildet) Har den normalt på lidt over 1 bar, men det er ligesom det langsomt falder og jeg må ud og skrue op for en eller anden hane, så viseren igen kan komme op over 1 bar. Nogen der kan hjælpe mig eller komme med gode råd om Hvad jeg skal gøre? Hilsen ham der efterhånden fryser ganske meget i sit sommerhus..
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Okay.. Beklager den meget uoverskuelige tekst. Ved ikke hvorfor den ikke kan finde ud af at lave afsnit!

Håber I vil læse denne alligeve...

På forhånd tak.
Lige nu synes jeg det er hver anden dag.. Uden at den kommer helt ned selvfølgelig. Den er nok nede på 0.75 nu vil jeg tro, hvor den var på lidt over 1 for 2 dage siden...
Så er dit system jo utæt. Det vil jo klart give et støre olie forbrug, da du hele tiden skal varme det nye vand op.
Du skal have en VVSer til at trykprøve systemet, det er ikke normalt at efterfylde, højst en gang om året.
Du har vel ikke ubudne gæster der suger af tanken???????
Ikke af hvad jeg ved af. Men tanken har været oppe og runde.. Især nu da jeg bor i sommerhus. :/
Vi kan jo fra start af konstatere, at du får ikke et merforbrug i olie af, at dit anlæg sikkert er utæt! Hvis du mangler vand i systemet, kan energien ikken tranporteres nogen steder hen og din kedel stopper derfor! Du vil snarere have et mindre forbrug..

Hvis du heller ikke har øget dit varmebehov eller forbrug nogen steder er der egentlig kun olietanken tilbage!

En meget overset mulighed er varmt vand - hvis du har utæthed på varmtvandsledningen, tappes beholderen kontinuerligt og starter oliefyret. Se om dit vandmåler løber rundt når du ved ingen bruger vand og om f.eks. koldtvandsforsyningen til varmtvandsbeholderen "sveder" fordi den holdes kold i et varmt kedelrum.
Skrevet af vvs'eren på 04 nov 2010 09:01
Vi kan jo fra start af konstatere, at du får ikke et merforbrug i olie af, at dit anlæg sikkert er utæt! Hvis du mangler vand i systemet, kan energien ikken tranporteres nogen steder hen og din kedel stopper derfor! Du vil snarere have et mindre forbrug..

Hvis du heller ikke har øget dit varmebehov eller forbrug nogen steder er der egentlig kun olietanken tilbage!

En meget overset mulighed er varmt vand - hvis du har utæthed på varmtvandsledningen, tappes beholderen kontinuerligt og starter oliefyret. Se om dit vandmåler løber rundt når du ved ingen bruger vand og om f.eks. koldtvandsforsyningen til varmtvandsbeholderen "sveder" fordi den holdes kold i et varmt kedelrum.


Tak for svaret. Det kunne godt tyde lidt på det sidste, i det jeg synes at have bemærket, at man kan høre fyret har kørt forholdvis tit om aftenen når man skulle sove.. Du er ikke tilfældigvis fra det nordsjællandske af?
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis