Pro Light LED-pærer, Netto og Bilka

Hey

Her på det sidste har jeg lagt mærke til nogle LED-pærer af mærket Pro Light i Netto og Bilka. Er der nogen, der har prøvet dem? De står beskrevet som varm hvid, hvilket jeg synes godt om. Tidligere syntes jeg, varme LED-pærer typisk har haft et grønligt lys. Er det også sådan med disse, eller kan man erstatte glødepærer med dem og få et hyggeligt lys?

Med Venlig Hilsen

Martin Møller

Hey Her på det sidste har jeg lagt mærke til... Vis hele indlægget
20 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Købte en Prolight G4 stift for ca. 1½ år siden. Elendigt gult lys, den blev forvist til kælderen og nu er der kun 3 dioder tilbage der lyser. RIP.

I samme lampe sidder stadig en halogenpære som er et halvt år ældre.

Mvh
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Vi har gennem de sidste 2år skiftet en del ud i vores kantinen, her mange forskellige typer LED.

Pro light har jeg selv tidligere købt som spare pære og det var noget lort.

Vi har nu Købt dioder af cree typen og de er det eneste man i min verden kan erstatte en alm spot eller pære med.

Mvh

Rene
Der er jeg meget uenig i dit skrevne indlæg. Det er absolut ikke kun CREE som kan finde udaf at lave kvalitet. Jeg har bla. haft besøg af en konsulent fra OSRAM, for at fremvise deres LED produkter, og må da sige at jeg er meget overrasket over kvaliteten iforhold til eks. Pro light og andet som jeg bla har købt hos DS og dioder.dk. Desuden har jeg set mange steder hvor der er anvendt LG, og der virker kvaliteten også ok.

Det vigtige ved LED er at de IKKE kan erstatte en glødepæres RA værdi. og en 1,5W LED kommer aldrig op på samme lysstyrke som en 40W glødepære.

De beregninger jeg har lavet, kan LED og sparepærer sammenlignes på mange punkter. dvs. en 8W LED svarer ca. til en 10W sparepære, prisen er lidt dyrere for en LED, hvilket bringer tilbagebetalingstiden længere op ift. sparepærer afhængig af brugsmønstret.

Mit råd er derfor uanset hvad, at købe ordentlig kvalitet. De 60,- 1,5W noname LED kan ikke bruges til meget....

Hej StenKron

Jeg er uenig i dine antagelse...

Mange andre laver også rigtige gode dioder, og vi kan sige at du kun behøver at bruge 7Watt (470Lm) for at erstatte en 40Watt glødepærer, og så får du en farvegengivelse over Ra90 ved 2600K...

Mht. Det vigtige ved LED er at de KAN erstatte en glødepæres RA værdi, en glødepærer svinger fra under Ra75 (ved dæmpning), til omkring Ra96-99 afh. af type.

LED kan leveres med en Ra fra 96 til 99, så en glødepærer Ra værdi er IKKE noget problem at opnå...!
-> At OSRAM ikke kan leverer sådanne produkter må stå for deres sag, men SunFlux produkter kan godt opnå en Ra over 96 uden større problemer...


Se selv måledata her:
http://www.prolys.dk/led/682/sunflux-gu10-halo-led-5watt-250lm-2700k-ra95-38-dim-detail

Og så kan den oven i købet dæmpes flydende med en IR 350 TOUCH dæmper med kun to stk. 5Watt pærer...!

Mvh. Mike
Annonce
Osram leverer glødepære erstatning op til 90RA lige pt. men mon ikke de snart rammer de sidste 6RA der mangler.. En ting folk glemmer når de skal købe erstatninger for deres elskede glødepærer, er at udstrålingvinklen på diverse Kina pærer som regl kun ligger på 120-160 grader, hvorimod både Philips og Osram har udviklet LED pærer der udstråler lyset op imod 340 grader.

www.elux.dk - professionel leverandør af LED lys og LED pærer.
Hej Søren

Det vare nok et stykke tid endnu før OSRAM kan gøre det efter, det er ikke længe siden OSRAM påstod at det ikke var muligt at komme over Ra90, og allerede dengang kunne Sunflux produkter komme langt over Ra90...

Desuden kan du sagtens får ægte klare kerte pærer med en korrekt farvetemperatur på 2200K og Ra over 94 fra eks. Luxinia, og det med en udstrålingsvinkel på over 320 grader... Så OSRAM mangler et stykke endnu for at nå toppen at markedet (for ikke at nævne deres problemer med lysdæmper)...

Mvh.
Mike, http://www.prolys.dk
Så fik jeg yderligere en sørgelig skuffelse med disse lede pærer.
Det er en PROlight BC 12/0607, 10W 2700K 440Lm, 230V-50/60Hz 79mA, som jeg monterede 12. 1. 11.
Den bruges ret meget men udsættes ikke for mekaniske påvirkninger eller anden dårligdom.
Den giver et udmærket lys, i hvert fald det mine gamle øjne kan opfatte.
Her den anden dag ville den så ikke mere:



Og nej, det er ikke mig, der i klodsethed har knækket pæren!
På den måde bliver økonomien ikke speciel imponerende

Men ellers er det jo ganske mange komponenter, man har fået proppet ind i pæren, sager som jeg ikke aner en dyt om, ud over der sidder en fin lille spole/trafo, som er genkendelig.



Med venlig hilsen
ktm

 

Hej Mike..

Det er nu ikke helt rigtigt. Osram har faktisk allerede udviklet en LED der kan opnå 98RA (R9).

Man kan ikke rigtig sige de har et problem med lysdæmpere, da der officielt ikke er lavet nogen standard indenfor branchen endnu.. Men man kan da håbe de snart bliver enige om noget

Go' weekend


Mvh

Søren

www.elux.dk - professionel leverandør af LED lys og LED pærer.
Hej Søren

Ja det er jo fint med R9 = 98, så mangler vi bare de få resten op, så de kan få Ra over et stykke over 90... :-)

Ra tallet består jo ikke kun af R9, men er et gennemsnit af R1 til R14, så der er et stykke vej endnu for dem...


Mht. dæmpning kan man enten vente på en standard som KUN gælder nye lysdæmper som OSRAM gør, med den ventetid forbrugerne så må accepter…

Eller man kan lave en LED pærer som understøtter de lysdæmper som er på markedet nu - som Sunflux gør med deres dæmpbar LED pærer...

Det er et valg man må gøre sig som forbruger…

PS. KTM, køb kvalitets LED pærer, så får du et bedre lys med fuld styrke med det samme...


Mvh.
Mike, http://www.prolys.dk

Prolys.dk - Autoriseret SunFlux forhandler

  • Kvalitets LED lys til den kræsne bruger...
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis